Vi har valt Dekton som bänkskiva i vårt nya kök, men ångrar oss bittert! Ytan är alldeles för skrovlig för att det ska vara ett bra material för ett kök. Den åstadkommer ett mycket otrevligt ljud när man flyttar på saker och det är svårt med hygienen. Varje gång jag flyttar en tallrik eller kastrull på bänkskivan får jag samma känsla som om jag fått en sked sandkorn mellan tänderna. Ljudet förstärks av den resonanslåda som utgörs av köksskåpen. Skrovligheten gör också att det är svårt att torka av skivan, utan vätskan ligger kvar de små håligheterna mellan kornen. Jag undrar hur hygieniskt det är egentligen när man aldrig liksom kan torka av helt...? Jag tycker att DEKTON inte är ett lämpligt material för ett aktivt kök - vänta tills de kommer på en metod polera ytan så som man gör med äkta stenskivor och de flesta andra material för kök.

Jag är tacksam om nån har ett tips på lösning av ljudproblemet, Cosentino har inga idéer. Hur kan jag få bort det sandiga ljudet - det går tydligen inte att slipa...
 
En bild skulle nog underlätta? Det låter ju underligt att det skulle fasta smuts eftersom det är ett "portritt" material?
 
  • Gilla
Victoory
  • Laddar…
Jag tror de menar att det inte finns porer eller sprickor som går långt ner i materialet, men ytan är skrovlig. Dektonskivans yta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas en bild kommer med på en fuktig yta här (inte så bra på tekniken...)
 
Sådär ser inte bilderna på deras hemsida ut. Den ska ju vara helt slät och det ser den ju inte ut att vara? Tycker ni ska reklamera den...
 
Har försökt att diskutera lösningar med leverantören, men ingen förståelse där! Nej det framgår inte från infomaterialet och då alla andra köksskivor är polerade släta antar man ju inget annat än att denna också är det. Det är därför jag skriver här. Det känns ohygieniskt!
 
Anna_H skrev:
Sådär ser inte bilderna på deras hemsida ut. Den ska ju vara helt slät och det ser den ju inte ut att vara? Tycker ni ska reklamera den...
Nja, en av poängerna med Dekton är väl just att det finns med olika strukturer? Är den variant som TS valt verkligen en av deras släta? Tråkigt i vilket fall som helst, förstås, och jag lider med TS eftersom jag själv är en sådan som ryser av tex besticksgnissel mot stengods, naglar mot svarta tavlan etc.

...men mest av allt visar väl det här tråkiga fallet hur viktigt det är att känna och klämma på materialen innan man beställer.
 
Redigerat:
Jag kanske kollade lite för snabbt, men jag tyckte det såg ut som om poängen var just att det var slätt och ogenomträngligt?
 
Ogenomträngligt ja, men inte slätt. Dekton finns i flera olika strukturer (se http://content.cosentino.com/docs/dekton/dekton-kb-SE.pdf ) men vi vet inte om TS valt en av deras slätaste varianter. Om så är fallet så förstår jag verkligen besvikelsen, och ytan på TS bild ser skrovligare ut än de slätaste i Dektons reklammaterial.
 
Det där ser riktigt uselt ut!

Antingen är det en felaktig vara.
Eller så är den lagd upp och ner, med avigsidan upp.
Eller så är det fel produkt, liknar mest ett halkfritt garagegolv.

Går det inte att reklamera helt enkelt? Det är ju solklart att det inte är avsett som köksbänk.
Byt annars till en vanlig laminatskiva för några hundra. Fungerar perfekt.


PS
För övrigt får jag rysningar bara av att läsa leverantörens hemsida.
Så mycket svulstigt, intetsägande mumbojumbo ser man väl bara hos riktiga ärkeskojare :p

Läs om ni vågar:
För att tillverka Dekton används den unika TSP-tekniken, en teknisk process som är en accelererad version av de metamorfa förändringar som natursten upplever då den exponeras för högt tryck och hög temperatur u
nder årtusenden.

TSP-teknik syntetiserar på ett absolut innovativt sätt rutiner från den mest avancerade teknikindustrin.
Tur att tekniken är "accelererad" så det inte tar årtusenden :wow:
http://www.dekton.se/vad-ar-dekton/
 
  • Gilla
McStewart och 3 till
  • Laddar…
Vad jag vet så finns det inte blankslipad yta att välja på Dekton. Leverantören förklarar det med att det inte finns maskiner som kan slipa så stora ytor ännu. Materialet är så hårt att det tar för lång tid. Kanterna är jättesläta och blanka, men inte själva bänkytan. Materialet kostar ca 8 000 per kvadratmeter, plus håltagning och kantslipning på flera tusen...känns inte kul att byta ut direkt efter montering. Men det blir det nog så småningom.
 
När ni valde skivan, var ni i någon butik då ? Tittade och kände på skivan?
Ska ytan verkligen vara så som eran. Tittar man på hemsidan, så tycker iaf jag att det ser ut att finnas olika ytor.

Finns det ingen som har en skiva ni kan åka och titta på?
 
Det finns små provbitar att känna på, och det är klart att vi i efterhand skulle ha sett skrovligheten, men den var inte så annorlunda än Silestone... Det blir liksom en annan sak när man börjar flytta tallrikar eller våttorka på den än när man håller 10 cm bit i handen. En 3 m skiva, som sitter på skåpsstommar som förstärker ljudet, är hemsk! Man märker inte heller att den är svår att rengöra helt och torkar så långsamt innan man har den i användning. I en annan köksaffär hittade jag en Dektonbänk i utställningen, och ytan var densamma. Säljaren verkade vara mycket förvånad när jag visade honom nackdelarna... och som sagt har jag haft en hel del kontakt med tillverkaren...

Det fanns ingen varning nånstans i köpprocessen hos Ballinsglöv i alla fall. Den såldes in som höjden av innovation, utan några andra nackdelar än priset...
 
Ser ut ungefär som vårt nästan 50 år gamla garagegolv. Halkfritt.
 
Ja, bilden är ju tagen på en våttorkad yta, i vanliga fall ser den fin ut, men är alltså lite som mycket fint sandpapper egentligen, men inte så vass att man känner det med handen... Om du tittar på deras egen bild av samma skiva som min, så kan man se att den är betydligt mattare än skåpsdörren nedanför som glänser på ett helt annat sätt. Dekton torr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men man tänker inte på det som sagt innan man börjar använda skivan - ruggligheten är så vass att det skapas obehagligt skrapljud, och dalarna så djupa att vätska är svår att torka i dem.
 
Ja undrar varför det där inte skulle kunna slipas och poleras till en jämn, blank yta?
Man slipar ju stora granitbänkar, marmorbänkar och skifferbänkar t.ex. med utmärkt resultat.

Är det pga "den unika TSP-tekniken" :rolleyes:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.