Hej, snart ägare av en Diplomat Optimum 10. Denna kommer använda ett Thermia 100L utjämningskärl kopplat som arbetstank, det vill säga framledningen från VP kommer gå in i toppen på tanken medan returen till VP tas från botten av tanken. Framledningen till radiatorerna kommer också gå från toppen av tanken, och returen från raddarna går in i botten. Fram/fram i toppen och retur/retur i botten alltså. En separat cirkulationspump på radiatorkretsen skapar ett konstant flöde i denna.

Jag har förstått det som följer:
1. Arbetstanken är bra för att den ökar totala vattenmängden i systemet, vilket ska ge längre gångtider och färre starter.
2. Arbetstanken är bra för den dämpar temperatursvängningarna i radiatorkretsen så att det är mindre risk för knäppningar.
Stämmer detta?

Det som jag inte förstår är hur Optimumregleringen av VPns cirkulationspump kommer att påverkas av kombinationen med tanken? I en anläggning där tanken är kopplad som volymtank (som en enkel bulle på röret med en ingång och en utgång) är jag med på att det inte blir någon påverkan på Optimumregleringen, men i mitt fall, kommer det bli konstigt? Jag tänker om turbulens från övre delen av kärlet med varma strömmar når ner i botten av tanken, kan inte VPn få snabbt varierande returtemperaturer då som gör att Optimumfunktionen blir "konfunderad"?

Finns det fler fördelar med arbetstanken? Nackdelar?
 
har du olika värmesystem...texgolv+ radiatorer?
så att det ska shuntas från tanken ?
isåfall så har du ingen nytta av en optimum om den ska jobba med fasta temperaturer
o 100liter är för lite att ha som arbetstank
 
Har bara radiatorer och fläktkonvektorer idag. Förbereder för golvvärme i källaren i framtiden. Kommer då köra GV via en shunt.
 
vad har du fått för motivation till att den ska köras mot arbetstank?
 
Som jag skrev ovan:

Bättre gångtider, färre starter och mindre risk för knäppningar. VPn arbetar mot tanken och påverkas inte av ev. termostater/strypningar/shuntningar på radiatorkretsarna. Men som sagt, frågan jag ställde var just hur Optimumregleringen kommer funka med lösningen. Någon med erfarenheter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.