Har lte funderingar på att installera en effektvakt för att därigenom kunna minska huvudsäkringen och spara 1500:-/år

Förutsättningar:
Vattenburen elvärme med elpanna frånm 82 med 9KW toppeffekt, skall bytas till luftvattenvärmepump inom nåt år.
Spilhäll avsäkrad med 2*13A, ugn avsäkrad med 13A.
Har idag 20A som huvudsäkring.

Skulle det vara praktisk möjligt att sänka huvudsäkringen till 16A genom att sätta in en effektvakt som begränsar elpannan när övriga huset (läs ugn/spis) drar som mest.

/m
 
Möjligt är det ju, men är det lönt?
 
Tveksamt om det lönar sig innan du skaffat dig värmepumpen.
 
Kostnade för effektvakten är 2800:- installerat och klart. Tjänar in det på 2 år.

Min fundering är om det är möjligt eller om det blir för mycket tid som det bli begränsning på elpannan. Pannan drar runt 50 KWh/dygn nu i dec/jan när det varit som kallast. Enligt mätning jag har på pannan så värmer den ca 3-4 gånger per timme.

Kanske får skaffa en energimätare och sätta på inkommande el så jag ser var jag har för toppströmmar, kanske inte är över 16A som det är idag. Har för mig att Clas Ohlsson har nån för en 5-600:- som vissar maxförbrukning över tiden.

/m
 
Redigerat:
Du kan ju börja med att skruva dit 16A och testa innan du gör nedsäkringen som faktiskt kostar lite också.
 
Rikard Ågren skrev:
[länk]

Det är nog inga problem att sätta dit en effektvakt. Finns det förberett på pannan? 1-steg eller 2-steg?

Det knepiga kan vara att ta sig från pannan till mätarskåpet/inkommande

Just detta har jag funderat över... Fick med effektvakt till min värmepanna Nibe Fighter...

Men själva ringen (vad heter den?) måste ju sitta på inkommande. Jag har centralen 1m från pannan men inkommande som sitter 10m från värmepannan går till en undercentral också så jag måste sätta ringarna där...
Det följer med 1m kabel typ 2G0,75mm2.

Kan man skarva och dra dom i samma rör som till centralen? Med vilken sorts kabel? Får det plats?
 
danielr112 skrev:
Du kan ju börja med att skruva dit 16A och testa innan du gör nedsäkringen som faktiskt kostar lite också.
Den här varianten är ju inge kul, då får jag ju inte köpa några prylar. :p

Det finns förberett på pannan men har inte kollat om det är 1 eller 2-stegs.

Det är inga problem att dra mellan inkommande och pannan, de som gjorde installationen 1982 när huset byggdes tänkte till, går två tomma gula skyddsrör mellan garaget och huset med dragtråd och allt. Har själv dragit en nätverkskabel och tempgivarkabel i det ena.

/m
 
Ett effektivt sätt är att tänka till innan man slår på både spis och ugn samtidigt genom att helt enkelt slå av strömmen till pannan :). Installationskostnad 0 kr. En form av manuell effektvakt. Tillämpas hemma genom att man får låta bli att sätta på spis, diskmaskin och bastu samtidigt. Är väl främst själva uppvärmningsfasen av ugnen tex som ligger på hög effekt under lång tid medan när det väl är varmt så drar den bara effekt under korta perioder och säkringarna klarar sig då.
 
cem77 skrev:
Ett effektivt sätt är att tänka till innan man slår på både spis och ugn samtidigt genom att helt enkelt slå av strömmen till pannan :). Installationskostnad 0 kr. En form av manuell effektvakt. Tillämpas hemma genom att man får låta bli att sätta på spis, diskmaskin och bastu samtidigt. Är väl främst själva uppvärmningsfasen av ugnen tex som ligger på hög effekt under lång tid medan när det väl är varmt så drar den bara effekt under korta perioder och säkringarna klarar sig då.
Ja eller äta pizza med plastbestick... Ingen spis och ingen disk... :)
 
lillePer skrev:
Just detta har jag funderat över... Fick med effektvakt till min värmepanna Nibe Fighter...

Men själva ringen (vad heter den?) måste ju sitta på inkommande. Jag har centralen 1m från pannan men inkommande som sitter 10m från värmepannan går till en undercentral också så jag måste sätta ringarna där...
Det följer med 1m kabel typ 2G0,75mm2.

Kan man skarva och dra dom i samma rör som till centralen? Med vilken sorts kabel? Får det plats?
Strömkännare brukar jag säga.

Dra en 5-ledare (typ EKK) till stället där strömkännarna ska sitta. Bruna på var sin brun svart vit, blåa ihop med blå. Men hur var det nu, ska man slå på strömmen till strömkännarna först, eller inkommande först?
 
Strömtransformatorer heter det, och det får INTE flyta ström "genom" dom utan att dom är endera kortslutna eller har en last, vilken är effektvakten.

Jag sitter och funderar på vad kompressorn i en luft/vatten-VP tycker i längden om att bli tvärstoppad, mitt i en cykel, av effektvakten lite då och då.
 
bax skrev:
Jag sitter och funderar på vad kompressorn i en luft/vatten-VP tycker i längden om att bli tvärstoppad, mitt i en cykel, av effektvakten lite då och då.
Rimligtvis gäller det väl bara tillsatselvärmen, annars blir det säkert inte så lyckat.
 
Göran.W
Jag skulle fundera både en och två gånger på att installera en luft\vatten pump så långt norr ut som uppsala.
Det ska ofta till en så stor för att el tillsskottet inte ska gå in redan vid -5gr att priskilnaden till bergvärme inte är så stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.