Hej, vi tänkte sätta upp ikealuckor i ett vad jag tror är ett Marbodalkök. Luckmåtten stämmer men inte hålen så vi får borra egna hål. Är det någon som gjort detta? Tips och råd tack!!!Känner oss lite osäkra och funderar på att anlita en snickare för jobbet...
 
Jag har använt Ikeas lucka och gångjärn till annat än Ikeas egen stomme. Inga problem.

Antar att det är i stommen som nya hål ska borras. Det är enklast.

Om du använder dig av Ikeas gångjärn också så är det bara 2 st 5mm-hål som ska borras per gångjärn. Du har stora justeringsmöjligheter så extremt supernoga behöver man inte vara.
 
Tack för svaret. Så du tror inte vi behöver anlita någon för jobbet? Ska man hålla upp luckan med gånggärnen och rita mot stommen där hålen ska vara eller hur gjorde du?
 
Ja, i princip gjorde jag så. Men i mitt fall så skulle jag bara upp med 2 högskåpsdörrar så det var inte många hål.

Inte behöver du anlita någon för att borra några hål :) Öva på något gammalt skåp eller en träbit först bara.

Alla hålen ska vara 28mm in från framkanten av skåpet.

För nedre gångjärnet ska nedersta hålet vara 28 mm upp från botten på skåpet.

(Alltså 28mm in och 28mm upp). Nästa hål 32mm ovanför det nedersta. Då har du fixat hål för nedre gångjärnet.

Vart det övre gångjärnet ska sitta beror ju på höjden av luckan, men om du sätter fast det i luckan så kan du ju rita ut var dessa hål kommer i höjdled. 28mm in även här.

Hoppas att det inte blev krångligt.



Bäst att göra en borrmall av en träbit
 
Jag lägger mig i för jag tror att det kanske finns ett annat sätt men först: kommer gångjärnen från IKEA eller är de från det gamla köket? Vilka hål är det som inte stämmer?
 
Hej Per_A! Gångjärnen är från Ikea och hålen stämmer inte i höjd. De sitter altså lika långt in i skåpet som på Ikeas skåp men det stämmer inte alls i höjd. Dvs jag skulle behöve hål ungefär mittemellan de nuvarande hålen. Vet någon hur tjocka Ikeas stommar är? Tänkte mäta mina så att inte det ställer till det för mig.
 
Luckorna som ikea leverarar har ett mått från kant av luckan på 60 mm. Marbodals skåp är det meningen att hålet i luckan ska sitta på 76 mm från kanten. Så bästa och lättaste sättet är att skaffa renoveringsplattor till gångjärnet. Det skurvas med träskruv i skåpet istället för systemskruv. Finns att köpa på byggvaruhus, kostar knappt nått.

J
 
Jag skulle bli jättglad för lite mer info om de här renoveringsplattorna!
 
Fru_Skogsberg skrev:
Hej Per_A! Gångjärnen är från Ikea och hålen stämmer inte i höjd. De sitter altså lika långt in i skåpet som på Ikeas skåp men det stämmer inte alls i höjd. Dvs jag skulle behöve hål ungefär mittemellan de nuvarande hålen. Vet någon hur tjocka Ikeas stommar är? Tänkte mäta mina så att inte det ställer till det för mig.
Ikeas är väl 18mm, Marbodals 16mm. Spelar ingen roll för dörrar (hanteras med justerskruven) men för Ikealådor i marbodalstomme behövs distanser.

För övrigt håller jag med IT-snubben! Att använda renoveringsplattor låter ju som att krångla till det, du behöver ju bara borra nya hål mellan de gamla. Inte är det så petnoga heller eftersom gångjärnen har justermån. Gör en mall efter dina första (lyckade) hål så går det snabbt sen.
 
Marbodals äldre stommar är 18-19 mm tjocka. Så ikeas gångjärn passar. Skulle det vara 16 stomme så finns det gångjärn för detta: Theofils Beslag

Angående renoveringsplattor, länk nedan:
Theofils Beslag

Dessa använder alla som tillverkar luckor till befintliga stommar. Så detta rekomenderar jag. Enkelt och bra. Skruv för att fästa plattan brukar vara 4,5 x 16 kullrigt huvud.

J
 
Förlåt men allt detta är som latin för mig. Renoveringsplattorna - fäster man sedan gångjärnen i dem eller hur fungerar det? Och om mina stommar är 16, fungerar då inte Ikeas gångjärn? Summa sumarum (eller vad det heter) ska jag ha renoveringsplattor eller ej? Vad är de bra för? Snäll förklara för en som är helt rudis på detta.
 
Monteringsplattorna skruvas i stommen, gångjärnen snäpps fast på monteringsplattorna.

Min tanke var att köpa nya monteringsplattor som skulle passa i Marbodalsstommens hålrad (IKEA = 28 mm in från kanten / de flesta andra = 37 mm in, trodde jag). Men eftersom problemet tydligen (också?) var att hålen inte stämmer i höjdled gör det ingen nytta...

Renoveringsplattan är väl egentligen till för äldre stommar (1950 +/-) där man bara har ram som man kan skruva plattan i? Ser inte att det ger någon fördet i detta fall. På bilden på Theofils hemsida ser det dessutom ut som att de går runt hörnet lite, troligen av stabilitetsskäl, vilket nog inte gör något men inte tillför något i detta fall.

OM det är så att "IKEAS Blumgångjärn" passar med "vanliga" Blums plattor så skulle man kunna köpa ny plattor för träskruv: Theofils Beslag . (Kolla med Theofils först eller ta med ett gångjärn till lämplig affär.) Då behöver man inte borra med precision utan "bara" rita på rätt, märka med en pryl (eller vad det nu heter) och sedan skuva direkt in i stommen.
 
Jag har Marbodal i köket och Ikea i tvättstugan så jag har bägge som referens...

Jag ser inget problem i att bara borra nya hål på rätt höjd. Eller t.o.m bara dra i skruv direkt med Ikeas beslag utan att borra. Varför krångla till det?
 
Ja, men då kö vi på det. Vi borrar nya hål helt enkelt eller provar skruva direkt.
 
Nästan alla "svenska" kök har hålraden på 28 mm, medans skåp gjorda ute i europa bla. Kvick, har hålraden på 37 mm. Har aldrig förstått varför man inte kan köra samma standard på alla skåp.

Ang. renoveringsplattans "runt hörnet" piggar är de enbart till för att få plattan att sitta rätt i skåpet. Fördelen med dessa plattor är just de "piggarna". Då hamnar plattan alltid på rätt djup, medans ifall man använder de plattor som är till för hålraden 28 mm så ska plattan sitta på 28 mm. Inte 25 mm eller 32 mm, för då kan det vara svårt att justera luckan helt om man är petnoga.

Sen med 16 eller 18 stomme så kan det vara svårt att justera ihop luckorna så det blir bra om man använder 18 gångjärn på 16 stomme.

J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.