Hej på er,

Jag fick en faktura på 15000.- från Lunds Energi i december. Mitt hus kopplades in till elnätet den 26 april 2007.

Jag har blivit erbjuden en kostnadsfri avbetalningsplan och jag accepterade 1 krona per månad och betalade 1 krona i december. Lunds Energi kontrade med 3 månader @ 5000.- Ett hån menar jag då jag får sona deras misstag. 15000.- under byggnation är en kostnad man knappt reflekterar över men motsvarande i december nästan tre år senare känns rejält.

Vad göra?

// Conny
 
Redigerat:
En krona? Driver du med dem så tar de ju i för att du ska fatta. Skojar du med dem så skojar de med dig.
 
Det kändes inte konstigt att du inte fick några fakturor?
 
Bara för att det inte inte skickade en faktura till dig / du glömde bort att man måste betala den månaden, eller trodde du att det var gratis då eller?


Bara för att du betalar en krona ena månaden så tror du att du ska få betala en krona nästa månad?


Gör dig själv en tjänst och betala allting på en gång eller begär en ordentlig avbetalningsplan.
 
Hemmakatten
Och iom att du accepterat en avbetalningsplan, och själv föreslagiten krona per månad, så har du de facto accepterat att du har en skuld till bolaget.
 
Gör rätt för dej! :@
 
Nu tycker jag ni är lite väl snusförnuftiga! Visst är det väl fullt möjligt i en husaffär där det dräller in räkningar i parti och minut att man missar att efterlysa en och kanske rent av glömmer bort den. Självklart ska räkningen betalas men jag har full förståelse att 3 månader á 5000 kan vara tufft. Ta kontakt med företaget och prova att förhandla till dig en vettigare plan, 5 ggr 3000 borde vara möjligt eller kanske 10 ggr 1500. Det gör ingen skada att försöka.
 
Hejsan,

Det kan inte vara många som har byggt hus som svarat här. Som mlkjhr poängterar, det dräller in fakturor under ett bygge och jag är nästan hundra procent säker på att jag har betalt fakturan. Tar jag kontakt med banken så vill dom ha en timtaxa för att göra en eftersökning. Klart att jag vill göra rätt för mig men jag är nästan säker på att jag har betalat fakturan och tycker att Lunds Energi inte direkt har visat på att ha brännkoll på sina rutiner....

Och hur hade ni reagerat om ni hade fått en faktura på 15000 bara så där? Som ni dessutom tror att ni har betalt...

Jag erbjöd dom en krona för att jag dels misstänker att hag har betalt fakturan och två jag tycker det är ett j-a sätt av en myndighet att bara bränna iväg en faktura så där. Ingenting vi ber om ursäkt men det verkar som om våra interna rutiner har brustit. Eller vi kan betala bankens kostnad för att göra en eftersökning. Eller fa-n vi har gjort ett jättestort misstag och vi är helt på det klara med att en faktura kan vara svår att smälta men vi är beredda ... ähh fuck it...

ingen sakkunning som kan yttra sig? Fler tyckare och förståsigpårae...?
 
Jag ser att Hemmakatten har gjort ett inlägg med ett konkret svar på mitt dilemma. Tackar. Då vet jag vad jag har att utgå ifrån.
 
Jag hade letat fram kvittot..
 
Nå, det var ju nya fakta i målet, att du tror att du betalt redan.
 
Mikael_L
Conan skrev:
...och jag är nästan hundra procent säker på att jag har betalt fakturan. Tar jag kontakt med banken så vill dom ha en timtaxa för att göra en eftersökning. Klart att jag vill göra rätt för mig men jag är nästan säker på att jag har betalat fakturan och tycker att Lunds Energi inte direkt har visat på att ha brännkoll på sina rutiner....
Du får väl gräva genom dina egna papper istället.


ps. Lunds energi är väl ingen myndighet???
edit: Nu var ni allt snabba ... :)
 
Det är en helt annan sak att tro att man betala jäntemot att inte ha betala och erbjuda sig att betala 1 kr i månaden.

Har du betalat via internetbanken eller liknande så ska banken kunna plocka fram det.

Har du betalat det på posten eller kassaservice så måste dom veta dag då dom måste ner i arkivet och leta.

Farsan råkade ut för samma sak, och hans son hittade kvittot 8 år senare när han gick igenom en av hans väskor som stått i ett hörn väldigt länge.


Jag kankse kan ge lite tips hur betalade du räkningar, den månaden det gällde dvs när den skulle betalas, internet bank?
 
Det var billigt! Själv fick jag en faktura på 52,000:- från Vattenfall för några år sedan. Ingen ursäkt. När man ringde kundtjänst var det enda svar man fick: Oj då, vill du dela upp fakturan! Det jag ville ha svar på var i stället hur i hela friden det kunde hända. Fick till slut svar och det var att Vattenfall hade problem med datasystemet. När avtalen gick ut var det inte säkert att det gick ut ett nytt erbjudande. Det hände mig och när jag hade 8 abonnemang till reflekterade jag inte över att det saknades ett. Det var bara att betala, jag hade ju trots allt förbrukat 58000 kWh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.