Hej,

Vi har bestämt att vi skall ha en takkupa med tre fönster :). Däremot är vi inte säkra på om det skall var sadel- eller pulpettak ???. Någon som känner för att dela med sig av smakråd eller eventuellt praktiska aspekter. Huset för övrigt har ett vanligt sadeltak med 45 graders lutning.

Mvh Leif.





 
Vänta nu....!
Pulpettak på en kupa?!!?
Det går väl inte... :)
 
Jag tror SpinOff menar en släpkupa. Det är vanligt på mansardtak eftersom takkupan får samma lutning som överdelen på taket (ca 27 grader). Fördelarna är väl att det blir mindre plåtjobb och därigenom kanske mindre risk för läckage. Det blir också lite mindre mickel med tunga takstolar etc. Vi har en granne med en sån takkupa på ett 45-gradigt tak och jag ser väl inga nackdelar mer än möjligtvis de utseendemässiga (smaksak).
 
Totte_S
Rita i skala och gör det som ser bäst ut och känns rätt!
Kolla andra hus vilket som ser bra ut. Tänkt på att få bra proportioner på fönstren i relation till husets övriga fönster.
Personligen tycker jag att jag bara sett snygga kupor på hus med sadeltak om de varit utförda just med ett sadeltak. Tyvärr kan de bli klumpiga, så mitt råd blir som i inledningen, rita och titta på andra.
Har själv mansardtak med det BoD kallar slätkupa. Det blev det alternativet efter att jag ritat med sadeltak och det blev bara fult (jag ritade kanske en ful iofs :-/)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.