Ska sätta panel och har några funderingar till expertisen här!
Sitter plåtfasad på nu med 45mm mineralull under.
Ska jag ta bort plåten eller kan jag regla och panela direkt på så att plåten fungerar som typ vindspärr?

Skulle tro att om jag tar bort plåten åker jag på att byta ut isolering och reglar med, kanske det bästa? men klart dyrare...
Vad säger ni? är jag helt ute å cyklar här?:blushing:

MVH / Mooseater
 
Antar att du har profil på plåten och även spikläkt under. Det utrymme det bygger värmer ingenting. Ersätt det i stället med isolering. Ta bort plåten och är det nödvändigt så regla om från början, eller så sätter du på en västkustskiva. Då behöver du bara spikläkt för den nya fasaden som du fäster med distanser genom isoleringen.
 
Tackar för svaret!
Har kollat lite nu, och som jag kan se så verkar det som tidigare ägare rullat på
isolering med papp på, sen slagit fast spikläkt ovanpå :S så det blir nog som du säger bäst att riva bort alltsammans och göra rätt från början.

Hmm.. om jag skulle låta isoleringen med pappen på sitta kvar lr återanvända den,
och sätta västkust skivan sen, gör det nåt med pappen som sitter där? ska den bort? behövs ny vindpapp ytterst?
Många funderingar blir det... har rustat hus invändigt i många år men aldrig panelat annat än små stugor!
MVH / Mooseater
 
Jag skulle nog ta bort den befintliga isoleringen helt. Får för mig att den inte kommer att tjäna något syfte om du sätter på en Västkustskiva. Samtidigt måste du ju även trycka ihop den befintliga isoleringen för att få dit skivan och då gör den definitivt ingen nytta. Hoppressad isolering isolerar väl strängt taget inget alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.