Vi håller på att bygga nytt och börjar fundera på om vi har ett för litet vardagsrum.

Vi bygger ett suterränghus och har valt 2 allrum, ett på varje plan. det "stora" nere är på 17m2 o det andra i privat-delen är på 15m2. Vi inser att det är i minsta laget men vi hoppas att det ska räcka ändå. Vi har resonerat att det är totalen som är det viktiga. Detta i kombination med att köket är 26m2. I det stora finns inga dolda kommunikationsytor så vi hoppas att det kommer kunna utnyttjas väl. Räcker 26 + 17 som "sällskapsutrymme" för normalt umgänge?

Vi undrar om det finns några andra som har erfarenheter av "små" vardagsrum?
 
26+17kvm torde räcka, vikikar på min-area på ca 35kvm vardagsrum. Många av prefabhusen har för små enl min mening!
 
Jag tycker att stort kök och litet vardagsrum är helt rätt! I många planlösningar är det planerat för stort "finmatbord" i vardagsrummet, men det behövs ju inte om man har ett stort kök. Det som ska få plats är väl bord, ett par soffor/fåtöljer och någon bokhylla (och TV, men kanske bara i allrummet?). Till det räcker 17 kvadrat om de är välplanerade! Lägg gärna in planlösningen så att man kan få se helheten :).
 
Ja de va skönt o läsa. Jag hoppas vi har tänkt rätt. Bifogar en ritning över vår nedervåning, eller om man så vill, vår offentliga del. det är 3 balkongdörrar ut till terass o trädgård, 2 från köket och 1 från vardagsrummet. till höger är det ett gästrum, ett teknikrum, bad o bastu. under trappan är det ett förråd.

Vardagsrummet är ju kvadratiskt och har inga dolda gångar, däremot finns det som sagt en utgång till terassen vilket innebär att det krävs hyfsat fri passage till denna utgång.

Fler synpunkter mottages gärna.
 
  • vån1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
martinagebjar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.