Korttidsmätning av radon 3 dagars.
Vi skall sälja vårt hus och en spekulant vill göra korttidsmätning av radon.

Än om vi inte tror att vi har det så vet man ju aldrig.

Vad har ni för erfarenheter och vad kan det betyda om man har ett lite för högt värde.

Samtidigt vill man ju inte veta att man bott 30 år i ett hus med mark radon.
 
Den som mäter kan ju samtidigt tala om vad en sanering skulle kosta. Det är ju i sammanhanget inte så många kronor som behövs för att lägga ut lite rör och en fläkt.
 
Det kan ju bli så att köparna ser ett tillfälle att pruta lite, men det handlar inte om några enorma summor att installera en radonsug under huset. Det är värre med ett blåbetonghus där man inte blir av med skiten helt (gammastrålning). Där drar nog folk öronen åt sig mer.

Själv hade jag nog hellre velat veta om jag hade bott i ett "radonhus" i 30 år. Men det kan tyvärr bara du ta ställning till.
 
om du är i riskgruppen, dvs rökare finns det långtsiktigt risk för canser.

kostad för åtgärder beror på vart radonet kommer ifrån, byggnadsmaterialet (blåbetong) eller mark!

och en korttidsmätning skall vara minst 7-10 dagar med "radonpuckar" för att vara tillförlitligt som mätresultat.
 
Chris_nyfiken skrev:
om du är i riskgruppen, dvs rökare finns det långtsiktigt risk för canser.
Lungcancer närmare bestämt, men är Du rökare kommer Du sannolikt att få lungcancer ändå, för det får merparten av rökarna som inte dör av emfysem eller fibros.
Rökare är exceptionellt överrepresenterade när det gäller lungcancer, frågan är hur mycket högre risk det kan bli av att utsättas för radon?
Inget jag oroar mej för alla fall, speciellt inte som ickerökare :p
 
Kollade runt på kommunens hemsida och såg att vissa hus i området hade värden alla under 700. i vår kommun så läggs värdena ut på hemsidan där kommunen gjort mätningar.

Någon skrev om radonsug under huset ....vi har hus med källare...och har vi radon är det markradon.

Såg efter visningen att en del spekulanter var rökare....ang radon !

Mätningen är en mkt korttid endast 3 dagar.
 
Radonsug kan installeras även i hus med källare. Man tar upp ett hål i källargolvet och lägger mer sugen under betonggolvet, och ordnar något ventilationsrör ut (antingen ut genom en vägg eller upp genom alla våningarna och ut på taket).

I mitt kvarter finns knappt ett enda värde under 400 (innan sanering), det högsta ligger på ca 2000. Svensk berggrund har naturligt relativt höga värden jämfört med andra länder.
Jag har just skickat in dosor för analys och det ska bli intressant att se var man hamnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.