Vi planerar det nya köket och kommer att lägga klinkers på nytt golvgips fram till socklarna.
Montören vill att vi lägger golvet innan han kommer så att vi får rätt höjd på arbetsytorna. Svårt att veta hur mycket golvet bygger annars!

Lägger jag golvgips på hela golvet dvs även på de ytor där jag inte klinkar, dvs under bänkskåpen med undantag för diskmaskin/kyl&frys?

Finns det någon risk med att täcka hela ytan med gips men bara klinka där diskmaskin/jkyl/frys står?

Vad har ni för golv under bänkskåpen?

Dina synpunkter mottages varmt!
Mvh
Lars

 
rosebuddy skrev:
Vad har ni för golv under bänkskåpen?
Vi har samma golv under skåpen som utanför.

Då vi bytte golv i förra bostaden var det ingen parkett under skåpen innan, men golvläggaren kallade det för fusk och lade det nya golvet även under skåpen.

I nya bostaden lades golv även under skåpen. (Även där parkett.)
 
Varför lägga golv under inredning ??? Slöseri med dyrt golv. Lägger du ändå gips på hela golvet, så blir ju höjdskillnaden under skåpen och ut mot socklen/klinkern bara klinkerns höjd. Typ 1cm. Ang att arbetshöjden så är det ju inte så svårt att lägga till 1cm, då plastbenen i framkant på skåpen är ställbara flera cm.
 
De blir finklinkers hela vägen...Kmmer nån på mig att fuiska skulle jeg bli för generad...
/L
 
Hej!
Det är inte ofta jag gör fel men en sak ångrar jag och det är att jag inte lade klinkers på hela köksgolvet och även under skåpen.

Med facit i hand och en klydderöv till rörmockare (första och sista hantverkaren som kom in i mitt hus) så kan jag rekommendera att fuktspärra hela golvet samt även dra upp fuktspärr 5cm på väggarna bakom skåpen.

Själv råkade jag ut för en vattenkoppling som brast till diskmaskinen med resultat att vatten rann in under skåpen där det bara låg gipsplatta och vidare in till väggen där det va en liten springa så att vattnet kunde fortsätta ner i källaren….
 
Gutte skrev:
Varför lägga golv under inredning ??? Slöseri med dyrt golv. Lägger du ändå gips på hela golvet, så blir ju höjdskillnaden under skåpen och ut mot socklen/klinkern bara klinkerns höjd. Typ 1cm. Ang att arbetshöjden så är det ju inte så svårt att lägga till 1cm, då plastbenen i framkant på skåpen är ställbara flera cm.
Med den bilden (Timell) så förstår jag ditt resonemang...

Själva iden med dessa nya demontera bara golvsocklar är att dels underlätta montaget men även att få det städbart under skåp samt att det varit problem med de tidigare fasta kökssocklarna. Man lägger klinker golvet under PUNKTSLUT!!! Gör man det inte så spacklar man upp under skåp och lägger plast matta !PUNKTSLUT!

Nu spinner jag på...
Du påstår att det är slöseri med dyrt golv att lägga det under skåpen... Då svarar jag

Jag anser att det är slöseri med resurser att inte göra det ordentligt!!! Det du insinuerar är byggfel !PUNKTSLUT!!

 
Med den bilden (Timell) så förstår jag ditt resonemang...

Själva iden med dessa nya demontera bara golvsocklar är att dels underlätta montaget men även att få det städbart under skåp samt att det varit problem med de tidigare fasta kökssocklarna. Man lägger klinker golvet under PUNKTSLUT!!! Gör man det inte så spacklar man upp under skåp och lägger plast matta !PUNKTSLUT!

Nu spinner jag på...
Du påstår att det är slöseri med dyrt golv att lägga det under skåpen... Då svarar jag

Jag anser att det är slöseri med resurser att inte göra det ordentligt!!! Det du insinuerar är byggfel !PUNKTSLUT!!
Och då svarar jag: Smaken är som baken. Vill jag byta golv ( och det kommer jag säkert vilja innan köket är dags att renovera igen ) så slipper man riva hela inredningen.

Vem säger att det är byggfel? Snickarna som hjälpte oss tyckte det var idioti att lägga golv under inredningen. Det enda vi har under inrdningen förutom ett blottat betongbjälklag är plastskyddet under diskmaskinen.
 
mr Z skrev:
Med den bilden (Timell) så förstår jag ditt resonemang...

Själva iden med dessa nya demontera bara golvsocklar är att dels underlätta montaget men även att få det städbart under skåp samt att det varit problem med de tidigare fasta kökssocklarna. Man lägger klinker golvet under PUNKTSLUT!!! Gör man det inte så spacklar man upp under skåp och lägger plast matta !PUNKTSLUT!

Nu spinner jag på...
Du påstår att det är slöseri med dyrt golv att lägga det under skåpen... Då svarar jag

Jag anser att det är slöseri med resurser att inte göra det ordentligt!!! Det du insinuerar är byggfel !PUNKTSLUT!!
Så konstigt du skriver, vadå "punktslut"? Vill du inte bli emotsagd eller? Vi har parkett i köket och vanliga socklar som det verkligen inte alls är några problem med, vad är det för trams? Och varför i hela friden skulle man behöva städa under skåpen om man har socklar, ska man städa inuti innerväggarna också då eller?

Vi har extra spånplatta under skåpen och lister mellan golv och socklar och det fungerar hur bra som helst. Skulle vi vilja byta golv så är det enkelt om man inte har lagt det under hela köket.

Att lägga golv under skåpen är en typisk hantverkargrej, eftersom det är lättare. Frågar man Kährs, som jag gjorde, så säger dom att man helst inte ska lägga (parkett) golv under skåpen.

Däremot ska man ha riktigt golv under vitvarorna och man får tänka till så att inte det golvet hamnar högre än golvet som skåpen står på så att kyl/frys går att skjuta in osv...

Byggfel? Sicket snack... Man kan göra vilket som och varje metod har sina för- och nackdelar.
 
Så konstigt du skriver, vadå "punktslut"? Vill du inte bli emotsagd eller? Vi har parkett i köket och vanliga socklar som det verkligen inte alls är några problem med, vad är det för trams? Och varför i hela friden skulle man behöva städa under skåpen om man har socklar, ska man städa inuti innerväggarna också då eller?

Vi har extra spånplatta under skåpen och lister mellan golv och socklar och det fungerar hur bra som helst. Skulle vi vilja byta golv så är det enkelt om man inte har lagt det under hela köket.

Att lägga golv under skåpen är en typisk hantverkargrej, eftersom det är lättare. Frågar man Kährs, som jag gjorde, så säger dom att man helst inte ska lägga (parkett) golv under skåpen.

Däremot ska man ha riktigt golv under vitvarorna och man får tänka till så att inte det golvet hamnar högre än golvet som skåpen står på så att kyl/frys går att skjuta in osv...

Byggfel? Sicket snack... Man kan göra vilket som och varje metod har sina för- och nackdelar.
Tack! Äntligen någon som är inne på min linje ;)

Att JAG skulle bidra till att folk "byggfuskar" låter helt befängt. Tror inte det finns en snickare i hela världen som skulle tycka det är "byggfusk" att inte lägga parkett eller klinker under inredning.

Ang städning under inredning fattar inte jag heller vad det skulle fylla för funktion. Kanske skulle börja lyfta upp det inkaklade badkaret för att städa också ;D

Skämt o sido, gör det ni tycker verkar vara vettigt. Själv skulle jag som sagt aldrig lägga golv under en fast köksinredning.
 
Håller själv på att bygga nytt kök i huset och jag sätter bänkskåpen på gamla hederliga "sparklådor" d.v.s. fastmonterade socklar som man ställer skåpen på!
När allt är klart lägger jag in det nya golvet som inte riskerat att repas etc. under byggtiden. Därefter återstår endast lister o foder!
Alla sätt är bra utom de dåliga!
 
Framerate skrev:
Däremot ska man ha riktigt golv under vitvarorna och man får tänka till så att inte det golvet hamnar högre än golvet som skåpen står på så att kyl/frys går att skjuta in osv...

Byggfel? Sicket snack... Man kan göra vilket som och varje metod har sina för- och nackdelar.

Var oxå inne på varför man ska lägga parkett under skåpen tills jag kom på att man måste ju kunna dra ut spisen för o städa.
Skall man bara lägga parkett under kyl/frys/spis då? det blir jobbigt för vår del då vi har spisen i en hörna  :-/

Om man nu får en läcka vad hjälper det att man lagt golv under skåpen?
Förutsett att det inte är klinkers med fuktspärr som oxå sitter en bit upp på väggen samt att man har en golvbrunn med rejält fall 8)
 
Gutte skrev:
Och då svarar jag: Smaken är som baken. Vill jag byta golv ( och det kommer jag säkert vilja innan köket är dags att renovera igen ) så slipper man riva hela inredningen.

Vem säger att det är byggfel? Snickarna som hjälpte oss tyckte det var idioti att lägga golv under inredningen. Det enda vi har under inrdningen förutom ett blottat betongbjälklag är plastskyddet under diskmaskinen.
Ja ja gör som du vill....jag tycker forfarande att det är galet..men vad vet jag om köksmontage....
 
mr Z skrev:
Ja ja gör som du vill....jag tycker forfarande att det är galet..men vad vet jag om köksmontage....
Klart det är galet! Hur brottarkul är det att ha bar betong som ena dagen luktar fukt och andra dagen luktar torrbetong?

Vi lade plastmatta under skåpen även uppvikt mot väggen både när vi renoverade köket i lgh och samma när vi sedermera byggde hus. Nu luktar det bara god mat i köket! ;) :p :p
 
Husbyggarn skrev:
Precis så har vi gjort också.
Spånskiva underst, och på detta en plastmatta. Sockeln är byggd direkt på spånskivan. Inget byggfusk utan för oss genomtänkt och klokt för att förhindra skador under byggtiden..  "PUNKTSLUT"  ;)
Det ät den gamla klassikern med fast socklar...men den lite mordenare varianten med ben är en helt annan historia...ett helt annat montage..en helt annan standard(högre)...en helt annan försäkringsklass.... osv...
Men det utesluter inte att den gamla beprövade metoden funkar för det gör den...Men om man ändå ställer ett kök på ben så ja den pytte, pytte lilla kostnaden för säg ett standard kök om 10 bänkskåp hmm ahh 6 kvm golv är försumbar....20 kvm golv eller 26 kvm säg dyrt klinker inkl arbete 20 eller 26 tusen....jag skulle hellre slösa 6 papp på ett golv under skåpen och kanske skippa Norra Europas värsta varmluftsugn eller dylikt...men det e klart jag bakar ju inte heller:)
 
Några nya åsikter sedan denna tråd skapades för lääänge sedan? "Mitt" klinkergolv till köket är dyrt så jag hade uppskattat om jag kunde slippa betala för att lägga det under köksinredningen.

Kanske man kan ta och köpa liknande plattor fast urbilliga och lägga under eller då kan jag lika gärna skippa att lägga klinker under. Vi ska för övrigt ha ett platsbyggt kök!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.