Hej....
Har oxå ett sånt värmesystem i mitt hus. Men jag har problem med kondens, dvs att vattnet rinner ut i från skåpet. Har kollat allt men kommer inte på varför vattnet inte stannar på kondensplåten utan rinner ut. Sen undrar jag om någon vet om det finns någon form av nyare luft pump som kan tänkas passa där det nuvarande sitter??? Jonny
 
Stort tack till alla som svarat!

"exerg" har lyckats identifiera anläggningen att döma av beskrivningen, en Husqvarna FTX-LV6, tillverkad av Höörs Plåt ca 1990. Såvitt jag förstår har denna produktion upphört, varför det kan bli problem med reservdelar på sikt.
Har därför inhandlat en luft/luft-värmepump från Jula för en spottstyver, inte världens effektivaste, men förhoppningsvis gör den sitt jobb. Damp ner via Schenker tre dagar för julafton med 10-15 minusgrader. Jag avvaktar trots elpriset lite varmare tider...

Återstår nu lite plåtarbete där tilluften från värmeväxlaren leds till inomhusdelen av luftvärmepumpen och där den uppvärmda/nedkylda (det blir ju sommar igen) luften via en fläkt trycks ut i rörsystemet. Det kommer nog att sus och brusa en del, men nu vet jag i alla fal hur den principiella lösningen ser ut. eventuellt återkommer jag med en rapport framåt våren om hur det har avlöpt..

//Örjan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.