Rörmokaren kommer hit nästa vecka och kopplar in massa grejor, bland annat diskmaskinen. Måste diskmaskinen skruvas fast eller räcker det med att den är inskjuten under diskbänken? Den går inte att vicka framåt, men man kan dra den rakt ut om man skulle få för sig att göra det.

Diskmaskinen är gammal och har inga egentliga fästen gjorda för att skruvas fast, men det går ju att pula till något med vinkeljärn om nån försäkringsregel säger att det ska vara fastskruvat.
 
Man vill inte gärna få med sig den ut varje gång man drar i luckan bara :)
 
Då får man ha väldigt blankt golv och trög lucka. För mina behov och med den maskinen behöver man inte skruva, men frågan är vad man måste göra?
Man MÅSTE ha ett sånt där underlägg, typ foolproof under diskmaskinen, men MÅSTE den sitta fast?
 
KungAnka skrev:
Då får man ha väldigt blankt golv och trög lucka. För mina behov och med den maskinen behöver man inte skruva, men frågan är vad man måste göra?
Man MÅSTE ha ett sånt där underlägg, typ foolproof under diskmaskinen, men MÅSTE den sitta fast?
Nej, den måste inte sitta fast. Många konsumentdiskmaskiner kan stå fristående om de kompletteras med en topp (som är riktigt tung) och täcksidor, finns från bla Bosch/Siemens och Cylinda. Man skruvar fast diskmaskiner för att de inte ska vicka när man drar ut korgarna, i de flesta kök gör de det annars.

Om din gamla maskin inte tippar framåt när du drar ut korgarna så kör på.
 
Så länge den inte rör sig är det lugnt. Det har ingenting med försäkringsbolagets krav att göra.
 
Bra. Det jag har gjort är att såga till en klack av en regel som jag skruvat fast längst bak under diskbänken. Diskmaskinen skjuts in under denna klack.
 
Min diskmaskin tippar framåt när man drar ut korgarna om den inte är fastskruvad. Den är därmed mycket opraktisk att inte ha fastskruvad även om det går ändå. Har du inte det problemet med din så behöver den givetvis inte vara fastskruvad.
 
Om du justerar upp maskinen så att överkant ligger mot bänkskivan så tippar den inte när du drar ut korgarna.
 
AndersS skrev:
Om du justerar upp maskinen så att överkant ligger mot bänkskivan så tippar den inte när du drar ut korgarna.
Helt rätt. Där finns ofta gummiplattor på ovankant av maskinen som ska låsa med friktion mot bänkskivans underkant.
 
KungAnka skrev:
Bra. Det jag har gjort är att såga till en klack av en regel som jag skruvat fast längst bak under diskbänken. Diskmaskinen skjuts in under denna klack.
Det är en bra lösning, borde även fungera att skruva fast ett par plåtvinklar längst in som fyller samma funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.