Hej!
Jag håller på och projekterar ett nybygge, enplansvilla 120m2 och den ligger i Uppsala län (dvs klimatzon III). Har läst och hört om de nya energikraven och där kan man läsa att kravet är 55kWh/m2/år i klimatzon III, dvs för denna villa 6600kWh på ett år. Dessutom är kravet att värmepumpen max får vara på 4,5kW och att värmegenomgångskoefficienten max får vara 0,40 W/m2.

Klarar man att värma huset med en bergvärmepump på 4,5 kW? I mitt nuvarande sitter en 7kW pump, så 4,5 låter ruggigt lite! Tycker reglerna låter otroligt snäva och om man läser trådar på forumet så rekommenderar folk andra som ska bygga hus att sätta in pumpar på 7-9 kW. Är det nåt jag har missat eller är det dom som rekommenderar detta som missat de nya kraven?

Vilken effekt är det de 4,5kW avser när man kollar på effekten på de olika pumparna som säljs? Är det uteffekt? Åtgångseffekt? Effekt på elpatronen?

Länk till de nya reglerna för de som inte sett dom:
http://www.boverket.se/Global/Webbo...BBR_avsnitt9_supplement_energihushallning.pdf

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Den förbrukning och installerade effekten i BBR avser köpt energi. Dvs i princip den energi som går in genom elledningen. Den effekt som vanligtvis anges på värmepumpar är avgiven effekt. Dvs COP * Eleffekt.

Dvs med en VP med COP i snitt på 3 får värmepumpen vara på 13,5kW!!!
(Pumpar och kompressor i VPn ligger då på 4,5kW)




Vid fjärrvärme eller tex vedeldning är det den första tabellen som gäller dvs tabell 9:2a. (110kWh & 0,5 i genomsnittlig värmegenomgångskoeff)
 
Det går ju att resonera från kravet på U=0,4 W/m2K också:

Tänk dig för enkelhets skull ditt hus som ett rätblock 10*12m + 3m i höjd:
Det ger en omslutande yta mot omgivningen på 372 m2 (Tak, väggar & golv)
Om du då skall klara av -25 grader ute och +22 inne blir "K" = 47.
"m2" = 372

U Värdet 0,4 anger att för varje grad och kvadratmeter skall det krävas 0,4W, Vid 47 graders delta blir det 19W/m2 multiplicera med ytan 372
och du får "tillåten" värmeeffekt på 7068W, till det kommer ventilationsförlusterna. (Oavsett FTX eller ej blir det förluster).
 
Redigerat:
PST du har koll! Tack för väldigt bra svar!
Jag ringde boverket idag och fick bekräftat vad du sade att 4,5 kW är köpt energi, dvs det pumpen drar, och inte vad den ger ut. Jag ställde även frågan om ev spetsvärme ingick i de 4,5 och det är utan spetsvärme, alltså vad pumpen kräver när den inte går på tillskott. Då funkar ju de flesta pumpar, men man kan snabbt konstatera att det i stort sett bara är bergvärme som gäller från och med 1 jan om man nu inte eldar med ved etc.
 
Jag har bestämt läst att man skall lägga ihop värmepumpens effekt vid DVUT och spetsvärmens effekt (vanligen elpatron). Dessa får tillsammans vara högst 4,5 kW.
Är det någon som har hittat något som talar emot detta?:S
 
Energiberäknaren skrev:
Jag har bestämt läst att man skall lägga ihop värmepumpens effekt vid DVUT och spetsvärmens effekt (vanligen elpatron). Dessa får tillsammans vara högst 4,5 kW.
Är det någon som har hittat något som talar emot detta?:S
Hej
Detta stämmer.
exempel enligt ovan 4,5kw är årsförbrukningen på ett 100m2 hus, detta måste styrkas i efterhand genom att det monteras en separat elmätare i säkringsskåpet till pumpen i nya hus.

Detta är vad jag enkelt i stora drag fått till mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.