Fler än jag som tycker att kunskapsnivån i bygghandeln är skrämmande låg?. Bor i sthlm och blir lika förbannad var jag än vänder mig >:(. Personalen står bara och gissar :surprised: och kommer med floskler typ finns det inte på hyllan så har vi det inte. Nej skall man skaffa sig kunskap får man antingen läsa böcker eller sådana här sajter.
Det finns givetvis undantag i form av enstaka personer som verkligen kan sin sak men generellt är det katastrof.
Om någon vet något ställe där man har örnkoll så tar jag tacksamt emot tipset.
 
Beijer....."frågan någon som vet" säger ju reklamen!
Hur det står till i verkligheten är en annan fråga.

Om de skulle ha kompetens bakom spakarna så skulle priserna vara högre. Nu är det skolungdomar för 70 kr/tim och då blir det inte bättre än så här!
 
Hos Järna Trä & Bygg i Järna behöver man inte förklä sig! Och de som jobbar där kan sina saker, de ger sig inte om de inte har en sak i lager, de ringer tillbaka om du ställt frågor de inte kunde svara på omgående. De sätter helt enkelt kunden i fokus och inser att det är kunden som betalar deras lön!
Helt enkelt en toppenbra butik!
 
låter som du haft otur. var har du varit?
Själv handlar jag på olika ställen men vägrar beijer.
 
Inger.P. skrev:
På K-Rauta i Helsingborg krävs hatt och rock-förklädnad.
Jo, känner igen det från K-Rauta i Södertälje oxå men som tur är har jag ju min toppenbutik hemma i Järna!!!
 
Hornbach har faktiskt rätt bra personal.

Dom använde headhunter för att hitta rätt personer och gick t ex för sin akvarieavdelning och köpte över två fantaster. Från 16 tkr /månad till 23 blev lönehöjningen.

Samma motsvarighet på både VVS, Färg och elsidan vad jag vet.

Sen har Bauhaus lyckats implementera den UNDERBARA mentaliteten, "Ett ögonblick, inte mitt jobb eller ansvar"....

Sen så har väl dom, precis alla andra en och annan djuping felanställd också...
 
Jag tror du hittar de kompetenta(re) på små brädgårdar - inga jättevaruhus....

Själv är jag stammis på Hägerstens Brädgård - inte billigast, men gratis utkörning till vårt villaområde. Vill man ha kompetent personal får man betala för det - i form av lite högre priser än byggmax... typ.
 
Fast är man stamkund hos de mindre firmorna kan man ofta få bra rabatt som helt klart konkurerar med de stora kedjorna. Vi har flera gånger fått bättre pris hos vår lokala lilla firma än på tex Byggmax och Silvan. Och saker med bättre kvalité...
 
Beier suger gettestikel.
Faxade in offertförfrågan till dem, ingen hörde av sej. Ringde och efterfrågade, killen i telen förstod inget.
Efter en stund hänvisar han till en säljare som dock för tillfället är upptagen. Får direktnummret till han, så jag ringer lite senare... Fortfarande upptagen, men jag lämnar meddelande i växeln att han ska ringa... Ingen ringer upp.

Mailar sen till dom om annan offert, inget svar på den heller. Då mailade jag huvudkontoret och klagade, inget svar därifrån heller.
Så beljer hatar jag nu för tiden.

Skickade härom dagen ut offertförfrågan på div. material.
Fick omgående svar från K rauta och AKB. AKB var 15k billigare så dom fick det bli.
Mailade även till bauhaus och fick senare detta svar:

Hej
Vi har tyvärr inte möjlighet att svara på någon offertförfrågan.
Då vi har en lågprisgaranti på 12 % på alla våra produkter så vet vi att vi alltid är billigast på jämförbara produkter.
M.v.h.
Joe Skoglund
Driftschef
BAUHAUS Länna


Hur kan man svara så?
Om dom nu vet att dom är billigast spelar väl ingen roll, då får dom ju räkna vad det kostar och ange det så vet dom att jag köper från dom eftersom dom är billigast väl?

Men jaja, jag ska skriva ut detta mail nån gång när jag ska handla nåt som jag har fått offerter från andra på och åka dit och se vad jag får för pris. Är det dyrare ska jag visa mailet från chefen och begära 12% lägre pris, för det är ju vad han säger... Väntar in offertsvar på fönster från K rauta som hade 25% rabatt, undrar om bauhaus går under det priset med 12% då? ;D
 
Har varit på bauhaus och frågat efter olika saker och flera gånger så har personalen svarat, vad är det för något det har jag aldrig hört talas om,vad används det till. Sedan har dom ringt till någon "kunnig" person som har upprepat precis samma sak.

Ställde en gång en fråga om kakel vid kakeldisken. Den servicevänliga personen bakom disken skulle hämta någon som kunde hjälpa mig. Jag väntade 15 minuter och ingen dök upp. Skrev ett fint medelande om servicenivån på en lapp och gick därifrån.
 
Bra personal är guld värt. På Bauhaus har jag inte ens sett skymten av kattguld...

Deras garanti är ju dessutom inget värd eftersom det måste vara exakt samma produkt. Alltså samma tillverkare och samma beteckning på produkten. Finns det någon som lyckats få tillbaka några pengar på deras garanti?

När man varit runt på byggmarknaderna så vet man efter ett tag vilka i personalen som är något att ha. Jag har ett par favoriter på både K-rauta och Silvan, men ingen slår min favorit på Beijer i Hallstahammar. Trots att jag bor i Västerås 5 minuter från Beijer så handlar jag i princip allt i Hallstahammar. De kan konkurrera med de flesta priser och när de inte kan det så har han talat om var jag kan handla billigare någonstans. Som exempel kan nämnas att jag fått Rinkabypriser på golvvärmesystem.
 
Är det något vi har positiva erfarenheter ifrån så är det "riktiga" byggvaruhandlare. Då menar jag inte varuhus som Bauhaus. De ser jag mer som Coop bygg&trädgård. Vi har köpt från Orminge Trä i tre år nu och de har varit extremt kunniga och hjälpsamma hela tiden.

mvh
David
 
David skrev:
Är det något vi har positiva erfarenheter ifrån så är det "riktiga" byggvaruhandlare. Då menar jag inte varuhus som Bauhaus. De ser jag mer som Coop bygg&trädgård. Vi har köpt från Orminge Trä i tre år nu och de har varit extremt kunniga och hjälpsamma hela tiden.

mvh
David
En spontan applåd:) Nu har jag iofs mycket liten erfarenhet av just Orminge trä... Nån gillade inte Beijer heller. Handlar extremt mycket hos Beijer iofs är det genom företag så det ä'r inte att jämföra då är det proffs i båda ändar så att säga...

En sak man skall försvara ändock är att i pajjas varuhusen Bauhaus, AKB, Byggmax så är personalen som varorna. Billiga, krokiga och ganska odugliga, man kan dock försvar dem med att i ett sådant varuhus finns säg 100000 olika varor. Att hålla reda på allt är inte så enkelt inte ens för proffs.

Jag kan iofs villigt hålla med om att det bör finnas en viss kunskapsnivå inom all proffesion. Men jag hänvisar till stycket ovanför. En pajjasbutik är en pajjasbutik...
 
Jag åker till byggmax och handlar när jag behöver billiga reglar, skivor och dyl. Jag åker till Coop bygghandel för diverse småsaker, de har öppet på kvällar till 21.00!!!!
K-rauta, Bauhaus, Hornbach ligger fel för mej, inte tillräckligt billiga för att det ska vara lönt och i dåligt utbud och personal har oftast inte kunskapen jag efterfrågar. Coop, K-rauta, Bauhaus, Hornbach har ungefär samma pris när man ska handla till ett projekt, de har bara olika pris på olika saker men totalt går det på ett, man har ju inte råd att köra omkring och tex köpa kakelär på ett ställe, fix på ett annat, fog på ett tredje osv…

När jag behöver något riktigt samt svar på frågor kör jag till beijers. De har allt, kvalité kunskap och grejer på lager, tyvärr så kostar det lite mer men det kan det vara värt ibland. Dessutom har de saker som jag inte hittat på billighetsvaruhusen är tex; stämplat virke, gipsbruk, minerit, isoler-leca, kalkbruk, tillbehör till tak typ nocktätning m.m…

plexi
 
Tack för alla fina tips på bra bygghandlare.
Ett problem som jag ser det är att det tenderar att bli fler byggvaruhus och färre bygghandlare för varje dag.
Bygghandlarna i framförallt storstäder slås ut av konkurrensen från byggvaruhusen. Vi kommer alltså att på sikt bli helt utlämnade till att handla på Bauhaus och liknande ställen.
Paraleller kan givetvis dras till utrotade radiohandlare som visste vad dom sålde och lanthandlare som slås ut av konkurensen.
Sensmoral. Handla hos seriösa små bygghandlare så att dom inte förvinner helt. Ni som inte gör det skall inte ojja er sedan när det är försent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.