Vilka erfarenheter har ni av att kombinera IKEAs köksprodukter med egna lösningar såsom egenbeställda bänkskivor, hoar och vitvaror?
Brukar tex IKEAs köksplanerare kunna hjälpa till med mått mm?

//D
 
Det funkar, vi har IKEA stommar/luckor/lådor.
Till det har vi Bosch vitvaror och egenhandlade bänkskivor och diskbänk/ho.
Om du har mått på tex vitvaror så antar jag dom hjälper dig rita in det.
Vi fick bra hjälp när vi handlade vårt kök.
 
Vi har kök från Kvik och en hel del inredning i lådor och skåp från Ikea. Anledningen är att Ikeas planerare inte var så flexibla och att vi fick bättre hjälp från Kviks personal. När det gäller vitvaror etc kan du självklart använda andra än de som Ikea säljer.
 
Vi missade att IKEAs epoxistenskiva är 620 mm bred. Räknade på 600 när vi beställde en rf diskbänk från annan tillverkare. IKEA kan leverera ned till 605 bredd resten får rymmas inne i väggen.
Knepigt att få ihop ett maxat kök eftersom IKEA har så få moduler och om du vill hålla linjerna från väggskåpen i liv med bänkskåpen. Fantastiskt bra att bara åka och byta om du får nya ideer under tiden du bygger. Vi har varit till IKEA 18 miljoner gånger och är inne på köksversion 22 och har bara kommit halvvägs.
Vi övervägde att ta vitvarorna separat men orkar inte leta genom hela den djungeln då vi ska ha integrerade vitvaror. Det är för många mått att hålla reda på. Vi kör på IKEAs och håller tummarna. Vilket är mitt svar på din fråga. Det är jobbigt att kombinera olika leverantörer, det verkar ligga i deras intresse att det är på det viset.
 
Tack för alla svaren!

Det låter som att det är lite pyssel att blanda men det kanske det är värt med tanke på att man har köket många år. Om man ska köpa bänkar, hoar, vitvaror separat vad bör man börja med och vad bör man tänka på? Ska man tex titta på vilken induktionshäll man ska ha för att veta vilken bänkskåp som passar? Måste man ta reda på något särskilt då man beställer bänkskivan etc? Vi har tex en lite konstig nisch som gör att överskåp hamnar 17 cm djupare in mot väggen samtidigt som vi har fördelen att få en 17 cm djupare diskbänk. Är det något som funkar med IKEAs produkter?

En annan fråga: Vi tänkte anlita bygghjälp eftersom jag på sin höjd kan skruva ihop stommar och lådor. Några erfarenheter där?

Tack!
 
Vi har Lidingököket och till det Electroluxvitvaror från Elgiganten.Vi har en kyl/frys som är 200cm hög och det var några cm för hög för att få plats men snickaren löste det.Från inbyggnadsmicron är det några cm tomrum tills överskåpet kommer pga Ikeas micro har annat mått men det löste vi med att ha plåtarna där då vi använder ugnen mycket.

Vi hade egen snickare till jobbet förutom sätta ihop stommarna.Det var en del jobb med väggarna (all el var utanpåliggande kablar som skulle byggas in samt lite sneda väggar,gammalt hus) plus at vi skulle sänka taket så vi kunde dölja kablarna.

Ett kök vill man ha klart så snabbt som möjligt så vi tvekade inte på att ta in snickare
 
Vi har också kombinerat lite hit och dit eftersom vi inte vill ha ett kök som ser ut som alla andras. Bänkskivor från krauta, kyl, frys från elgiganten och spis från expert. Mikron satte vi i ett överskåp. Fläktkåpan har jag byggt själv för att vi ville ha en murad gammaldax variant.

Sen byggde jag en egen köksö med "bar", men jag ville ha ikeas barstolar. Därför ringda jag dit och hörde hur höga deras barskivor satt - och så gjorde min egna bar i samma höjd. På likande sätt gjorde jag med de andra delarna också. Bara dubbelkolla så att de passar med ikeas mått, så är det ju inga problem.

Ikea kan bistå med bygghjälp till en kostnad av 20.000 kr (det sa de till oss när vi köpte vårt kök i älmhult 2009). Men om det ingår rörmokeri och el vet jag inte...
 
Jag byggde med Ikeas stommar och tillbehör (ben, socklar, utdrag etc) men luckor från ett snickeri, måttbeställd Franke-diskbänk, ekbänkskivor från Bauhaus och andras vitvaror.

Vitvarorna - där var häll och inbyggnadsdiskmaskin inget problem alls. Inbyggnadsugn och dito mikro i därtill avsett högskåp krävde bara att jag räknade litet på fronternas höjder och fixade en liten täckskiva mellan dem och skåpet ovanför. För kyl och frys blev det dock en customlösning från snickeriet, för jag ville ha ett garage med ett helt överskåp till dem, vilket Ikea inte hade.

Diskbänken var inget problem. Bänkskivorna köpte jag och mätte och kapade till själv när stommarna redan var monterade och uppsatta - att beställa färdigkapade och få det rätt hade varit svårt, men det beror mest på att rummet var snett och vint på olika ledder så att jag fick hålla på och jämka en del och jobba med passbitar för att få stommarna på plats.

Köksplanerarna hos Ikea använde jag mig en del av med blandat resultat. Det berodde på vem man pratade med och hur mycket tid de hade, alltså hur mycket drag det var i butiken...
 
Vi har också samma erfarenhet angående planerarna på IKEA. Väldigt trevliga och hjälpsamma, men ibland gick det lite väl snabbt, och ibland gjorde de riktigt felräkningar. Exempelvis räknade de ut att vi skulle ha bänkskiva "PERSONLIG", vilket är en skiva med måttbeställda längder över tre meter. Saken är den att det endast hade behövts en sådan skiva för att slippa skarv, medan de resterande 5 m bänkskivorna inte hade varit några problem att få in med de vanliga måtten.

Lite svårt att förklara, men i pengar räknat ökade notan på bara bänkskivorna från 5.500 kr till 20.000 kr. Dessutom lade de till en bit som inte behövdes eftersom vår spis skulle ligga just där.

Vi köpte egna på Krauta, fick visserligen en skarv, men tjänade 14.000 kr.

Summa summarum, dubbelkolla allt de gör och räkna själv...
 
Låter lite läskigt med bänkskivorna eftersom vi tänkte beställa separat från Diapol eller likn.
 
Det tror jag inte är några problem. Bara kolla så måtten stämmer så ska det vara lugnt.
 
Ikea har hitta på "egna standardmått" på sina bänkskivor så att bara deras egna diskbänkar passar. Det går dock utmärkt att kombinera Ikea stommar med andra tillverkares skivor och diskbänkar.

Jag körder med ikea stommar och luckar, Ifö diskbänk och Cheapys bänkskivor.

Nästan allting går att fixa och kombinera bara man gör det själv. Ikea kommer inte hjälpa till med något som inte kommer från Ikea.

Ikeas diskbänkar verkar vara riktigt tunna och fladdriga i plåten så jag skulle rekomendera att du valde bort dessa och deras bänkskivor.

Bänkskivor kommer du nog vilja byta tidigare än resten av köket, så går du med ikea idag finns risken att du låser dig. Eller att de inte har samma mått längre och du tvingas byta kakel och diskbänk när du bara behöver ny bänkskiva.
 
Vi har också kombinerat IKEA's stommar och luckor med andra skivor, diskbänk och vitaror. Vi har dessutom byggt om IKEA-stommarna så att de har blivit högre. Jag tycker att när man har förstått sig på hur IKEA's system funerar så går det alldeles utmärkt att bygga om och justera det efter egna behov. Det enda som kan bli problem är luckorna, men där hade vi Applåd vita släta luckor, så även de var relativt enkla att bygga om där det behövdes. Väljer man många lådor, så går det ofta att pussla med dem så att man får som man vill eftersom de finns i tre olika höjder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.