Just nu har jag självdrag i kåken med forcerad frånluft i badrummet med en paxfläkt på brytare.
Har tänkt att installera en kanalfläkt på vinden med en 5stegstrafo så att jag kan öka frånluften på sommaren och sänka på vintern. Problemet är att jag inte vet hur jag ska lösa frånluften i badrummet. Kan jag ha paxfläkt och kanalfläkt på samma rör så att paxfläkten trycker extra när jag behöver det? Om inte kan man inte koppla kanalfläkten parallellt? Trafo/brytare. Låt säga att det är vinter och trafon står på läge 1, 80 volt. Sen trycker jag på brytaren inne på badrummet och skickar 230 volt till kanalfläkten så att den går på fullt. Är det på samma fas så borde det inte vara några problem eller hur. Hur tycker ni man bör lösa det?
 
Låter knöligt.
Det finns växlande reläer.
Koppla reläets ena pol till "80V" och den andra polen till"230" och den gemensamma utgången till fläkten.

När du ska forcera ventilationen låter du din timer dra reläet så du får 230 V till fläkten.
 
Thomas59
SystemAir har tex en växlande 5-stegstrafo. Du ställer in två olika fläktlägen på trafon som har en signalingång som styr växlingen. Koppla lämplig signalutrustning till signalingången på trafon och sedan växlar du med en signal från tex en brytare, en givare (temp, luftfuktighet osv) eller ett tidur. Finns fler olika signalkällor.
 
Om det är Systemair REU du menar så är det inte en signalingång. Den kräver en växlande brytare eller relä för att växla mellan två lindningar i trafon. Samma princip som magnu beskriver ovan.

Om man alltid tänker ha det forcerade läget på max (=läge 5 = 230 v) så kan man lika gärna ha varianten med endast en lindning och växla mot 230 v direkt. Återigen, samma princip som magnu beskriver ovan.

Fast varför inte bara ta bort paxfläkten och låta takfläkten ta hand om allt? Det är så man brukar göra. Att försöka samköra takfläkt och paxfläkt på samma rör blir sällan bra.
 
Redigerat:
Thomas59
it-snubben skrev:
Om det är Systemair REU du menar så är det inte en signalingång. Den kräver en växlande brytare eller relä för att växla mellan två lindningar i trafon. Samma princip som magnu beskriver ovan.

Om man alltid tänker ha det forcerade läget på max (=läge 5 = 230 v) så kan man lika gärna ha varianten med endast en lindning och växla mot 230 v direkt. Återigen, samma princip som magnu beskriver ovan.

Fast varför inte bara ta bort paxfläkten och låta takfläkten ta hand om allt? Det är så man brukar göra. Att försöka samköra takfläkt och paxfläkt på samma rör blir sällan bra.
Du har säkert rätt. Det var "Börje" som byggde vår ventilationsanäggning som berättade om den växlande trafon så jag missuppfattade säkert honom. Iden var i alla fall att kunna styra kanalfläkten mellan två effektlägen, manuellt eller med givare.
 
it-snubben skrev:
Fast varför inte bara ta bort paxfläkten och låta takfläkten ta hand om allt? Det är så man brukar göra. Att försöka samköra takfläkt och paxfläkt på samma rör blir sällan bra.
Jag kan gärna ta bort den. Den är ful med störande högt ljud. Grejjen är den att vi säger att jag kör på läge 1 under vinterhalvåret men kliver inte i duschen så vill jag slippa behöva vrida upp hastigheten. Den ska höjas i samband med ex lampa eller fuktighet.
Att köra med ett läge som tar en dusch utan problem även under den tiden jag inte duschar är inte aktuellt heller.

Lättast är kanske att göra som magnus säger? Tips om bra relä?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.