Jag har planerat ett IKEA-kök och i det enda högskåpen, som dessutom är placerat längst till höger mot en vägg, ha inbyggnadsugn och mikro. På grund av den placeringen vill jag ha högerhängda ugnar, det finns inte stort urval av dem med Siemens och Bosch har (för mikro+ugn). Men jag har hört att det inte är så lätt att få plats med annat än IKEAs mikro i deras skåp. Kan det stämma?

Ska jag i så fall behöva välja annan leverantör av stommar än IKEA - men vilken är hamnar i närheten prismässigt?
 
Varför är du så emot att använda IKEAs vitvaror? Känns som ett enklare alternativ att använda IKEAs vitvaror i ditt högskåp än att byta ut hela stommen mot en annan. De har ju helt okej vitvaror och beställer du inte de billigaste så ser de bra ut också.
 
Som sagt är villkoret högerhängd mikro och ugn med den placering jag tänkt. Och det har inte IKEA...
 
Vad är problemet med att få in andra vitvaror än Whirlpool (IKEA) i IKEAs stommar?

Höjden på hyllplan kan regleras i små steg, innermåtten i övrigt är väl inte udda på något sätt?
 
Det funkar fint med andra märken än IKEAs i deras högskåp.
 
Perfekt, tack för svar. Jag läste något någonstans som gjorde mig orolig, men då behöver vi inte skippa IKEA pga det i alla fall.
 
Enda anledningen att snegla på andra stommar är om du vill ha bredare inbyggnadsugn/mikro än 60 cm.
 
IKEA stommar och Bosch vitvaror - inga problem :)
 
Vi har ett vänster hängd varmluftsugn från Siemens + en Siemens-micro i ett högskåp från IKEA. Funkar utmärkt, det vara bara för snickarn att kapa till en lämplig täckbit för att fylla upp lite.
 
Fungerar utmärkt med IKEAstomme och andra vitvaror.

De ska ju vara anpassade till 60-stomme. OM höjden inte skulle passa gör du lätt egna hål för hyllplan. Inget svårt heller att kapa en lucka om det behövs.

/Jörgen
 
  • DSC_0078.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.