Nu har jag eldat med nya bränslet från Vauni. Det fungerade bra och hade inte alls en lika otäck lukt efteråt som jag upplever att både Karneval och Nitor har.

Köpte 12 liter för 499 inkl frakt så nu har vi bränsle så att vi klarar oss en bra stund (förvarar det inte inomhus...)
 
fredl skrev:
Even so, genom kontakter eller från hyllan? 20 kr / l är billigt.
Trodde de var 20 kronor, men de var faktist 25Kr ut till kund, jag köper de dock för så lite jag vill (A), nu kommer jag inte ihåg exakt vad de heter dock men de är iaf essinspisens egna bränsle :)
 
Hej
Vi köpte en jävligt snygg ethanol spis via ebay tyskland. Sök på ebay.de
sökord: BIOETHANOLKAMIN GELKAMIN
Den säljs även på svenska Tradera för ca 2000-2500 ink frakt. Vi vann våran för 1200kr ink frakt till Sverige, fick den idag..

De har både väggmonterade och golvmodeller. vi köpte golvmodellen:
http://cgi.ebay.de/STAND-BIOETHANOL...QQcmdZViewItemQQptZKamine?hash=item414c599137

Angående bränslet så e det billigaste att beställa från Tyskland, vi är 4st som köper totalt 120liter och då betala vi inkl frakt 15kr/litern.Det priset hittar man inte i Sverige..

Länk för beställa bränsle:
http://www.shop.energieprofis.net/epages/61828859.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61828859/Categories/Bio-Ethanol/%22Bio%20Ethanol%2096%2C5%20%25vol.%22

Lycka till

Mvh
 
Vi skall flytta till lägenhet och tänkte då på förvaring av bränsle när jag läste i något svar att det inte skulle förvaras inomhus.

Alltså hur mkt kan man våga ha i en lägenhet om man nu skulle hittqa brännsle till ett billigt pris.
 
Mysfaktorn e hög på dessa och jag kan lova att de lämnar lätt 2-3kw värme
 
  • 20012010018.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den har jag.
 
  • kamin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hur mycket är lätt 2-3kw värme? jämfört med värmeljus? hur varmt är det egentligen, jag fattar inte
 
Ett värmeljus har ca 50W effekt (Räknat på att det brinner i 4h och väger omkring 15 gram). För att komma upp i
2500W behöver alltså 50st värmeljus vara tända, de levererar då sin effekt i 4h, totalt ca 10kWh energi, på IKEA kostar 100 sådana ljus 27:-, dvs 1,35/kWh. Billigare än vinterns elpris, lite dyrare än motsvarande mängd diesel på macken...
 
heisiandiishe
PST skrev:
Ett värmeljus har ca 50W effekt (Räknat på att det brinner i 4h och väger omkring 15 gram). För att komma upp i
2500W behöver alltså 50st värmeljus vara tända, de levererar då sin effekt i 4h, totalt ca 10kWh energi, på IKEA kostar 100 sådana ljus 27:-, dvs 1,35/kWh. Billigare än vinterns elpris, lite dyrare än motsvarande mängd diesel på macken...
ok, men om 1,35/kWh är lägre än vinterns elpris. Eller billigare om man så vill. Då innebär ju det att om man skulle använt sig av värmeljus i ett eluppvärmt hus hela vintern, då skulle det ha varit att föredra rent kostnadsmässigt jämfört med att ha elementen på? Här måste det ju också handla om hur effektivt olika värmekällor levererar värmen? Ett toppmodernt elelement bör som helhet leverera bättre värme/energi i ett bostadshus??:O
 
ja iallfall inget sot,
 
Man skall ju vara försiktig med att uttala sig om saker man inte provat, och således uppmuntrar jag till att prova att hålla varmt hemma med hjälp av värmeljus. Förutom värme så får man det mesta av ljus som man behöver. Min högst förutfattade mening i frågan är dock att man kommer få problem med lukt, reglering och brandsäkerhet. För värmespridningens skull bör man ställa ljusen på golvet intill ytterväggarna. Räcker inte effekten kan man ställa något tiotal ljus tätt intill varandra så ökar effekten efter ett tag.

Erik
 
heisiandiishe
jag började inte ot i tråden men när vi väl var där och någon uppenbarligen har gått skolan jag inte gick och kan räkna på detta. Då fann jag ett visst intresse i det resonemang som fördes av PST. Med tanke på vintern som gick och hur vissa hus och lägenheter är uppvärmda så är det intressant att fundera kring alternativa värmekällor.

visst jag börjar bli äldre och intresserar mig mer för energi och förbrukning av olika slag. Går och stänger av lampor i lägenheten som inte behövs, ett ganska trist beteende som man idag dock inte behöver motivera med att man inte har pengar utan istället kan man motivera det med att man är miljövänlig. Det är ju skillnad på snål kille som håller på att bli gubbe och en modern man som värnar om vår miljö.....
 
C
Många värmeljus i tät formation kan bilda en tillräckligt hög koncentration av förångat stearin ovanför ljusen att det kan antändas (tänk svetslåga), så undvik det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.