kvalitet har oftast ett pris man får det man betalar för... bästa taket är koppar enl mig men det är ju väldigt mycke dyrare än papp...

eternit ... ligger det på en ladugård skulle jag låta det ligga. låg det på mitt boningshus skulle jag riva det om huset var någorlunda värdefullt...
 
Torvtak då? Det är ganska vanligt i norra Sverige och byggs fortfarande nytt i vissa delar av Norge. Glaserat tegel saknade jag också.

Lite synd att artikleln var så svävande om kostnader och livslängder.
 
Grästak är något jag skulle vilja ha på vårt fritidshus.
Det är antagligen mycket dyrt och väldigt svårt att lägga.
Skall varvas flera gånger med näver och platonmatta, iaf
gjorde farsan det på sitt senaste projekt. Men snyggt blev det.
 
Om ni med grästak menar sedumtak så är det inte så svårt och dyrt som beskrivet tidigare på tråden. Allt enligt en utställare på hemochvilla-mässan i Malmö. Tyvärr komer jag inte på vad företaget hette men lovar att återkomma om jag hittar prospektet här hemma. Kanske ngn annan som minns? Självklart stod de i trädgårdshallen som ju inte går att få en plan över på Hemochvillas hemsida.
 
Har eternittak lagt på "trästicketak". Börjar bli dåligt och läcker. Vill ha tegel.
Hur göra? Ta bort eternitplattorna och lägga råspont+papp eller modern duk som är vindtät och difföppen.
Idag ventileras loftet genom taket. Takfot samt gavlar stängda. Ingen diffspärr finns i huset. Rh på loftet är 55-60 vid temp 5-7 grader plus.
Har mätaren i centrum av huset monterad på takstol, ca 1 m från nock.
 
Tänkte bara informera om att jag inte får länkarna i inlägg 1 att fungera. Kommer bara till huvudsidan.
Kan ligga hos mig eller så är de felaktiga.
 
Marlene Eskilsson: Har du eternit idag så är det inte att rekommendera att lägga takpannor då taket är konstruktuerat för att hålla lätt takmaterial, så som eternit. Därför är Shingel att rekommendera, finns i olika former och färger.

Bästa taktyp är sadeltak samt pulpettak. Enkelt och billigast.
 
Joens skrev:
Tänkte bara informera om att jag inte får länkarna i inlägg 1 att fungera. Kommer bara till huvudsidan.
Kan ligga hos mig eller så är de felaktiga.
Har fixat de trasiga länkarna, ursäkta att jag inte såg detta tidigare.
 
Ett lager vt filt och sedan MossSedum. Men ett sök "grönttak" utgör inte själva taket utan måste ha ett tätskikt under sök tätskiktsmatta sk takpapp.
 
  • Gilla
Duce
  • Laddar…
T
Det finns mängder av sätt att göra på. Om du vill råsponta taket kan du lämna reglarna som ofta sitter på cc500. Och råsponta stående råspont ovanpå reglarna( från takfot till nock. det ger även extra bärighet i taket och ni får en fin 50mm luftspalt under råsponten. den papp,läkt,pannor. eller som du sa med duken, som även den går att sätta ovanpå reglarna med läkt och pannor lite grövre vattenläkt eller mindre cc. det är det absolut enklaste och billigaste sättet, iaf om tid är pengar. även då har du en 50mm luftspalt mellan duk&stickor. i dessa fall kommer taket höjas lite men det kommer aldrig märkas med lite bredare vindskivor.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.