Min glade, snälle och trevlige granne har råkat sätta upp ett växthus på mindre än 15 kvadratmeter cirka en meter från min och min andre grannes tomtgränser. Växthuset ligger alltså cirka en meter från två olika tomtgränser.

Jag och min andre granne hjälpte honom bygga och tycker att det är jättetrevligt att han har byggt ett växthus.

När allt var klart och alla var som gladast, kom granne på att han behöver ett skriftligt medgivande, från oss två berörda grannar, därför att växthuset står så nära våra tomter.

Han påstår att det räcker med att rita en karta som alla berörda fastighetsägare skriver under på så slipper han problem för all framtid.

Jag är orolig att min bäste granne kommer att få problem om jag eller min andra granne skulle lämna denna jord eller by och våra hus plötslig skulle bebos av en surkartar, som börjar ifrågasätta var växthuset står?

Vad jag vill veta är om det räcker att min granne trycker upp en amatörritad karta (men datum och underskrifter på) i ansiktet på en hypotetisk surgubbe...för att han ska slippa framtida problem?

Förstår ni min fråga jag är orolig att granne får problem om jag försvinner?
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Ja, det räcker!
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Köper man hus så får man ju ta det som det ser ut vid visningen? Inget man kan komma o klaga på i efterhand i min värld. Då får man köpa nåt annat.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Joh_81 skrev:
Köper man hus så får man ju ta det som det ser ut vid visningen? Inget man kan komma o klaga på i efterhand i min värld. Då får man köpa nåt annat.
Jag har hör något om att man har 10 år på sig att klaga och därför blev jag orolig men tanke på hur mycket stollar det finns och hur mycket grannfejder som förekommer.

Anna_H skrev:
Ja, det räcker!
Tack för svar skönt att det var så lätt att lösa :)
 
Ännu bättre är att skicka in den amatörritade och underskrivna kartan till bygglovskontoret.

Formellt handlar det om ifall bygget är lovfritt eller ej, och det är kommunen han ska bevisa det för, inte surgubben.
Så den dag någon klagar kan de bara kika i sin akt och säga att här är allt minsann ok

Skriv något med orden medgivande att placera friggebod, avstånd till tomtgräns x m ovanför namnteckningarna. Och se till att där finns en fastighetsbeteckning på kartan också.

Han har bergis mutat er med att ni ska få färska tomater till sommaren...:)
 
Ja, det räcker. Så här skrev vi och grannarna till varandra när vi ville bygga ett förråd och de ville bygga växthus:

"Undertecknade ägare till fastigheten XXX godkänner att fastigheten YYY placerar en (1) byggnad av ”friggebodstyp”, d.v.s. ej överstigande 15 kvadratmeter, närmare än 4,5 meter från fastigheternas gemensamma tomtgräns på området som framgår av nedanstående skiss."

Vi valde att inte uttrycka oss mer exakt än såhär för att slippa behöva göra om proceduren om någon av oss ville byta ut byggnaden mot en annan som inte var exakt likadan, men ändå inom 15-kvadratsgränsen.
 
  • Gilla
malg01 och 1 till
  • Laddar…
O
Vi var väldigt tydliga... Skrev storlek och allt... Men vi har ingen möjlighet att bygga större än våra 4,5 kvm :)
Bifogade tomtkarta med placering samt ritning på byggnaden.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
O
Räknenisse skrev:
Ännu bättre är att skicka in den amatörritade och underskrivna kartan till bygglovskontoret.

Formellt handlar det om ifall bygget är lovfritt eller ej, och det är kommunen han ska bevisa det för, inte surgubben.
Så den dag någon klagar kan de bara kika i sin akt och säga att här är allt minsann ok

Skriv något med orden medgivande att placera friggebod, avstånd till tomtgräns x m ovanför namnteckningarna. Och se till att där finns en fastighetsbeteckning på kartan också.

Han har bergis mutat er med att ni ska få färska tomater till sommaren...:)
Jag misstänker också att det förekommer mutor i det hela :p
 
Jovisst är vi mutade, men jag tror inte att det behöver framgå i kontraktet :)
 
Räknenisse skrev:
Ännu bättre är att skicka in den amatörritade och underskrivna kartan till bygglovskontoret.

Formellt handlar det om ifall bygget är lovfritt eller ej, och det är kommunen han ska bevisa det för, inte surgubben.
Så den dag någon klagar kan de bara kika i sin akt och säga att här är allt minsann ok

Skriv något med orden medgivande att placera friggebod, avstånd till tomtgräns x m ovanför namnteckningarna. Och se till att där finns en fastighetsbeteckning på kartan också.

Är det bara att lägga "kontraktet" i ett kuvert, ta reda på adressen och skicka till bygglovskontoret?

Jag tycker att det känns lite, hur ska jag uttrycka mig? Sopigt från vår sida, menar du att bygglovskontoret sparar vår amatörkarta/ vårt amatörkontrakt, en någon akt då eller nått?


Räknenisse skrev:
Han har bergis mutat er med att ni ska få färska tomater till sommaren...:)
Observera att jag är ironisk i detta stycke.
Vi har fått mutor men de tar vi inte med i kontraktet, därför att det skulle bli mycket komplicerat eftersom att det jag mutar honom med andra saker lika ofta som han mutar mig. Om vi skulle ta med alla mutor som vi ger varandra skulle kontraktet bli mycket långt. Jag tror även att det skulle vara till hans nackdel om en hypotetisk surgubbe fick se se ett sådant kontrakt ;)

Tack för att ni svarar!
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Är det bara att lägga "kontraktet" i ett kuvert, ta reda på adressen och skicka till bygglovskontoret?

Jag tycker att det känns lite, hur ska jag uttrycka mig? Sopigt från vår sida, menar du att bygglovskontoret sparar vår amatörkarta/ vårt amatörkontrakt, en någon akt då eller nått?
Ett litet följebrev är lämpligt så det framgår vem som skickat det och varför.
"Jag kommer att uppföra en friggebod på min tomt. För att uppfylla kravet på att vara bygglovsfritt har jag inhämtat medgivande från berörda grannar. Bevis för detta insändes härmed till BN så att det från er sida inte ska behöva uppstå oklarheter om detta i framtiden" eller något liknande.

Ska förtydliga att det inte är krav och kanske inte ens vanligt, men så jag hade gjort.
Behåller även ett eget exemplar.

Ja, i princip. Diarieförs sökbar på fastighetsbeteckning och ärendet avslutas utan ytterligare åtgärder, skulle jag förvänta mig, men kan så klart inte svara för de exakta rutinerna i din kommun.

Om kartan tydligt visar det som är relevant för syftet och den info som behövs finns med så är det inte "amatörigt", utan helt ändamålsenligt.
Kom ihåg att om fastigheterna har flera ägare så måste alla skriva på.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Behöver man ens skicka in det? Däremot bör berörda grannar få varsin kopia.Det är bra att ha (som hållhake?) för nästa ägare om de själva vill bygga något. :-D
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Grannemedgivande ska inte behöva skickas in, har aldrig hört talas om en kommun som håller reda på sådana inskickade medgivanden utanför tillsynsärenden eller anmälansärenden.

Däremot är medgivandet (gärna daterat med underskrift och datum i alla original, även med underskriven situationsplan/karta och någon form av skiss eller ritning) ett viktigt dokument som bör medfölja i fastighetspärmen eftersom alla berörda grannars möjlighet att bebygga sina egna fastigheter nära den gränsen påverkas.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Nej, ni behöver inte krångla till det. Precis som Tänka skriver, varsitt ex av avtalet som lämpligen sätts i fastighetspärmen.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.