Tänkte dela med mig av lite MDF snickerier jag pysslat med ett tag. Köpte en kontraprofil frässats och en lite kraftigare COTECH fräsmaskin på Classe för ett tag sen (fräs nr 3...), så jag kunde göra egna luckor. Har legat ett tag men nu fick jag ett ryck att bygga ett vitrinskåp. Skrapade ihop de MDF bitar jag hade över, vilka faktiskt räckte till hela skåpet. Fixade ett enkelt fräsbord som jag spänner fast i en arbetsbänk utomhus.

Gjorde dörrarna som en ram med kontraprofiler i hörnen. Fräste även hålkäl i kanterna, fals för glaset och fals för skåpet.

Stommen blev bara en ram med plywood förstärkningar i hörnen (hade ingen skiva till rygg :) ).
 
  • Fras1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fras2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • KontraProfil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dorr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde en krönlist av MDF och en hålkälslist, samt skruvade på en list i botten med fräst hålkäl. Glasen kostade 120 kr hos glasmästaren och sen limmade jag på en självhäftande plast på baksidan så att glaset ser frostat ut.
 
  • KronList.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • OppenLucka.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag hade ångan uppe satte jag igång med ett elementskydd under skåpet. Bänken är två 16mm MDF ihopskruvade med frästa spår för ventilation samt en hålkäl runt kanten.
 
  • Bank.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Själva elementskyddet är en ram av MDF. Sen sågade och hyvlade jag ribbor av 33x69 mm furu så att det blev ribbor på 33x4 mm. Ribborna spikades och limmades från baksidan (tillfälliga spikar i "kryssen" håller ihop tills limmet torkat)
 
  • RibbDetalj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ribbor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var tvungen att sprutlacka elementskyddet för att få ribborna snygga. Körde ute i +2 grader i helgen, och det blev riktigt bra (bara grundfärg på bilden).

Är själv kanonnöjd med resultatet, ett riktigt lyft för hallen....
 
  • Helbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
riktigt snyggt
 
Snyggt!!
 
Sjukt snyggt Larsa! :)
 
Mycket snyggt:)
 
Larsa skrev:
Gjorde en krönlist av MDF och en hålkälslist, samt skruvade på en list i botten med fräst hålkäl. Glasen kostade 120 kr hos glasmästaren och sen limmade jag på en självhäftande plast på baksidan så att glaset ser frostat ut.

Väldigt fyndigt med krönlisten, skulle behövts en rejäl fräs för att göra i ett stycke.

Två väldigt snygga byggen förövrigt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.