Hej,

Jag har ett hus från 1973 som jag har gjort en utbyggnad på i somras. Jag passade även på att lägga om taket och installera en Heru 75 som FTX. Det lades på extra isolering på innertaket på vinden.

Nu under denna kalla vinter så har jag ett antal intressanta saker:
Jag får isbildning vid kanterna på taket och hängrännorna. Det bildas istappar och vatten droppar. (trots minusgrader. Noterade tex att det vis -8 grader droppade vatten.
Det bildas istappar vid ventilationen i överhänget vid långsidorna (alltså på den delen som taket hänger ut och i den ventialtionsspalt som finns där)
Noterar även isbildning i alla fyra hörnen på insidan på vinden. Liksom på kortsidan av innerväggarna.

Taket i sig är uppreglat med bandad plåt ovanpå. Taklutningen är låg på huset.

Vad kan detta bero på?
Förslag på olika källor till problemet?
Hur felsöker man det enklast? Värmekamera? Annat?
Andra som haft liknande problem och kan tipsa?

Mycket tacksam för snabba svar kring detta och tips. Det är ju nu man kan ringa in det då det fortfarande är kallt ute.

Stort tack
 
Det låter som värsta blandningen av kallvindsproblematiken och utläckande inomhusluft inne på vinden. Jag tror du måste felsöka mer. Prova tex att stänga av Herun och se om det slutar droppa i minusgrader.
 
Skall prova stänga av FTX och se hur det artar sig.

Idag har hantverkaren lagt extra isolering på vinden. Redan isolerat och jag är tveksam att det är problemet. Han pratade något om att isoleringen av FTX rören kanske behöver göras tjockare. Vad är standard i Uppland för det? Hans teori var att det läcker värme från FTX rören. Jag tittade på temperaturen på till/frånluft, % återvinning etc för och efter mer isolering men den ingen skillnad alls.

De har ju gjort hål i plasten när de gick ned med FTX rören via vinden. Liksom en del nya elrör, spotligths mm.

Innan ombyggnad hade jag betong tak som låg direkt på masonitskivor. Inga problem med isbildning eller liknande under de tre år jag hade det så. Iofs inte lika kalla vintrar men i vilket fall. Kan ett plåttak påverka isbildning så mycket?

Alla ytterligare tips och sätt att ringa in detta på är varmt välkommet!

Stänga av FTX skall jag titta på i veckan och hoppas på kallt väder då.
 
En detalj till panelen på insidan av taket har ingen isbildning eller tecken på vatten vad jag kan se. Tittade runt på det i helgen. På insidan är det kortsidorna och hörnen jag kan se.
 
Inga andra tips? Nu när det snöat igen så börjar det droppa igen.

Det hela nytt problem sedan vi gjorde en utbyggnad och lade om taket plus installerade FTX. Samma entreprenör av allt.

Skall jag ta hit försäkringsbolaget? Eller vad gör man för att reda ut vad problemet är? Vad är det som gäller vi ombyggnad och problem som uppstår? Har som sagt inte haft en enda istapp tidigare år även då det är smö. Grannar med samma taklutning fast betongpannor har inte en enda istapp etc

De har lagt på mer isolering men ingen skillnad gällande istappar. De pratar om att vinden är liten och plåt på taket så därför blir det så. Tycker det låter som vanliga ursäkterna för att slippa bry sig.
 
Försäkringsbolaget lyfter inte ett finger åt "utifrån inströmmande vatten", tex takläckage, dålig dränering, mm
 
Så vem är ansvarig för att det blivit sämre efter omlagt tak, isolering, FTX installerad och utbyggnad? Är det entreprenören? Hur skall jag gå vidare med detta?
 
Hej!

Vi börjar bakifrån: Varför is och istappar trots minusgrader? Det måste ske med hjälp av värme. Varifrån kommer värmen? Då kollar vi där det läcker, i hörn och kortsida. Är det inte troligt att plasten läcker så det strömmar upp i kanterna?

Har du under eller övertryck i huset, har du övertryck så vill ju värmen smita ut där det läcker, du kanske kan ändra till undertryck med hjälp av FTX:n?

Om det inte finns något värmeläckage innefrån var finns det då för värmekällor på vinden som kan värma taket, dåligt isolerat FTX:rör?

Dålig isolering vilket du åtgärdat, hur bra blev det, kom de ut i hörnen riktigt?
 
C
Värmekamera kanske?
 
Hybris skrev:
Så vem är ansvarig för att det blivit sämre efter omlagt tak, isolering, FTX installerad och utbyggnad? Är det entreprenören? Hur skall jag gå vidare med detta?
Jag gissar på att det är du som fastighetsägare som är ansvarig. Du har väl inte anlitat någon för totalentreprenad och krävt "fuktsäker vind", utan haft diverse entrepröner inne för takomläggning, utbyggnad, isolering, ventilationsanläggningen mm, eller hur?

Var och en gör sin grej, men ingen tar ansvar för helheten.
 
kolla vart FTX blåser ut luften ur huset...
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.