Har precis flyttat in och upptäcker med jämna mellanrum dessa flugor, max 2 åt gången men jag har säkert dödat 3 i veckan hittills (under 4 veckor) och de verkar inte försvinna. Vad är det för flugor och hur blir man av med dem?
 
Ni har inte en björk i närheten?
 
Det ligger en dunge 20 meter från huset med blandad skog, bl.a. björk.
 
De är ca 2 cm långa men ser inte ut som vanliga flugor, mer än att de har vingar. Är karaktäristiskt ljusgröna och genomskinliga.
 
Bor i ett precis nybyggt hus och har också dessa flugor inne. Beror kanske på terrängen i närheten::p
 
svartöra har rätt, det låter precis som guldögon sländor, eller guldöga kort och gott.
De är ofarliga, nyttiga och äter bladlöss.
 
Kan intyga att de är nyttiga. Fulla med c-vitamin och järn.
 
Bladluslejon kallas deras larver, om jag inte minns helt fel. Är man snäll mot dom och släpper ut dem i trädgården har man hjälp med bladlusbekämpningen i sommar...

Tror de sover i huset och vaknar vid den här tiden.
 
Yes, box! Precis sådana som på bilden. Skönt att det inte var något farligt/jobbigt då. Tack för all hjälp! =)
 
De älskar eran postlåda och följer med posten in.
 
Nja, har aldrig sett några i brevlådan. De fanns i huset medan det byggdes, härstammar nog från då.
 
De sitter ofta mellan fönsterna i sommarstugan och övervintrar, läste någonstans att de var så nyttiga så att folk försöker locka dem till sig. Jag kan gott vara utan men är glad att de inte är onyttiga.
 
Men hur blir man av med dom ??vi har invasion äckligt
 
  • Wow
fremax
  • Laddar…
Karlia
J Jpmannen skrev:
Men hur blir man av med dom ??vi har invasion äckligt
Nu ställer du samma fråga som i ditt inlägg, på ett inlägg från 2009. Som handlar om guldögonsländor, inte knott.

Se svaret jag gav dig där.

Du kan inte bli av med knott, det finns fler än du kan döda. Du kan prova att köpa en mosquito magnet för drygt 7000. Men så länge du har din fasadbelysning tänd kommer de att dras dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.