Hej!
Vi beställde vårt nya IKEA Tidaholmkök (Ek) medans grunden till vårt nya hus gjöts i Maj-05.
När sedan huset var klart (Oktober -05)trivdes vi med köket och allt annat,men efter en kort tid tröttnade vi på ek i köket eftersom vi inte har något annat i huset som är ek.Svårt att veta eftersom vi inte sett huset då köksbeställningen lades.
Därför är vi (mest jag)enormt sugna på att byta luckor/täcksidor/socklar mm till IKEA Abstrakt som är vitt högblankt!
Tror det skulle passa våra andra rum och även resten av köket som har svart klinkersgolv och jadegrön fondvägg upp till nock(3.70m).
Vill gärna ha smakråd eftersom det ändå är en stor förändring och inte minst en ganska stor kostnad.
Övriga bilder på huset finns här:http://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/65687-eksjoehus-sandhem-146kvm.html

Vad tycker ni??
Tacksam för alla tips/råd snarast!

MVH
Peppe
P.S Bilden är photoshopad!
 
  • Original.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök vita luckor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök vita luckor svart mosaik.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det här är ju såklart helt en smakfråga och eftersom jag gillar vita kök så säger jag naturligtvis - Go 4 it!

...men om du ändå ska till att byta så skulle jag välja vanliga vita luckor och inte högblanka. Tror du kommer känna likadant för dom om ett år som du gör för ekluckorna idag. Skulle även skippa vitrinskåpen, men nu kanske du fick mer smakråd än du var ute efter ;)

Sista bilden är bäst. Bättre att hålla ihop färgerna lite.

Är inte köksbordet också i ek förresten? :p
 
Tackar!
Bordet ska också bytas till vitt.Bra tips om det högblanka också.
Glömde skriva att naturligtvis ska vitrindörrarna ersättas mot vanliga,släta dörrar.
 
Jag tycker det blir lite väl sterilt med allt i vitt!
Fundera på att behålla, eller ha alla täcksidor i något annat träslag/färg än ek/vitt.. Photoshoppa på! :)
 
  • IMGP2215.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista bilden gillar jag. Men så gillar ju jag också vita kök. Vi hade vitt högblankt i förra huset och valde nu inte fullt så högblanka. Det skulle jag också vilja rekommendera.
Här är bild på vårt kök (nästan klart), lite sterilt men det ska upp lite färg bakom diskbänken och lite andra detaljer som inte är på plats än.
 
  • DSC_0007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fresve skrev:
Jag tycker det blir lite väl sterilt med allt i vitt!
Fundera på att behålla, eller ha alla täcksidor i något annat träslag/färg än ek/vitt.. Photoshoppa på! :)
Precis så har vi tänkt... Ikea "Abstrakt" högblank vit på väggskåpen, "Nexus" gulbrun (ek) på underskåpen blir det. Dörrarna monteras i helgen (eller nåt)
 
Nja... Kör på med ek. Det vita högblanka är nog lika fräckt nu som korkgolv var på 70:talet. Hopplöst ute redan om några år, och ni måste byta luckor igen.
Tycker ek köket passar in jättefint! Kommer ni nog trivas med många år framöver.
 
klart. Det är ju det som är fördelen med ikea, att man kan byta luckor lätt och hyffsat billigt.
Äsch. Kör på! :)
 
Behålla eken, och måla det jadegröna vitt istället! :) Någon bättre människa än jag får photoshopa ihop det.
 
First response is, sure, go for picture 3 with grey wall. Not sure if that color is 'just right' match for the floor but overall is much better that the green.

There could be a halfway version if you didn't want to go all the way. An alternativ could be that as you have wooden floors in the rest of your home (couldn't see what type of wood though) that seemed to match your kitchen cupboards your first step could be to just change the color of the green wall and keep the ek. When I first saw the pics that green didn't really do anything special for the room, and maybe changing that could be enough for you to accept the ek.

Just an alternativ. :)
 
Redigerat:
Kanske lämna in luckorna för lackning istället för att byta ut dom? då får ni ju en unik look, och räfflorna tycker iaf jag är rätt snygga. Plus att det finns då oändligt många kulörer man kan använda istället för bara vitt, vitt, vitt och lite grått...
 
Iofs så är det vita snyggt. Men jag tycker att på bilderna så ser ek köket mer än OK ut. Möjligen är den gröna bakgrundsfärgen inte perfekt.

Om man lägger en lite praktisk aspekt på det också så skall du absolut behålla ekdörrarna. Ek och andra rena trädörrar håller sig fina betydligt längre än lackade dörrar. Ev. småskador syns direkt på lång håll på en lackad dörr, framförallt på högblankt. På en trädörr kan det bli ganska mycket skador innan de börjar se tråkiga ut.
 
Tack för alla tips!!!!Precis så här ville vi ha diskussionen.Både positiva och negativa aspekter på att byta luckor.
Vi har även diskuterat att behålla luckor mm och enbart byta fondvägg.Det är något som inte känns helt rätt med köket.Och visst kan det vara fondväggen som gör att eken inte kommer till sin rätt.
Lägger in bild och hoppas få feedback!

MVH
Peppe
 
  • kök svart mosaik.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök vit mosaik.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bilden med vit fondvägg blir bäst. Köp färg nu!

Har ni inget kakel vid spisen?
 
Eeeehhh det är alltså jadegrön mosaik på hela väggen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.