Hemmakatten
Bredvid spabadet finns det ett serviceutrymme under altanen. I det utrymmet skall elvärmare, patronfilter och pump stå. Badet är tänkt att vara uppvärmt året runt. Vattnet kommer att tömmas/bytas ut ca varannan månad (tror jag). Vattnet cirkulerar hela tiden genom reningsfilter och elvärmaren. Beräknad energiåtgång ca 2000 kWh per år. Badet kommer att ha ett isolerat lock, precis som alla andra spabad. Det som är ingjutet är tre stycken rostfria rör med en 90-graders vinkel på drygt 1 m långa. De har en innergänga där lampa, inlopp samt breddavlopp skruvas i, allt detta i rostfritt. Pris för detta var ca 5.000kr exklusive lampa som inte är köpt ännu.
 
Hemmakatten
Tack Jack för att jag fick se bild på ditt spa. Det är verkligen ett utomordenligt läckert och snyggt spa! ;D Härligt att du har genomfört dina idéer!

Kan du inte berätta lite hur du gjort? Den står utomhus ser jag. Har du gjutit? Med stor platta inunder? Hur länge fick du vänta innan betongen (om det är det du använt var tillräckligt torr för att sätta mosaik? Vilken slags tätskikt har du inunder mosaiken? Har du värmare till spat, eller är den bara fylld på sommaren? Filter, pump och annat, har du serviceutrymme inomhus? Har du något lock du lägger på när ni inte badaroch i så fall vilket material? du har en kant på marken bredvid spat, är det betong? Var det svårt att sätta mosaiken?

Det var verkligen inspirerande att få se ditt spa! Stort är det också, ni måste få plats med många personer i det. Tack för tipsen med avvikande färg på trappstegen, det ska vi verkligen ta till oss. :)
 
Verkligen imponerande, både av Jack och Hemmakatten!

Även bra att du har markerat kanter/trappsteg med annan färg på mosaiken, har själv varit i en mängd pooler där detta inte finns och det är lätt hänt att man inte ser nivåskillnaden.

Några frågor till Jack:

1) Som jag förstår har du gjort det mesta själv, eller har jag fel?

2) Vad är den ungefärliga totala materialkostnaden "inklusive allt"?

3) Hur många personer är det tänkt skall kunna få plats (bekvämt) i den?

4) Hur tjock isolering, och vilken kvalitet (tryckhållfasthet) har du använt?

5) Som jag förstår är den undre ringen gjort av något slags färdig gjutet betongrör, men inte den övre. Hur gjorde du gjutformen till den övre ringen?
 
Behöver du luftpump eller räcker det men en venturiventil kanske?
 
jack. skrev:
Hej!

Har i dag loggat in mig på forumet efter ett långt uppehåll och såg pm från dig och då ramlade 10-öringen ner att det fanns en till som hade tankar på en bubbelpool.
Efter ett par inlägg och flera pm till olika personer utan svar tröttnade jag och flyttade mina ideér och funderingar till ett annat forum, men det gav mig ingenting. Det var bara använda  sin fantasi och sitt sunda förnuft.

I dag är bubbelpoolen klar och den är 260 i diameter, 90 cm djup och på 3,5 kubik.

Med Vänliga Hälsningar Jack.
:)
Jäklar så snyggt!! :surprised: Det där var ju hur läckert som helst. Nu blev man grön av avundsjuka. ;D Grattis till ett lyckat projekt Jack! ;)
 
jack: Snyggt genomfört!

Hemmakatten: Där fick jag som var lite skeptisk till en början, det ser ju jättebra ut. Håll oss uppdaterade!
 
Ser fram emot fler bilder på slutresultatet! Ser väldigt bra ut hittils!
 
Snyggt!!!!!!!!

mera bilder!!!!!!!!!!!!!
 
Hemmakatten skrev:
Nu är plattan gjuten samtidigt med spabadet och badkaret. Det blev väldigt bra på insidan men utsidan på spabadet hade kalvat, dvs. formen hade inte hållit emot riktigt utan betongen trängt ut den. För oss gör detta inget eftersom vi skall ha träpanel på utsidan.

I spabadet skall två bänkar gjutas nästa vecka.
Nackdelen med betongspa är att det tar minst 40 veckor innan betongen torkat och först då kan tätskikt och mosaik sättas dit.
Måste den torka i 40v :surprised: :surprised: :'( Är det alltid så? Tog det så lång tid för dig också Jack?
Vi som börjat fundera på att bygga en egen pool så i stället för att köpa :(
 
Hemmakatten
Oj, oj, oj vad avundsjuk jag blir. ::) Ser helt underbart ut och känns förmodligen ännu mer underbart att sitta däri!

Apropå torktider så var det någon som sa att betong torkar ca ½ cm per vecka om den är inomhus och det är rumstemperatur. Tänk på en vanlig betongplatta som torkar flera månader innan man lägger golvet ovanpå. I en betongplatta kan man förstås sättapå golvvärmen och skynda på torktiden.

Utomhus får man räkna med dubbelt så långa torktider. Har du 20 cm betong så tar det då ca 40 veckor. Möjligtvis kan man skynda på detta genom att lägga presenning över och ställa en avfuktare/fläkt i botten av poolen.

 
Snyggt Jack!
wow, synd att det tar så lång tid,men då är det delade medningar om hur lång tid då? 40v resp 6 månader. Grunden till hus brukar dom väl bygga på efter 5-6 månader?Men det kanske är annolunda med pool. Behöver man tömma pool/spa när man bygger det på detta viset?
 
Hemmakatten
ANledningen till att betongen måste torka är att den krymper under torkprocessen. Man kan då riskera att det blir sprickor i fogen för mosaiken/kaklet och att det då inte blir tätt. Fuktigheten måste ner till en viss nivå innan man kan börja, men det finns det instrument till att mäta med. Och som jag skrev tidigare så måste man kunna påskynda torkningen med hjälp av fläktar o.d.

Huruvida fuktigheten kan vara högre i en gjuten pool som ligger nedgrävd i marken (som ju i sig måste ha en ganska hög fuktighet) vet jag faktiskt inte. Vårt lilla spa är gjutet i altanen och ligger mycket nära husgrunden (20cm) så där vill man ha tillräckligt torrt (och tätt).

Om man behöver tömma en pool över vintern vet jag inte heller. Men förmodligen hanterar man en sådan pool på samma sätt som alla andra pooler, dvs. man tömmer dem till vintern. Låter inte bra om vattnet skulle bottenfrysa. Vårt lilla spa kommer att vara uppvärmt året runt och behöver därför inte tömmas.
 
Men fogen är ju ändå inte vattentät? :-?
 
Hemmakatten skrev:
ANledningen till att betongen måste torka är att den krymper under torkprocessen. Man kan då riskera att det blir sprickor i fogen för mosaiken/kaklet och att det då inte blir tätt. Fuktigheten måste ner till en viss nivå innan man kan börja, men det finns det instrument till att mäta med. Och som jag skrev tidigare så måste man kunna påskynda torkningen med hjälp av fläktar o.d.

Huruvida fuktigheten kan vara högre i en gjuten pool som ligger nedgrävd i marken (som ju i sig måste ha en ganska hög fuktighet) vet jag faktiskt inte. Vårt lilla spa är gjutet i altanen och ligger mycket nära  husgrunden (20cm) så där vill man ha tillräckligt torrt (och tätt).

Om man behöver tömma en pool över vintern vet jag inte heller. Men förmodligen hanterar man en sådan pool på samma sätt som alla andra pooler, dvs. man tömmer dem till vintern. Låter inte bra om vattnet skulle bottenfrysa. Vårt lilla spa kommer att vara uppvärmt året runt och behöver därför inte tömmas.
Nä ,du tömmer inte andra pooler.Du sänker bara vattennivån så den kommer under brädavloppet(tror det heter så).Så det är därför jag frågar. För i så fall är en gjuten pool inget alternativ för oss tyvärr..
 
Hemmakatten
En liten uppdatering. Huset är färdigt. Vi har flyttat in men vissa delar är kvar att färdigställa, bl.a. jacuzzin. Den är gjuten, serviceutrymmet under altanen är gjort, men själva jaccuzzin har ännu inte fått mosaik eller tätskikt, inte heller pump, filter och värme är installerad. Förhoppningsvis blir det under hösten. Bifogar ett par bilder hur det ser ut nu och man ser dessutom den underbara utsikten från jaccuzzin (den sista bilden tagen innanför badrumsfönstret).
 
  • bad1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bad2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johannalinnea och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.