Kan man inte påstå att placera bilar och skrot på annans mark också är egenmäktigt förfarande? Varför skulle det var "mer" egenmäktigt förfarande att flytta på skrotet än den som körde dit det? Bara några tankar från en som inte begriper...
 
Visst, det får man ju inte. Men bara för att du slår mig är det ju inte ok att jag slår tillbaks....;-).
 
ett alternativ är att flytta grejerna så de står ivägen på någon väg i närheten. då blir det fart på kommun och polis. gör det diskret bara.
Om inte han bryr sig om "reglerna" varför ska du?
 
Ring miljökontoret på kommunen,
det brukar vara det bästa sättet att få bort gamla bilar iaf, polisen får inte flytta dem, men läcker dom olja osv så är dom en miljöfara och då hamnar det i en helt annan dager.

/L
 
Ingper skrev:
Att flytta dem en aldrig så liten bit kan bli besvärligt i alla fall. Låt säga att t ex husvagnen skadas när Du flyttar den - det kan vara något som sitter löst inne i ett hjul eller vad som helst. Skall man så mycket som peta på något som inte är ens eget, oavsett var det står, så skall man ha gjort allt som står i ens makt att få det flyttat av den rättmätige ägaren först. Och kunna styrka att man faktiskt har gjort det.
"Men oj då -var det något trasigt ?"
"Ja - det vet ju jag inte något om, jag har inte rört grejjerna ..."

:)

Sen får ju han bevisa motsatsen om han kan.
Dock får man ju ta det försiktigt - det är ganska lätt att backa upp en husvagn på några minuter om den inte är låst - och sannolikheten att den rasar får nog anses som liten - om det inte är ett totalt vrak - men då kanske man kan prata med personen och "få" sakerna - och bränna upp eller gräva ned den så slipper han befatta sig med den ?

/K
 
Pratade med personen ifråga igår igen. La till med en något barskare ton och frågade varför han inte tagit bort sakerna som han lovat? han svarade att han inte hunnit och att han planerade att ta bort alltihop redan nu på fredag, visserligen sa han förra veckan att han skulle ta bort grejorna som på långfredagen men det blev inte gjort i alla fall. jag förklarade för honom att detta försenar min byggstart och att nu skall grejorna bara bort! Sedan sa jag att om han inte tar bort dom så får väl jag ordna så att sakerna kommer bort och sedan får vi se hur vi "löser det ekonomiskt". Han lovade än en gång dyrt och heligt att ta bort sakerna, och det ska bli intressant att se om han lyckas hålla detta löfte och ta bort sakerna till på fredag. Innan vi avslutade samtalet förklarade jag att jag var trött på att ringa och påminna om att han ska ta bort sakerna, och nu ringer jag ingen mer gång (tar till andra metoder om inte det går att lösa muntligt).

Tack för alla era svar, är mycket intressant att följa dem!
 
ska bli roligt att höra om han har tagit bort sakerna tills helgen.
 
Om han inte tar bort sakerna så skulle jag ställa dessa på "offentlig mark". Det blir ett helt annat ljud i skällan när tex kommunen hotar med vite mm. Du slipper dessutom bry dig mera och lägga energi på det hela. Detta förutsatt att du kan/vill blåneka att du flyttat dem.
 
Ingper skrev:
Visst, det får man ju inte. Men bara för att du slår mig är det ju inte ok att jag slår tillbaks....;-).
Nja, kanske inte så bra jämförelse. Du får skydda dig själv men inte bruka mera våld än vad som krävs och om det gäller nödvärn :).
Borde inte motsvarande finnas även här utifrån att det ska utföras arbete och att det medför avsevärda kostnader att avbryta detta pga att någon placerat diverse saker där. Kan inte denna delen av lagstiftningen men ger mig sjutton på att man kan hitta något om det och även ett prejudikat, dvs det finns synnerliga skäl till att man kan flytta saker. Eller att man hävdar att flytten är gjord för att undvika skador på annans egendom pga närliggande arbete, därav endast handlat med gott uppsått.
Visst kan du bli stämd och dömd enligt gällande lag, men syftet med ditt handlade kan bli att det finns förmildrande omständigheter så att straffsatsen blir ringa eller obefintlig, kanske också vara ekonomiskt fördelaktigt.
 
AndersS skrev:
Nja, kanske inte så bra jämförelse. Du får skydda dig själv men inte bruka mera våld än vad som krävs och om det gäller nödvärn :).
Borde inte motsvarande finnas även här utifrån att det ska utföras arbete och att det medför avsevärda kostnader att avbryta detta pga att någon placerat diverse saker där. Kan inte denna delen av lagstiftningen men ger mig sjutton på att man kan hitta något om det och även ett prejudikat, dvs det finns synnerliga skäl till att man kan flytta saker. Eller att man hävdar att flytten är gjord för att undvika skador på annans egendom pga närliggande arbete, därav endast handlat med gott uppsått.
Visst kan du bli stämd och dömd enligt gällande lag, men syftet med ditt handlade kan bli att det finns förmildrande omständigheter så att straffsatsen blir ringa eller obefintlig, kanske också vara ekonomiskt fördelaktigt.
Du kan ju fortfarande stämma röven av den som hindrat dig att utföra arbete, men det är fortfarande egenmäktigt förfarande. Du kan ju lätt vinna en civilmål mot den som hindrar dig att t.ex. utföra arbeten, men frågan är om det finns pengar att hämta.
 
Berka81 skrev:
Han lovade än en gång dyrt och heligt att ta bort sakerna, och det ska bli intressant att se om han lyckas hålla detta löfte och ta bort sakerna till på fredag.
Kom han idag?
 
tro det eller ej men han dök upp och har flyttat allt utom en kärra,dessutom ringde han och sa att jag fick ta veden han lämnat kvar, för han kunde inte ta hem allt... återkommer i ärendet
 
Berka81 skrev:
...dessutom ringde han och sa att jag fick ta veden han lämnat kvar...
Aah! Sen påskbrasa. Fram med korv och bröd. :D
 
Ring honom och bjud på en korv/öl och hans ved för brasan. Man ska alltid premiera och inte är det en sen påskbrasa (Johan Gunverth) utan förtida valborg :), även en god maltwhisky skulle kunna vara värt att bjuda på.
 
Den goda maltwhiskyn håller man för sig själv och har en flaska fulare bjudwhisky i beredskap för dylika händelser.
edit: fast det är klart, det betydde ju rätt mycket för TS...kanske en smutt av den finare då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.