Jag funderar på renovering av en bagarstuga till "boendestandard" varvid indragning av vatten/avlopp kan bli en del i det hela. Stugan ligger ca 1 m högre än boningshuset vars avlopp, jag hoppas kunna koppla på. Men om avloppet ska dras en bit ner i backen, kanske inte frostfritt (här 2,3 m) men 10 cm under ytan räcker absolut inte, då skapar jag ett ganska kraftigt uppförslut på avloppsledningen.

Att det finns avloppspumpar som kan pumpa avloppsvatten i motlut, det vet jag. Men klarar man av att det först lutar (kraftigt) nedför för att på slutet gå uppför. Jag tänker mig att det då skapas förutsättningar för sedimentering i lågpunkten i ledningen genom de partiklar som finns i avloppsvattnet, även om man har använt en skärande pump.

Om man går på en pumpgrop/pumplösning använder man då en grövre PEM-slang (typ 50 eller 63 mm) då till avloppsvattnet, traditionella orange markavloppsrör 110 mm, lär bli lite svåra att manövrera i uppförsbacken?

Tacksam för hjälp och tips
//Norrbottenstorpet
 
Bifogar en mycket enkel skiss så blir det mer begripligt.
 
  • Avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg självfall ner till lågpunkten och placera pumpbrunnen där? Visserligen lite längre för elanslutningen, men ändå.

Normalt PEM-dimension är 40 eller 50 mm för avloppsvatten.

Har du enskilt avlopp eller kommunalt?
 
Redigerat:
Avlopp behöver inte ligga frostfritt. Huvudsaken är att det lutar minst en centimeter per meter hela vägen. Men som jag läser skissen så hamnar avloppsröret uppe i luften, och det kanske du tycker blir fult?
 
Måste du koppla på befintligt avlopp _vid_ boningshuset då? Kan du inte dra en ledning med självfall _förbi_ huset och ansluta längre ner?
 
tio_Pepe skrev:
Avlopp behöver inte ligga frostfritt. Huvudsaken är att det lutar minst en centimeter per meter hela vägen. Men som jag läser skissen så hamnar avloppsröret uppe i luften, och det kanske du tycker blir fult?
Nej, det är som sagt inget alternativ, varken praktiskt eller estetiskt. Anslutningen måste hur som helst passera min infart. 1 m ovanför infartens marknivå skulle nog vara världens mest opraktiska förläggning av ett avlopp, då infarten till garage blir obrukbar.

drainsniffer skrev:
Lägg självfall ner till lågpunkten och placera pumpbrunnen där? Visserligen lite längre för elanslutningen, men ändå.

Normalt PEM-dimension är 40 eller 50 mm för avloppsvatten.

Har du enskilt avlopp eller kommunalt?
Jag har enskilt avlopp. Men pumpen i lågpunkten är ju egentligen den självklara lösningen, som jag inte tänkt på. Enda nackdelen är att jag måste gräva upp betydligt mer än vad jag hoppats på.

b8q skrev:
Måste du koppla på befintligt avlopp _vid_ boningshuset då? Kan du inte dra en ledning med självfall _förbi_ huset och ansluta längre ner?
Det borde vara både det billigaste och den smidigaste lösningen och jag har funderat på den. Anledningen till att den inte fått högsta prioritet är att jag måste gräva upp mer eller mindre hela gården för att lösa detta.

Blir det allt för mycket jobb/pengar, kan man ju börja fundera hur mycket ett sådant avlopp egentligen är värt. Hur har ni som har "gästrum/tonårsboende" i gårdsbyggnad själva gjort, avlopp eller inte avlopp? :S
 
Är det BDT-vatten i mindre mängder eller är det även toalettvatten som kommer från bagarstugan? Om det bara är BDT så finns det ju relativt billiga lösningar för att hantera detta vid sidan av ordinarie avlopp om nu grävkostnaderna skulle visa sig bli stora.

Annars tycker jag att pumpvarianten borde vara mest lämplig.
 
joflopp skrev:
Är det BDT-vatten i mindre mängder eller är det även toalettvatten som kommer från bagarstugan?
Jag vet inte, eller snarare jag har inte bestämt mig. Det är en ambitionsnivåfråga för ett sådant här projekt. Men eftersom det är så mycket "om" skulle det nog kännas bäst om man skapade en lösning som tillät allt avloppsvatten.

Det är möjligt att det ändå är lättast att gräva runt båda husen och koppla samman avloppen utomhus. Längre sträcka mer jobb, men ingen teknik som kan strula.
 
norrbottenstorpet skrev:
Jag vet inte, eller snarare jag har inte bestämt mig. Det är en ambitionsnivåfråga för ett sådant här projekt. Men eftersom det är så mycket "om" skulle det nog kännas bäst om man skapade en lösning som tillät allt avloppsvatten.

Det är möjligt att det ändå är lättast att gräva runt båda husen och koppla samman avloppen utomhus. Längre sträcka mer jobb, men ingen teknik som kan strula.
Som sagt, avloppet behöver inte ligga frostfritt, så du behöver kanske inte gräva djupt, men i omvägar.

Vattnet däremot ska antingen ligga frostfritt, eller ha en värmekabel i sig. Men den kanske kan gå en kortare väg eftersom den inte behöver ha fall.

Eller du kanske inte ska ha vatten på vintern? PEM-slang tål att frysa med vatten i.
 
Projektet, som ännu bara är på idéstadiet, är större än vad jag frågat om. Det blir tal om pannrum, i utbyggnad från bagarstugan, omdragning av vatten från brunnen, kulvertsystem till huvudbyggnad, konvertering till vattenburet och nytt uppvärmningssystem. Men i den här tråden har jag försökt hålla mig till svårigheten med att tänka rätt kring avlopp.

Efter att ha läst era inlägg, tror jag nog ändå att b8q:s förslag trots att blir det bästa, dvs traditionellt med självfall hela vägen och koppla på sig på systemet "nedströms" huvudbyggnaden. Men grävningen för att kunna koppla på ska passera en stengärsgård, inkommande el och tele, samt gräva av längs med hela våran enskilda väg i ca 100 m.
 
Tänk på att kommunen kan ha synpunkter på att ansluta ytterligare ett hus till din nuvarande avloppsanläggning. Man får nog kolla så att trekammarbrunnen och bädden har tillräcklig kapacitet, bland annat.

Sen har jag personligen varit med om att en avloppsledning (tryckledning) frusit på vintern, där den korsade en plogad uppfart. Tjälen gick ner till 1,4 meter under asfalten... och det var i Mellansverige, inte Norrlands inland. Där det hade varit snötäcke var tjälen inte ens 30 cm.
 
drainsniffer skrev:
Tänk på att kommunen kan ha synpunkter på att ansluta ytterligare ett hus till din nuvarande avloppsanläggning. Man får nog kolla så att trekammarbrunnen och bädden har tillräcklig kapacitet, bland annat.
Tror du verkligen det.? Det är ju samma familj, samma personer som bor på platsen. Att vi har möjlighet att spola vatten från ett uthus, utöver vårt boningshus påverkar nog mängden som brunnsystemet behöver hantera i mycket liten omfattning. Det kommer inte att bli ett uthyrningshus eller något sådant. Möjligen kanske dottern kommer att vilja bo där som tonåring (nu 2,5 år) men då flyttar vi bara del av produktionen av avloppsvatten från en byggnad till en annan.

Sedan behöver man ju inte fråga, om man är rädd för svaret, eller...:p

Men jag kan verkligen inte dessa frågor. Finns det några krav på att redovisa "intern" rördragning av avlopp till kommunen, dvs det nät som finns inne på min tomt? Att jag sedan ska försöka dokumentera det för framtida ägare, är en annan sak.
 
norrbottenstorpet skrev:
Tror du verkligen det.? Det är ju samma familj, samma personer som bor på platsen.
Det stämmer nog för ögonblicket, men riktigt så resonerar inte kommunen. De utgår nog istället för vad byggnaden kan användas till.
 
Umeå kommun ville även veta hur avloppsrören gick invändigt.

Bygg! fråg int!

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.