Eftersom jag i en annan tråd blev ombedd av berätta hur jag blev dömd för "Allmänfarlig vårdslöshet" så gör jag helt enkelt det, jag kommer inte ihåg allt, men jag skriver det jag kommer ihåg.

Trådens placering är jag inte helt hundra på, den hade nog kunnat passa i många kategorier.

Aja, detta skedde under min studietid på högskolan, studentföreningen har lokaler i källaren i huset där vi pluggar, där nere finns bland annat ett rum med bord och stolar för att äta lunch samt studera. Efter en uppsnyggning av lokalerna bytte vi bord till hemmabyggda med massiv bänkskiva som vi oljade. Under ett "lov" så passade vi på att fixa till de nerritade borden genom att slipa ner och olja om dem.

Vi var väl en 4-5st under kvällen som höll på och vi var alla medvetna om att linoljetrasor kunde ta eld så vi skulle ta tillvara på trasorna efteråt så det inte hände något. Någon kom fram till den briljanta idén att vi skulle lägga trasorna i en "soptunna"(en sån i "trä" med ett stort hål på och en sopsäck inuti) i lokalen, vi skulle ju ändå tömma denna efteråt, motvilligt går jag med på detta. Tillsist finns det ett stort berg trasor ovanpå soptunnan.

När vi oljat klart sagda bord så bestämmer vi oss för att kika på en film eller något, här är minnet lite luddigt, men jag minns iaf att jag tittar mig runt i lokalen innan jag lämnar och ser att berget på soptunnan är borta och antar att någon tömt det hela.

Morgonen efter får jag reda på att det brunnit i lokalen, rusar till skolan för att ta reda på vad som hänt, träffar på "vaktmästaren" som undrar om jag har varit där kvällen innan, och jo det hade jag.
Soptunnan hade alltså inte blivit tömd, den ordningssamme killen hade tryckt ner trasorna i soptunnan så de inte stack upp längre och det hela hade tagit fyr några timmar senare. Vi kan på övervakningskameran se rök från soptunnan i ~45min innan det kommer lågor. Lokalen blir rökskadad och behöver saneras.

Någon vecka senare dimper det ner ett kuvert om att jag är åtalad för Allmänfarlig Vårdslöshet och jag får komma in på förhör, då har vaktmästaren berättat att jag var där. Under förhöret kör jag med öppna kort (vilket jag nu har lärt mig, neka till allt!) och berättar vad jag har gjort, dock anger jag inga andra. Allt jag kan läsa mig till är att de flesta blir frikända vid liknande fall. Dock blir inte fallet så, åklagaren finner mig skyldig och jag går med på strafföreläggandet, tydligen anser man detta vara grövre då jag försatt annan i fara (doktorander sitter i huset dygnet runt).

Till saken hör bland annat att det inte finns några brandvarnare i lokalen, brandlarmet gick TVÅ! våningar upp efter att röken har gått runt i ventilationen. Det fanns inte heller något brännbart i soptunnans närhet (gipsväggar och betongtak). Jag fick även prata med säkerhetschefen på skolan som sa "vi är på din sida och vi ska hjälpa dig" för att i nästa telefonsamtal säga "tyvärr får vi inte hjälpa dig alls", snacka om att man känner sig snopen...

Behöver jag säga att jag börjar bli trött på alla eld och brand skämt?
Härom julen gav farsan mig en brandsläckare :confused:

Och ja, numera bränner jag mina trasor.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Fick en fråga i en annan tråd om mitt försäkringsbolag täckte kostnaderna:

Mitt strafföreläggande var dagsböter 50x40kr och 500kr till brottsofferfonden.
Huset drivs/ägs av statliga akademiska hus och staten försäkrar inte sina hus, de begär istället pengar från kammarkollegiet som sedan kan "stämma" mig. På grund av omständigheterna så tror jag att de valde att anse mig vara "anställd" och att deras "försäkring" därmed täcker mig.

Föreningens kostnader (Lite ljuseffekter i taket som brann upp, sanering av egen utrustning samt inkomstbortfall) stod vi själva för.
 
Hur kom det sig att det var just du som åkte på alltihopa? Som det låter så var det ju flera inblandade, och ni var väl ungefär lika skyldiga eller oskyldiga allihop? Men han som pressade ner trasorna i tunnan lät ju faktiskt mer skyldig än du.
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
Helt enkelt eftersom vaktmästaren blivit frågad om han visste om någon hade varit där och jag var den enda han träffat.
Jag valde att inte ange några av de andra helt enkelt för att jag inte var tvungen.
 
D09
Trist att du fick skulden för allt, ö-kameran borde ju ha visat vem som gjorde det ( uppfattade det som att en kamera ar riktad mot soptunnan )
 
Lite sent svar, men iaf:
Kameran kunde säkert visa de andra, men eftersom vi inte visste om det skulle komma skadeståndskrav på skadan och de andra inte hade någon försäkring så valde vi att inte ange dem.
 
Lund?
 
wd41 wd41 skrev:
Lund?
Det är korrekt!
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Under förhöret kör jag med öppna kort (vilket jag nu har lärt mig, neka till allt!) och berättar vad jag har gjort, dock anger jag inga andra.
Njae, det kan (i teorin åtminstone) i vissa speciella fall också straffa sig, men som jag säger till mina studenter (fast jag ändå ofta lyckas lura dom): Om polisen förhör dig, eller kallar dig till förhör så finns det en, bara en, och endast en sak man skall svara:

"Jag vill ha en advokat närvarande vid mitt förhör".

Punkt.

Du gjorde det misstag som vi i branschen kallar "Det går nog bra..." Nej, om man blir kallad till förhör så skall man alltid anta att det kommer att gå åt h-vete. Men de flesta, liksom du, som inte är garvade förbrytare faller i den här fällan. Åtminstone första gången... ;)

Som experterna säger; Du skall ju inte tro att vi poliser någonsin skulle låta oss bli förhörda utan advokat. Fattas bara annat.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Lite sent svar, men iaf:
Kameran kunde säkert visa de andra, men eftersom vi inte visste om det skulle komma skadeståndskrav på skadan och de andra inte hade någon försäkring så valde vi att inte ange dem.
Trist att puckot som stoppade ner trasorna i en trä(?)tunna gick fri medan du som förstod hur farligt det var och tydligen påpekade det för de andra fick ta hela smällen.

Här är en gammal klassiker om att man inte ska försätta sig själv i knipa genom att prata med polisen. Det handlar om USA förstås, men videon är ganska underhållande (bra föreläsare) och man kan nog lära sig en del som svensk också.

 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.