Har läst det mesta om kallvindarna på detta forum och tänker inte beskriva mitt problem då det är sama som alla andra som skriver om sina kallvindar här.

Varför är det så svårt att hitta några exempel på folk som slänger upp en vanlig woods på vinden vilket jag själv funderar på att göra? Anledningen är förstås att den är billig och förhoppningsvis inte drar så mycket ström, gör man utrymmet så lufttätt man kan borde det väl funka...eller?

Jag har specielt hakat upp mig på Landos sista inlägg i http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13327-har-nu-satt-trygghetsvakten-4.html där han/hon lyckas mycket bättre med en Woods än de dyra "sorpisarna", förvisso i en krypgrund men ändå.

Min problemvind är liten 18 kvm2 och 1 meter i tak som mest.
Vore tacksam om någon kunde berätta för mig varför jag inte bör testa med en vanlig kondensare (ingen annan verkar ju ha gjort det)

Peter
 
Har en woods ds15 i grunden som funkar bra iafl ner till +5. Under det har jag inte haft behov att köra den. Klart det funkar på vinden också. Fixa bara en bra avledning av kondensvattnet.
 
En kondensavfuktare fungerar ner till +5C, sen fryser den. I en krypgrund är det sällan problem vintertid, så det gör inte så mycket att avfuktaren inte fungerar. I en krypgrund kanske det heller aldrig blir speciellt kallt, min grund tex håller sig alltid över +8C. Ett krux är att man måste lösa kondensvattenfrågan, man bör ju transportera bort vattnet på något sätt.

På en vind är det vintrarna som är problematiska. Temperaturen där uppe följer klimatet ute och en kondensavfuktare kommer inte att fungera alls. Det är helt enkelt för kallt. Sommartid gör avfuktaren ingen nytta, då är det torrt ändå.
 
Visst är det vintrarna som är problemet, min vind är skitfuktig just nu, å andra sidan växer väl inte möglet så mycket just nu heller. När det börjar bli upp mot +5 på vinden och påväxten börjar ta fart då kör man med avfuktaren, vattnet tar man ner med slang till lämplig regntunna eller liknande. Om det fungerar bör man väl kunna torka upp vinden precis innan det börjar växa som mest.

Eller?
 
Nix, det duger inte. Kruxet är att du får kondensutfällning inne på vinden vintertid när Rh är för högt. Man ser det som rimfrost på insidan i kall väderlek. Det är för att förhindra detta som vissa installerar avfuktare. Då måste den tuffa och gå även när det är -25C. För detta ändamål duger ingen kondensavfuktare. Sorptionsprincipen funkar.
 
Jag har täppt till alla luftventiler som satt i varje vindsfack vid takfoten och sen dess har jag ingen rimfrost på vinden :). Några hål öppnas sommartid för bättre vädring.
Hade kondens och rimfrost medan dom var öppna dom sista 20 år med fuktskador på undertaket som resultat .
Gammalt ej tilläggsisolerat hus, valmat tak, vinden är ej helt lufttätt så en viss vädring pågår alltid, murstocken varm. Verkar funka bra utan avfuktare på min vind :).
Nu vet jag inte om du kan prova samma enkla medel till att starta med ....
gaia
 
gaia: jag blir faktiskt sugen på att prova samma sak eftersom vi verkar ha samma förutsättningar... har märkt att fuktigheten på vinden ofta ökar när det blåser ute och mer luft strömmar igenom ventilerna. Dessutom går temperaturen ner markant vid blåst. Vid -12 hade jag -3 på vinden vid blåst men runt noll vid vindstilla om jag inte minns fel. "Patentlösningen" ökad ventilation är bevisligen inte alltid bra. Nu när jag hoppas att vi minskar fuktbelastningen från boytan också, så kan det vara värt att testa.

Jag måste dock ta reda på lite mer om det är utefukt som är problemet. Min rimfrost sitter i stort sett uteslutande på gavlarna (väggar), inte på undertaket. Det ser ut som att det är värst längst ner där väggarna möter vindsgolvet. Sedan vet jag dock inte om det drar upp luft från huset eller om det är uteluft. Även i hörnen är det kraftig påväxt och rimfrost men det kanske beror på att hörnen är kallast?
 
Ja, hörnen är alltid kallast och norra hörn blir värst drabbat av mögel. Men om det blåser kalla vindar på din vind så hinner ingen hörna bli varm av spillvärme från huset.Hur många ventiler har du? I varje fack? Stäng alla utom kanske 2 st på motsatta sidor och långt bort från dom kallaste väggar ..bara lite vädring. Öppna några fler först på försommaren när tempskillnad mellan dag och natt minskar och solen gasar på :). Då blir det hett på vinden dagtid och det torkar snabbt om det finns fukt att jaga bort.

Kan berätta historien med mina ventiler. Dom fanns inte från början men när tegeltaket byttes mot betongpannor på 80 talet så bytte man inte ens pappen men i stället slog ut en tegel i varje fack och sågade 4 små fyrkanter i nockbalken !?!?!?! för att förbättra vädringen enligt dåtida rekommendationer från byggbrangen ..? Från början fanns det bara en öppningsbar vädringsventil med huv. Vet ej vad det var för fel på taket innan omläggningen men tror inte det var en katastroff just då. Nu är huset i vår ägo sen 6 år tillbaka och först föra året har jag vaknat till sans tack vare några kloka inlägg här i Byggahus som ledde mej på rätt spår. Jag fyllde några plastpåsar med lösull och stoppade de i alla hål så gott det gick :).
Det gjorde jag första gången mitt i föra vintern. I år är det första vintern i mitt hus utan frost och kondens på undertaket.
Har ingen fuktspärr på vindsgolvet under en tun lager kutterspån och så ska det förbli så länge jag äger huset. Har klarat mej ifrån tillägsisoleringshysteri som tur är. Det som har skadats kan man inte göra ogjort men men jag satsar på att stoppa fortsatt förfall :).
gaia
 
Så vitt jag vet är det bara en gavelventil på varje sida. Ska kolla hur det ser ut med gavelventilationen. Vet i alla fall att på ett par ställen vid takkupan kan man se rakt ut så där ventileras det ju friskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.