Hej,
Vi ska köpa en vedeldad badtunna med plastinsats till sommaren och undrar om någon har någon erfarenhet av Skärgårdstunnan eller Torsby trätekniks badtunna?
mvh
Linda
 
Har ingen erfarenhet att dela med mig av tyvärr, men kommer följa tråden med intresse då vi också funderar på en tunna.:D Är det så bra som det verkar med plastinsats? Tycker det förtar utseendet på tunnan lite tyvärr.
 
Har också kikat på Skärgårdstunnan då vit plastinsats är väldigt snyggt. Dock är Torsby nog mitt förstaval för oss som bor i värmland :)
 
Jag köpte en badtunna med plastinsats från sotarn i Vännäs. Dom har ett lager i Berghem mellan Borås och Varberg. Jag är kanon nöjd med tunnan. Det har blivit många sköna stunder under vintern.
 
Ragnarsson: Har varit i kontakt med dom som tillverkar Skärgårdstunnan och tydligen så tillverkas den i Säffle, där man också har möjlighet att hämta den om man önskar.

Feffe6804: Vad står tunnan på, har du byggt trädäck eller står den direkt på mark?
 
Redigerat:
Just nu står den på ett par reglar på gräsmattan. Till sommaren ska jag bygga ett trädäck där tunnan ska vara integrerad i ena hörnet. Kommer nog att ställa den på tryckta reglar även då.
 
W
Har oxo en tunna med plastinsats och är supernöjd. Har väll haft den i 8 år och det funkar kanon. Då jag alltid tappar ut vattnet så är det perfekt att ha en plastinsats så det inte spricker mm. Har dock grön plast men det e ok
 
liel: Har du köpt någon tunna? Är det några andra som har fler erfarenheter att dela med sig av?

Jag tittar på tunnor med insats från Torsby träteknik, skärgårdstunnan samt badbaljan.com och undrar om folk har några erfarenheter från dessa?
 
Jo, vi funderar på om vi kan behålla vattnet i tunnan i vinter?
Går det tex att docka en solfångare som håller en grundtemperatur i tunnan? Tunnan är ny för i sommar och vi har reglerat balansen i vattnet med en chockklortablett i vattnet efter varje bad. Vi har inte bytt vatten ännu. Vi har svårt att byta vatten för ofta, då vi har egen brunn med inte alltför god tillgång på vatten. Från ca 17 gr i tunnan tar det 2-3 timmar att värma upp till 39 gr. Vi har ett termolock på den.
 
Redigerat:
Från ca 17 gr i tunnan tar det 2-3 timmar att värma upp till 39 gr. Vi har ett termolock på den.
Hej
Vi har också en Regal badtunna, köpt denna sommar (se annan tråd)
Jag pumpar upp sjövatten, Värmer det till 39-40 gr. på 1 timme.
Som läget är nu ligger tempen på ca 20 från "start"
2-3 timmar verkar väldigt mycket...
Eldar Du för lite eller?
 
Hej, du bör ha någon form av filtrering av vattnet också, mitt tips är att köpa ngn mellanstor barnpool nu på hösten då de rear ut allt sånt. vi köpte nån 3-4kubikare för 299kr inkl. patronfilter och pump. Poolen kastades men reningsutrustningen användes.
Tänk på att kolla pH-värde och klorera lite kraftigare än en tablett, det växer gott i 20-30 gradigt vatten och kloret funkar inte om inte rätt pH är justerat. Man kan bli duktigt sjuk av risigt poolvatten i temperaturer runt 40grader.
 
mgb62 skrev:
Hej
Vi har också en Regal badtunna, köpt denna sommar (se annan tråd)
Jag pumpar upp sjövatten, Värmer det till 39-40 gr. på 1 timme.
Som läget är nu ligger tempen på ca 20 från "start"
2-3 timmar verkar väldigt mycket...
Eldar Du för lite eller?
Hej,

Är nyfiken på hur lång tid uppvärmningen tar nu när vatten temperaturen börjar sjunka..
Märker du stor skillnad i vedåtgången, största fördelen enligt säljaren jag talade med var att förbrukningen skulle halveras.

Hur håller tunnan värmen?

Har du isolerat den med stenull eller är den oisolerad?

Har du upptäckt något mindre bra med Regal?

Mvh
Per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.