Hej alla medlemmar.

God jul & gott nytt år får jag låv att inleda med.

Har precis köpt ett hus som jag skall renovera köket på. Nu har jag två frågor angående det. Det är så att jag och min fru ska ha en köks ö som kommer vara 320*120cm lång och bred. Ni ser själva på bilden. Ovanför diskbänken hade vi tänkt sätta en frostad glasskiva som är frostad. Nu till den ena frågan. Vi hade tänkt måla den i någon färg. Måste man måla på glaset (på baksidan av skivan) eller kan man måla på väggen? Vi vill att glasskivan inte skall limmas fast för "gott". Vi vill vid behov kunna ändra färgen bakom glaset.

Sen till nästa fråga. Våran bänkskiva kommer vara väldigt stor på köksön och hade först från början tänkt oss en valnötsskiva på 320*120cm. Men det skulle kosta oss ca: 25 000:-. Det är vi inte villiga att betala för en skiva, så vi kom på idén att sätta klinkersplattor på den. Det kan ju bli väldigt snyggt. Är det någon som har erfarenhet av det eller någon som har en synpunkt på om det är skräp eller om man kan ha det och att det blir praktiskt? Vi hade tänkt välja stora plattor på typ 30*60, 50*50 eller 60*60. Bara för att man ska få så lite fog som möjligt. Det vi klurar på är om det blir jobbigt att hålla rent i fogen. Lite jobb får man räkna med, men om det är ett rent (ursäkta utrycket) helvete. Sen om fogen spricker när det inte ligger på marken. Vi hade tänkt att använda en MDF skiva i botten och en gipsskiva ovanpå så att det blir dött material närmast klinkersen.

Är det någon som kan kommentera mina funderingar. Skriv så många som möjligt. Jag vill ha mångs synpunkter på det.

MVH
John
 
  • Kk-med-vitvaror.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som har erfarenhet av det Fredrik.e berättar om att ha glas på bänkskivan?Väldigt snyggt men frågan är hur praktiskt det egentligen är.Hoppas någon kan hjälpa mig!
 
Hej.

Ett tips är våran kökstillverkare som är mycket billigare på valnötskivor.
Våra skivor var ca 25000:- billigare från dem.
www.jk-specialsnickeri.com

Av klinker som bänkskiva har jag ingen erfarenhet av men det är säkert snyggt med stora mörka plattor.

Häls Niclas
 
Hej!
Blev lite nyfiken på din idé, hur gick det ?
Vi ska oxå ha en stor köksö 280X150cm så det blir mycket dyrt
men sten eller likn. material, ville ha betong men det blev dyrt och ostabilt när det är en så stor bänkskiva.
//Jennie
 
Vi har precis beställt en glasskiva ovanför vask till min svärmor och glasmästaren sa att det går bra att både måla på väggen och att måla på baksidan av glaset. Problemet med att måla på väggen är att det kommer krypa in en liten spindel och dö, denna spindel kommer vara ett intressant inslag därefter. Det kan även bli problem med kondens om man inte lyckats täta 100%.

Och allvarligt talat: Kommer ni verkligen orka byta färg bakom glaset innan det är dags att byta hela köket? Och om man vill ändra färgen får man väl helt enkelt beställa en ny glasskiva.

Vi har bestämt oss för att sprutlackera glaset på baksidan och limma upp den.
 
Vi har stora vita klinkersplattor på våra bänkar i köket. Det var billigt, är snyggt och inga som helst problem att hålla rent. Vi har använt någon form av fogförsegling som vi köp på Bauhaus i fogarna. Jag har spillt både blåbärssylt och rödbetor på fogarna och det har bara varit att torka bort.

Men jag skulle rekommendera att ha mörka fogar, vi har ljusgrå vilket inte var så smart. För med tiden så mörknar fogen och om man tappar något så kan det lossna lite fog så då blir det dumt med ny ljus fogmassa (men även den mörknar efter ett tag).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.