Hej,
jag undersöker olika alternativ för att genomföra vissa delar av entreprenaden i vårt kommande hus. Min idé är att köpa huset stomrest från hustillverkaren. Därefter vill jag gärna anlita ex baltiska hantverkare för att färdigställa huset. MEN, jag misstänker att det kan bli stora problem när det gäller försäkringar, ex GARBO. Finns det någon som har funderat i samma banor och som har någon lösning/förslag? Eller finns det någon som känner till något utlänskt bolag som även erbjuder en GARBO försäkring?


Daniel
 
Har inga svar.. men vi är i samma funderingar. Vill köpa byggsats från finland, sen har vi kontakt med några ester som kan stomresa..

Vore konstigt om GARBO satte stopp för det hela. Kan man inte ta sitt eget ansvar så att säga. Dvs själv vara generalentreprenör?
 
Problemet är att efter nyår gäller nya lagar som kräver byggfelsförsäkring och färdigställande försäkring. GARBO tecknar i princip endast en försäkring per fastighet, vilket innebär att ett företag måste ansvara för totalentreprenaden. Ev underentreprenörer måse skriva avtal med totalentreprenören = mkt krångligt.

Vi kikade tidigare på Jukka talo men kände att det blir helt enkelt för svårt att få ihop hela affären. Hur går det för er?

Daniel
 
Daniel_s skrev:
Problemet är att efter nyår gäller nya lagar som kräver byggfelsförsäkring och färdigställande försäkring.
Har nyligen rotat i detta, och följande är vad jag fann (finns en tråd om detta i försäkringsforumet).

Det som krävs är en byggfelsförsäkring och ett färdigställandeskydd. Detta färdigställandeskydd kan antingen bestå av en färdigställandeförsäkring eller en bankgaranti på minst 10% av beloppet. Så får du entreprenören att ordna med denna bankgaranti så räcker det och du behöver ingen färdigställandeförsäkring.

Så säger proppen som lagförslaget bygger på. Är inte 100% säker på att den färdiga lagen kommer se ut exakt så, men vad jag kan hitta så verkar det inte skett några avgörande andringar från proppen. Stor förvirring råder dock. :)
 
Frågan ni bör ställa er vad försäkringen är värd i förhållande till vad ni betalar. Kör ni på löpande räkning och har koll på att de gör vad de ska bör det räcka med en vanlig husförsäkring.
Jag ger inte mycket för de garantier och försäkringar som omger hantverkare. Se till att ni har någorlunda koll och att ni inte betalar något i förskott så är ni tryggare än med quadrupla försäkringar.

mvh
David
 
Tanken är att man skall kunna visa upp att man har en byggfelsförsäkring och ett färdigställandeskydd vid byggsamrådet. Har man ingen försäkring så får man inte börja bygga. Sedan spelar det ingen roll hur nödvändig man tycker en byggfelsförsäkring är.
 
Du kan endast teckna GARBO om leverantören är ett svenskt bolag. Har talat med GARBO just om samma sak. Sålunda måste du hitta en svensk mellanhand som säljer de utländska tjänsterna till dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.