Masonit, plast, råspont - vilket undertaksmaterial man väljer SPELAR INGEN ROLL. Hela kallvindskonceptet är från början en riskkonstruktion och bör bytas ut vid ett takbyte. En kallvind är en mögelfälla (fuskbygge i sig?) och bör byggas om till varm- eller klimatvind när man står inför byta av yttertaksbeläggning. Så gör resten av europa, trots att de ha fördelaktigare klimat än vi, dvs mindre fuktiga vintrar.
 
Ska vi falla på knä nu?:D;)
 
jag hade plywood där du har masonit i ett radhus från 83 funkade kalasbra och det var heller ingen papp under betongpannorna det luftade sig bra dock var det lite svartmägeltillväxt på plywooden men det skadar ju inte.
 
Jag har en takkonstruktion som säkerligen är ganska vanligt förekommande men är ändå MKT misstänksam. Taket ser ut som följer; Takstol 195X45 som sitter cc60 pga takstolens vinkel....har inget med saken i sig att göra. På takstolarna är vanlig 4mm masonite spikad med överlapp(?) tror jag. Nåväl på masoniten är spikreglar fästa över varje takstol och på det själva taket av 21mm råspont. Efter det ytpapp, vatten o bärläkt och pannor (tror det är zanda).
Nu till problemet: Mellanrummet mellan masoniten och råsponten är ju som alla förstår luftspalten. Även här har masoniten som ju är vädigt tunn, bågnat uppåt mellan varje takstol och ligger då emot råsponten. Det gör ju dels att lyftspalten blir , marginelt mindre, men även att det yr in fukt och just nu snö i mängder UNDER luftspalten. Alltså rakt in på isoleringen. När jag igår lyfte bort isoleringen för att fästa insektsnät innifrån för att det glömdes då.....så ser jag att masoniten har ett 5mm tjockt lager snö på sig och är givetvis genomsur. Lite gråa o svarta fläckar förekommer men inget allvarligt.
Min fråga är alltså, ska det se ut så här????? Blir det inte en präktig fuktskada till slut. Visst att det torkar till på somrarna, men det kan ju vara riktiga vargavintrar som i år och då är ju masoniten fuktig väldigt länge......
Tacksam för svar!!!!!!
Mvh Richard
 
Luddet:
Du har en fullkomligt normal konstruktion, gå till någon av masonit-tillverkarnas hemsidor och se läggningsinstruktioner för takboarden. Nedhänget är som många uppmärksammats just för avrinning av eventuellt inkommande vatten eftersom det annars fastnar i bärläkten då ströläkt inte används vid boardläggning. En helt ok konstruktion som funkar bra i vår sommarstuga...men dett är viktigt att det är oljehärdad masonit eller ännu hellre riktig takmasonit, vanlig masonit pajjar om det blir för blött.

Sen att det ser kackigt ut det är en annan sak...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.