Nu när kylan kommit har vi upptäckt att elementen i garaget är kopplade baklänges, dvs varmt tilloppsvatten kommer in nedtill och returvattnet går ut överst, via termostaten... Eftersom båda anslutningarna sitter på samma sida av elementen blir det varmt bara på den sidan, i ett lodrätt band ca två dm från elementets sida. Det är nog inte svårt att fixa, man kan antagligen bara skifta plats på rören på något lämpligt ställe? Men betraktas detta som ett dolt fel? Känns lite långsökt eftersom man hade nog kunnat kolla detta genom att slå på pannan ordentligt vid besiktningen och känt på rören.

 
Nej, ta du och fixa detta själv ;). Doldafelförsäkringen skall utnyttjas när det gäller betydligt större fel och till väsentliga kostnader.
 
Misstänkte nästan det... Tack ändå!
 
Är du säker på att det är det som är fel då?
 
hempularen skrev:
Är du säker på att det är det som är fel då?
Jo, det tror jag. Men enbart genom att känna på rörens temperatur. Dvs det rör som ska vara tillopp är kallt, och det rör som ska vara retur är varmt. Jag provade dessutom att tillfälligt höja tilloppstemperaturen ordentligt på pannan för att ge stor temperaturskillnad i rören. Då blev helt klart fel rör varmt först. I elementen tycks det som om det varma vattnet kommer i i botten på elementets vänstra sida, stiger direkt till övre vänstra hörnet (varmt vatten lägre densitet än kallt), och far ut direkt via anslutningen till termostaten i övre vänstra hörnet. Hade flödet varit omvänt borde det varma vattnet hålla sig kvar i toppen på elementet, sprida sig i sidled tills dess att det svalnat, därefter sjunka till botten och ut genom den nedersta anslutningen... Men jag vet inte hur det ska funka egentligen, jag bara försöker resonera mig fram till en rimlig funktion..??

Men jag tror att vi har någon sorts enrörskonstruktion för bottenvåningen, men tvårörs för källare, garage och övervåning. Hur det är kopplat har jag ingen aning om. Garageelementen torde ligga "sent" i linjen, eftersom de inte blir märkbart varma så länge som tilloppstemperaturen bara är 25 grader. Det behövdes en rejäl ökning (och antagligen samtidigt högre fart på cirkulationspumpen, som är helt automatiskt styrd) för att få varmvatten hela vägen till garaget.

Lite lurigt..?
 
Tjena!
Hur fick du ordning på cirkulationsriktningen? Jag har samma problem nämligen med alla element i hela huset *suck*.
 
milund skrev:
Tjena!
Hur fick du ordning på cirkulationsriktningen? Jag har samma problem nämligen med alla element i hela huset *suck*.
Om det är alla element så är det väl troligast att pannan är felinkopplad ? :)

/K
 
Jag fick inte ordning på det utan har lärt mig leva med det...
 
milund skrev:
Tjena!
Hur fick du ordning på cirkulationsriktningen? Jag har samma problem nämligen med alla element i hela huset *suck*.
...Vänd på pumpen kanske...?
 
GeBe skrev:
...Vänd på pumpen kanske...?
Precis min tanke....cirkpumpen kanske är felkopplad och går baklänges?
 
Urshäkta min dumhet, men ni som har problem har ni provat att lufta elementen?

Jag hade samma problem i en gammal kåk, halva elementet var kallt på diagonalen och jag fick släppa ut luft i 1 -2 minuter varje säsong det gick igång.


Men sen var det varmt.
 
Mina element har också frånloppet på termostat sidan, och vid nere vid pannan har jag endast temperaturmätarna på utgående stammen, vanligast är ju att ha den på returen. Frågan är ju då om det skall vara så eller om pumpen är fel monterad även hos mig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.