Tips på hur man kan gjuta en snygg, väldigt stark och underhållsfri skiva till side board med inbyggd technologi.


"Terrazzoskiva" 1710x420x30mm.

Vad man behöver

Form
  • Konstruktionsplywood
  • Reglar (ca. 7m) 70x45mm
  • Silicon
  • Matolja
  • Armering (nät 6mm)

Material
  • Vitbetong ca. 25 kg (ratio ca. 30 %)
  • Vit dolomitkross 50 kg (ratio ca. 60%)
  • Titandioxid 1.5 kg (ratio 6% av betong)
  • Vatten ca. 12 kg (15%) (för att undvika porer blanda löst)

NFC-chip
  • Kopparrör (50mm diameter)
  • NFC-chip (vattentålig/inplastad)

Ytbehandling och polering
  • Våtslipmaskin med reglerbar hastighet (papper 50 till 8000)
  • Polertrissa till slipmaskin
  • Dammbindare
  • Betongvax


Övrigt material
  • Hinkar 3-4st.
  • Skruv
  • Plastsäckar/täckplast
  • Vattenpass
  • Slipmaskin oscillerande (för vibrering av form)
  • Vibrastav/massagestav (för vibrering under gjutning)


  1. Bygg form
  2. Silicona kanterna för att göra formen tät
  3. Klipp till armeringsnär
  4. Märk ut placering av NFC-chip
  5. Smörj formen med lite matolja
  6. Blanda vitbetong med titandioxid
  7. Blanda i dolomitkross i betongblandningen
  8. Blanda i vatten
  9. Lägg ett lager med gjutmassan
  10. Lägg i armeringsnäten
  11. Placera ut kopparringarna (för att markera NFC-chip)
  12. Häll på resten av gjutmassan
  13. Tryck ner NFC-chipen mot kopparringarna
  14. Vibrera ordentligt med vibrastav/massagestav
  15. Jämna av ytan med murslev
  16. Vibrera formen (tryck oscillierande slipmaskin mot formen på olika ställen)
  17. Eftervattna ytan
  18. Täck med plast
  19. Eftervattna under första två veckorna
  20. Efter ett par veckor är gjutningen klar
  21. Vänd ur skivan ur sin form (ta bort reglarna först)
  22. Vattensplipa ytan (botten på formen) 50, 100, 200, 400, 800, 1500, 3000, 6000
  23. Lägg på ett par tunna lager dammbindare (för betong).
  24. Lägg på tunna lager betongvax
  25. Polera med mjuk trissa
  26. Klart :)

Programmera NFC-chip
För olika scenarion för de olika chippen. Tre olika chip för olika funktioner enligt följande.
  • Chip 1 = Standard.
    - Larma av/på hem
    - Belysning i kök på/av
    - Starta/stäng ner uppspelning av musik med Sonos.
  • Chip 2 = Fest
    - Starta/stoppa scen RGBW-slingor discofärger :)
    - Starta/stäng ner uppspelning av partymusik med Sonos.
  • Chip 3 = Kväll
    - Dämpa belysning kök, dimma upp belysning vardagsrum
    - Dra ner automatiska rullgardiner




20140421_100524.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140421_100446.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140421_100410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140421_124504.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140421_100551.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140421_124120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140421_131505.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140421_131705.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140421_131712.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140421_131758.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140421_132424.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140421_132424.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140421_144650.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140421_135022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140421_135435.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140421_141016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140421_135559.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140421_141947.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140421_142028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140421_142833.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-04-22 19.23.23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-05-24 10.21.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-05-24 10.51.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-05-24 10.51.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-05-24 13.32.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-05-24 13.33.23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-05-24 15.20.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-05-24 18.42.28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-05-29 19.45.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-05-29 20.29.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-05-30 10.53.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-09-03 08.43.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-09-03 08.44.30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-05-30 10.54.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
gaspen och 27 till
  • Laddar…
Häftigt projekt. Mycket snyggt resultat.

Hur används NFC-funktionaliteten? (Jag brukar fatta snabbt vad gäller sånt men här hänger jag inte med på vad det är du åstadkommit.)
 
Fotona gör den inte rätt, men tack!

NFC:
Jag har installerat Smart-Home-system i hemmet. NFC-chippet kan programmeras att interagera med smart-systemet. T.ex. larma av/på hemmet + släcka all belysning när man lägger swipar mobile mot, eller tända en grupp lampor, sätta igång Sonoshögtalare att spela musik, osv.

Eller så kan man t.ex. lägga in funktion som att telefonen är i "hemma-läge" slå av mail-sync, sätta mobil på ljudlös, osv.

Tekniken bygger på att mobilen läggs på eller swipar på terrazzo-skivan så utförs en tjänst.
 
Tack för svar! Jag fattar absolut vad som kan åstadkommas inom smart home. Har själv ett egenprogrammerat KNX-system.

Det jag är nyfiken på är själva aktiverings- och programmeringsfunktionen med NFC. Själva chipet är väl oåtkomligt efter ingjutning, och går väl därmed inte att programmera om? Eller är det alls programmerat, det kanske bara sänder en ID-kod som sedan appen i telefonen programmeras att koppla till en viss händelse? Eller hur funkar det?
 
  • Gilla
xhosa och 1 till
  • Laddar…
StockholmM skrev:
Tack för svar! Jag fattar absolut vad som kan åstadkommas inom smart home. Har själv ett egenprogrammerat KNX-system.

Det jag är nyfiken på är själva aktiverings- och programmeringsfunktionen med NFC. Själva chipet är väl oåtkomligt efter ingjutning, och går väl därmed inte att programmera om? Eller är det alls programmerat, det kanske bara sänder en ID-kod som sedan appen i telefonen programmeras att koppla till en viss händelse? Eller hur funkar det?
Jodå. NFC-Chippen är tomma från början. Man kan antingen skriva in kommando/kod med en smartphone + NFC-app eller genom en NFC-läsare/skrivare. Jag kör med min Samsung mobil.

Precis - en programvara eller app läser av "ID" på chipet och säger åt mobilen vad som ska göras.

Den enklaste instruktionen kan man t.ex. göra själv genom lägga in instruktion på NFC-chippet att starta webbläsaren, gå till en viss adress som startar en scen genom remote access (webgränssitt).

En annan enkel händelse är att skriva till NFC-chippet att telefonen ska spela Sonos högtalare - det fungerar då eftersom telefonen är på samma wifi som Sonos.
 
Efter lite snabb research försöker jag mig på att svara på min egen fråga.

Programmering typ 1: Själva NFC-taggen kan programmeras att utföra en instruktion på vilken NFC-kapabel telefon som helst. Men för att det ska fungera på alla telefoner, dvs utan någon särskild programvara installerad, är det bara vissa enkla typer av instruktioner som kan utföras på detta sätt. Däribland att öppna en viss URL, lägga in en contact i telefonen, instruera telefonen att skicka ett SMS. Detta måste uppenbarligen vara en skrivbar NFC-tag.

Programmering typ 2: Mer avancerade händelser måste programmeras i en task launcher app, dvs man registrerar i telefonens app att en viss NFC-tag, när telefonen känner att den finns i närheten, ska utföra en heller flera actions. Här finns då inga som helst begränsningar, eftersom man kan få appen att aktivera "vad som helst" om man trixar lite och väljer rätt app. Nackdelen är att endast telefoner med den appen installerad, och med rätt konfigurationsfil laddad, kan använda taggen i fråga. (Här kan man dessutom använda skrivskyddade taggar eftersom bara ID:t används.)

Sen kan man ju i och för säg konstatera att man med lite kreativitet kan få typ 1 att uföra nästan vad som helst som typ 2 utför, i och med att man kan programmera chipet med en URL. Denna URL kan sedan i sin tur aktivera något annat, t.ex. via IFTTT eller en KNX/IP gateway. (Därmed behöver telefonen inte nödvändigtvis befinna sig på samma WiFi som den Sonos den ska styra, även om det känns som ett ganska långsökt scenario att med NFC vilja starta en Sonos på en annan plats än där man är.)

Tydligen kan man programmera om innehållet i dessa fantastiska taggar/chip även efter att de gjutits in i terrazzo. Hur många gånger som helst? Utan att de tillförs någon ström? Coolt.

Har jag fattat rätt, RRbjorn? Eller är det något ovan jag missförstått?
 
Riktigt grymt! gillar vad jag ser, jobbar du med betong?
 
Precis så är det.

Ja, man kan skriva om chipet hur mångagånget som helst.
NFC-chip kräver ingen ström.
 
Visionären skrev:
Riktigt grymt! gillar vad jag ser, jobbar du med betong?
Tack. Nej, jag jobbar inte me betong. Efter att ha beställt ett betongolv som blev fel färg (grått istället för vitt), ingen synlig ballast, spruckit, mm så bestämde jag mig för att läsa på och göra jobbet själv. Även gjort ett stort tvättställ i badrummet (med NFC-chip ingjutna). :)


2014-09-03 08.32.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 8 till
  • Laddar…
Imponerande! Nu blev jag också sugen =)

En fundering runt kopparringarna, kan inte dessa komma att röra sig med värmeskillnader? Ärgning och påverkan av betongen runt om?
 
13th Marine skrev:
Imponerande! Nu blev jag också sugen =)

En fundering runt kopparringarna, kan inte dessa komma att röra sig med värmeskillnader? Ärgning och påverkan av betongen runt om?
Tack.
Nej, de är inte genomgående (höjdled) samt att "terrazzon" 'är väldigt stark. Ang. ärgning så är betongskivan behandlad med dambindare som suger ett par mm i betongen. Skivan suger inte upp någon vätska alls. Vi har haft citrusbaserade (pådrivande oxidering) drinkrester och vatten liggandes på skivan utan att kopparen har blivit ärjad eller skivan färgad. Skivan är mycket tålig faktiskt. Men som alla naturliga material så måste man j såklart vara lite försiktig med att lämna starka färgämnen (rödbeta, bär, mm).
 
Grymt, hur bra håller tvättstället mot fukt och fläckar? Vad är det behandlat med? Du pratar om dammbindare, mer info? Vi ska också gjuta bänkskiva för badrum, dock med underlimmad ho.
 
  • Gilla
Tom-ten
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Grymt, hur bra håller tvättstället mot fukt och fläckar? Vad är det behandlat med? Du pratar om dammbindare, mer info? Vi ska också gjuta bänkskiva för badrum, dock med underlimmad ho.
Hej
Ja, den står emot vatten och fläckar mycket bra. Dammbindare för betong är ungefär som en klarlack. Vätskan tränger ner ca. 1-2mm i betongen. Binder upp damm och skapar en tät yta (tätar ytan) som är vatten/fläckavvisande. Man lägger på den i lager och väntar ca. 15-45min mellan varje lager. Dock får man passa sig att lägga på för mycket dammbindare - då blir resultatet som om man har klarlackat skivan. Det kanske man inte vill ha, eller så vill man det (efter smak och tycke).

Andra sätt att impregnera betongen är att använda Nanoteknologi, lack, betongvax, mm. Du kan kolla lite på Steinfix produkter http://www.steinfix.com/se

Återförsäljare i Sverige http://www.stencentralen.se/category/underhall/

Finns lite info på http://betong.se/



Kul!
Ska ni göra ett bänkskiva med rå-betong (betonghuden kvar) eller ska ni polera ner så att ballast (stenen) blir synlig?
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Otroligt snyggt!

Kan du utveckla lite mer kring våtslipmaskinen? Modell, pris och var köper man? Antar att det inte funkar med en excenterslip med särskilt papper?
 
vectrex skrev:
Otroligt snyggt!

Kan du utveckla lite mer kring våtslipmaskinen? Modell, pris och var köper man? Antar att det inte funkar med en excenterslip med särskilt papper?
Steglös varvtalsjustering av rondellen. Sitter ett munstycke med en liten kran där man kan justera vattenflödet som sipprar ut i mittenhålet av polerrondellen.

Det finns säkert en uppsjö maskiner som kan passa. Testa att sök på "230V wet polisher" på eBay. Där finns mänger av kompletta paket runt 1000-lappen som inkluderar på de maskin och polerrondeller. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.