Våra barn har köpt ett timmerhus från 1840 eller så som de håller på och renoverar. Jag försöker vara med och ge lite goda råd, men timmerhus är inte min starka sida...

Nu har turen kommit till köket, där de vill ha en slät yta på ytterväggen. Timret är mycket ojämnt, så de har tänkt sig att regla upp en ny innervägg med minimalt djup (typ 45 mm) och sätta plyfa+gips på den.

Några frågor runt det:
1. Hur tätar man bäst springorna i ytterväggen från drag? Det satt tidigare mossa och bomullstrasor där, men det mesta lossnade när vi rev ned den befintliga pärlspont-på-masonit-på-puts ytan.
2. Skall man alls isolera mellan reglarna? Är det i så fall ok med mineralull?
3. Skall man ha ångspärr eller inte? I så fall mellan plyfa och gips som vanligt, eller?
4. Om man inte skall ha ångspärr, kanske nån slags tjärpapp för att stoppa draget. I så fall kanske mot timret snarare än mellan plyfa och gips?
Eller har någon ett bättre förslag på hur man får en slät yta att tapetsera på? Barnen bryr sig inte om ifall det blir byggnadshistoriskt korrekt, men de vill ju inte ha fuktskador heller.

Planen är att huset skall stå "halvkallt" på vintern, endast med stödvärme från en luftvärmepump i samma rum som den här väggen skall vara i. Men man vet ju aldrig, det kan ju hända att någon vill bo här på vintern också om några år även om det inte är så troligt.

Ytterväggen har panel i *väldigt* dåligt skick, men det har de tänkt vänta med till nästa sommar med att renovera.

Tackar på förhand - Peter Hjalmarsson
 
Man stoppar inte drag med ångspärr. Vindtätt skikt anbringas bäst utvändigt, under fasadpanel. Då kan man skydda hela fasaden från topp till tå. Också fasaden framför trossbotten och mellanbjälklag måste skyddas mot kallras.

Man får under inga omständigheter låsa in fukt i konstruktionen. Därför anbringar man ångspärren framför isoleringen men bakom plyfa /gips.
 
Jag skulle inte isolera med mineralull i timmerhus, satsa då kanske hellre på ekofiber eller ekovilla. Det är gjort av återvunnet papper (cellulosa) och passar utmärkt med timmer stommen...konstruktionen blir så att säga homogen d.v.s samma material genom hela konstruktionen. Ni kan också använda samma isolering att täta springorna mellan stockarna. Ekovilla finns som skivor (50mm) och lös-ull d.v.s blås-ull.

Dessutom om ni regla upp med t.ex. 50mm så försök att få en rörelsemån i reglarna, annars när det stormar och blåser utanför kommer det att knäppa rejält i gipset om reglarna är för hårt fastskruvade i timmret.

Konstruktionen..insidan till utsidan

1. Gips-skiva
2. ev. plyfa
3. Tjärpapper
4. 50mm Ekofiber (Eko-villa)
5. Timmerstomme
 
  • ekovilla.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om man vill ha en slät vägg med minimalt djup, så är det en idé att regla väggen med vanlig plank, ca20mm. Då fungerar det även att dra el i väggen.
 
Blir ju en väldig massa schimsande på en planka, den följer ju timmerväggen.

I vårt nyköpa hus är det riktigt ojämt så där kommer man få regla om man ska få det rakt överhuvudtaget.
 
Enligt en expert på timmerhus, en äldre farbror här i Jämtland, så sätter man tjärpappen på timmerstommen, reglar utanpå det, isolering och sedan plyfa-gips om man vill ha det. Allt detta på insidan. Vi håller också på med en timmerstomme som den som ska bo där (syskonbarn) vill ha som timmerstomme utåt men renovera och isolera inifrån. Vi drevade alla springor med lin innan vi satte upp tjärpappen. Lin kan man använda som tätning i alla hål.
 
PS: Ingen plast, inget fogskum, ingen ångspårr, allt enligt farbrorn vi talat med. DS
 
  • Gilla
PekkaiAc
  • Laddar…
Tack så mycket för hjälpen. Det verkar som att vi har rätt bra koll på det rätta sättet att göra det på nu. Nu vidtar jobbet att få dem att "göra rätt och inte göra lätt"... :)
 
Just det, finns tyvärr ingen easy fix med gamla hus. Men så håller de länge också. Lycka till.
 
Om du fått förmånen att förvalta ett 1800-talshus bör du absolut ta reda på mer om byggnadsvård och göra på ett sätt som inte skadar husets kulturhistoriska värde. Hör på byggnadsvårdsforumet och läs böcker, lyft på tapeter mm. Gips kommer nog sprica i fogarna när träet rör på sig...
 
Hej,

Jag håller också på med ett gammalt timmerhus som jag har flyttat. Täta först med lindrev - inifrån och med tjärdrev utifrån.Tänk på att se till att det blir rakt med reglarna. Därefter kan du isolera med cellulosa, som du blåser in dvs.- lösull eler också väljer du träfiberisolering. Men träfibern kan du inte blåsa in i så tunn isolering som du skall ha. Därefter OSB+gips.

Vad du än gör använd ingen plast. Fukten måste få vandra in., så att den kan torka ut både inifrån och utifrån.

Ett tips! Tänk på att inte vara "dumsnål" det brukar straffa sig.

Lycka till!
 
Det var ngn som nämde att man skulle skruva fast reglarna i timmerväggen, det gör man normalt inte i och med att en timmerstomme rör sig, eller torkar ur. Om det är en gammal stomme som är torr går det säkert ändå...men annars så sätter man glidskenor mm
Innerväggar i timmerhus sitter normalt inte fast i ytterväggen och ett utrymme...sjunkmån lämnas emellan innervägg och tak.
Tjärpapp, vindstopp eller dylikt sätter du på insidan av timmerstommen....i o med att du har en färdig utsida redan....vindstopp är ingen fuktspärr så det går bra.
Är det fem och en halv tums timmer i huset motsvarar det ca 50mm isolering, därför bör man isolera mer än 45mm om det är ett permanentboende...
8 tums timmer klarar du utan isol om man vill synlig timmervägg....
Isolering bör vara rockwool eller gullfiber i och med att det inte brinner eller annan brandsäker ull....plasten som alla hatar är missförstådd. Det var ngn som skrev att du inte ska ha den för att fukten ska kunna vandra båda vägar...hmmm
Det är helt fel. Plasten fungerar som en ångspärr för att just fukten inte ska stanna i väggen. Om du inte sätter plast kommer kall luft utifrån möta varm luft innefrån och kondenseras någonstans i väggen. Plasten förhindrar detta men det är viktigt att du sätter den rätt...normalt sett på reglarna bakom gips/spån. När man har plast i väggarna är det viktigt att man har en fungerande ventilation i huset.
För information 99% av alla moderna hus har plast i vägg och tak, med en fungerande ventilation. De nya kraven på hur mycket energi ett hus får förbruka gör att man har mycket isolering samt plast....huset blir tätt och energisnålt.....men ventilationen i huset måste fungera....ventiler...in o ut luft etc...
Har man ett gammalt hus fungerar det oftast ändå genom självdrag
Pratet om att det är fel att isolera med gullfiber emellan timmerstockarna är inte heller rätt. Det går alldeles utmärkt och förstör ingenting.
Att dreva med lin går också bra...kanske man får bestämma sig på vilket sätt man vill bygga på...eller vilken typ av hus man har....

lycka till:)
 
Jag ber trådskaparen att inte följa de ovanstående råden.

Och inläggets författare kan ta sig en funderare på plast (som är så gott som omöjligt att få tätt om det inte är ett nybygge) i kombination med självdrag (övertryck förekommer tidvis).

Kombinera de två ovanstående faktorerna med en hydrofob isolering (som även föreslås i inlägget) så har du byggt dig en alldeles egen svampodling.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har också velat fram och tillbaka med plast eller inte, efter att ha läst 10000 inlägg från självlärda forumproffesorer så belv jag rätt less och ringde helt till en av utvecklarna/teknikerna på ett av de större isoleringstillvekarna i sverige. Han är även utbildare och åker runt och utbildera återförsäljare osv i detta ämna.

Han satt det ska vara plast innanför gips/plyfa + vanlig isolering. Detta gör att ingen fukt kommer innifrån huset + att väggen får andas utifrån. Om du inte har plast så trycker du fukt ut i väggarna vilket är dumt. Dock så krävs det att du har en bra ventilation i huset i övrigt. Jag själv kommer att köra FTX.

Punkt slut.

DS JimA har alltså helt rätt.

Personligen så börjar jag bli riktigt less på att dårar på forum som dessa som inte har en aning om vad de talar om. Det snackas om daggpunkt hit och dit och alla vill framstå som experter men i själva verket så är 90% av alla råd på forum som dessa rent idotiska att följa.
 
Redigerat:
Jim A skrev:
Tjärpapp, vindstopp eller dylikt sätter du på insidan av timmerstommen....i o med att du har en färdig utsida redan....vindstopp är ingen fuktspärr så det går bra.


Jag vidhåller (från inlägg #2) att vindspärren gör bäst nytta UTANFÖR isolering och timmer, alldeles bakom fasaden och heltäckande framför bjälklag. Om man inte skyddar isoleringen från blåst förlorar den stor del av sin poäng. Att man kanske redan har en fasad, som man vill slippa riva ner förändrar inte kalla fakta ett dugg. Denna placering av vindstoppet är en billig men dålig kompromiss.

I allt annat instämmer jag med Jim A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.