Har nu bestämt mej för att ha ett slätt stänkskydd i köket. Dock lite sent då jag redan köpt kaklet men det går ju att lämna tillbaka :)

Hur som helst ska använda mej av 8 mm mdf som jag sedan tänkt sprutmåla vitt.

Dock är jag lite intresserad om det finns andra alternativ istället för att måla t.ex vinyl, plast, laminat etc.. ?

Är inte intresserad av att sätta glasskiva.

Tacksam för tips samt var man kan få tag på detta?
 
...med nå't värmetåligt matrial?
 
Nej, det behövs inte :)
 
Det finns ju alltid vit typ glidplast som man använder i industrin. Googla på Carlsson Möller, så hittar du ett företag som tillhandahåller sånt. Iofs i Helsingborg, men det finns säkert liknande företag lite här och där. Du kan ju kolla sortimentet iaf... Lycka till!
 
I vårt fritidshus limmade vi golvplast (heter det så?), dvs vi använde samma material på golvet som till stänkskydd. Har sett bra ut i 30 år, men det är nog dags att förnya nu. Vi använde kontaktlim, har fungerat bra utom ovanför spisen där det släppt lite pga värmen.
 
Amatörbyggaren skrev:
I vårt fritidshus limmade vi golvplast (heter det så?), dvs vi använde samma material på golvet som till stänkskydd. Har sett bra ut i 30 år, men det är nog dags att förnya nu. Vi använde kontaktlim, har fungerat bra utom ovanför spisen där det släppt lite pga värmen.
Som en plastmatta ungefär? bra tips.. ska kolla lite på det.. behöver bredden 120 cm men det bör ju inte vara några problem.
 
Kan du inte använda samma färg tänkt till MDF direkt på väggen?
Eller vill du ha en kontrast (8mm ut) av skyddet lite som kakel?
 
Väggen är av betong och har lite håligheter så har köpt MDF 10 mm.
Går ju att spackla m.m.

Men precis som du säger vill jag ha den där lilla kontrasten. Köpt L-lister 10 mm som ska sitta på kanterna.. Blir som "kakel" fast slätt typ hehe
 
Kanske ett förtydligande. Vi använde exakt samma plastmatta som på golvet i köket, dvs "matchande". Det har varit lättskött, men numera ser det lite "slutet av 70-talet murrigt" ut
 
Hej!

Jag är "allergisk" mot kakel, vill inte ha en massa fogar överallt. Sedan tycker jag det är rätt trist att absolut alla ska ha samma lösningar.

I mitt jobb har jag använt folierad plåt från SSAB/Dobel. Den här finns att få antingen av stålplåt eller aluminum, och med olika mönster. Den används mycket till bl a fartygsinredningar (hytter etc.).

Billig, snygg, och det går jättesnabbt att använda. I en lägenhet som vi hyr ut använde jag 1.5 mm alum. Dobel i marinblått, blev jättefint! Det gick bra att klippa till en extra plåt som vi satte på sidan av kylskåpet, så blev det "stänkskydd" där också. Det tog väl totalt 2 timmar att sätta upp stänkskydd för ca. 6 meter L-format kök. Dessutom döljer den ojämna väggar väldigt bra! d^_^b

Gjorde samma i badrummet, runt tvättstället. Nu har köket i stugan fått samma behandling, och det blev också bra.

Kolla med någon som säljer plåt, så kan du få tag på det du vill ha.

Såg att SSAB har sålt Dobel till Metalcolour A/S, hemsidan är www.metalcolour.se

God Jul på er allihop!
 
Tack för tips.. Var från början inne på LGcollection Metallica
stanksk_0412-017065_stor.jpg

Dock kunde jag inte få det i ett utförande utan skarv eller i vitt.

Svårt för mej att hantera en plåt som måste vara 4 x 1,20 m
Vet inte om jag får upp den till lägenheten så får nog bli sprutmålad mdf men som sagt tack för tips, kan komma till användning framöver när det blir nya projekt ;)
 
ThomasZ skrev:
Hej!

Jag är "allergisk" mot kakel, vill inte ha en massa fogar överallt. Sedan tycker jag det är rätt trist att absolut alla ska ha samma lösningar.

I mitt jobb har jag använt folierad plåt från SSAB/Dobel. Den här finns att få antingen av stålplåt eller aluminum, och med olika mönster. Den används mycket till bl a fartygsinredningar (hytter etc.).

Billig, snygg, och det går jättesnabbt att använda. I en lägenhet som vi hyr ut använde jag 1.5 mm alum. Dobel i marinblått, blev jättefint! Det gick bra att klippa till en extra plåt som vi satte på sidan av kylskåpet, så blev det "stänkskydd" där också. Det tog väl totalt 2 timmar att sätta upp stänkskydd för ca. 6 meter L-format kök. Dessutom döljer den ojämna väggar väldigt bra! d^_^b

Gjorde samma i badrummet, runt tvättstället. Nu har köket i stugan fått samma behandling, och det blev också bra.

Kolla med någon som säljer plåt, så kan du få tag på det du vill ha.

Såg att SSAB har sålt Dobel till Metalcolour A/S, hemsidan är www.metalcolour.se

God Jul på er allihop!
Bilder?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.