Jag har länge funderat på varför det inte finns något smart sätt att mäta skåpsvolym i ett kök. Att jämföra bänkyta är rätt enkelt, det gör man ju med ögon och ett snabbt överslag.

Jag har gjort en liten kalkyl, där man kan fylla i sina skåp man har i köket, och dra ifrån vitvaror, för att få en summa på hur stort ert kök är.

Just nu bor jag i en liten lägenhet, och vi har det fantastiska köksmåttet 311... :)

I min förra lägenhet där jag bytte kök hade jag 591, i sommarstugan 370 och i huset vi tittar på planerar vi för ca 750-850.

Är det så stort ett familjekök bör vara? Vad tycker ni?  
 
Är det ett mått som du "tagit fram", eller är det något som används som jämförelse?

Vårt nya kök är 680 ca, men jag vet inte vad det säger i förhållande till ett normalt behov.

/alacs
 
Det säger hur mycket skåp du har i köket, hur mycket volym. Det intressanta är ju att vi här måste skapa en standard, tänk dig den dagen som det står på Ikea att "ett mycket rymligt kök med förvaring för den stora familjen, köksvärde 845" då vet vi att vi har lyckats, eller det står i någon flashig inredningstidning "smart förvaring i kök på 550"
 
Ok, vi fick 847 om jag räknade rätt,,,detta tror vi att vi ska bli nöjda med!

Catrin
 
Är jag helt kocko?? Jag lyckas inte skriva in mina mått!! :-/
 
man fyller i bredden på sina skåp däruppe, så det blir "listor" med värden typ:

60
60
80
40 osv...

Då får man ett stort mått, som sedan sjunker när man drar ifrån sina vitvaror.

Måttet på 850 är nog bra, något för storfamiljen :)
 
Verkar bra, vi kan väl köra detta som världstandard. :p Kontakta boverket.
BTW mitt nya kök fick värded 886. Toppnotering eller :D
 
Det som vi har nu, vilket jag tycker är pytte är då knappt 500. Låter åxå mycket tycker jag.
 
Intressant....
Ska kolla mitt kök... men vad är högskåp kont?

/pinebar
 
hmm, finns nog en del förfinande att göra, högskåp kont är kontinental, alltså 211 cm högt, till skillnad från fullhöjd som är 233.

Har ni koll på vitvarorna, så ni plockar bort dem ordentligt :) det var det som var lurigast att få till...
 
Zneckan, jag fick ditt till 987 enligt ritningen, så att du fick det till 990 verkar stämma bra. Trevligt kök förresten :)
 
1117 Det vi hadde innan hadde dock fler skåp, detta känns rätt OK inget städskåp innräknat det har vi i hallen.
 
1113 har vi. Ändå har vi fått skrota en del köksprylar (välbehövligt) när vi flyttade in i det nya köket.
 
Ett stort kök är alltså en bit över 1000, kanske så att små lägenhetskök är upp till 500, stora lägenhetskök är 500-800, små villakök är 650-850, medium villa 850-1000, och stora villakök alltså över 1000? Eller ska man justera på något annat sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.