Får man fråga om ni har kommunalt V/A anslutet eller ska ansluta till A-huset? Samt om kommunen tar extra betalt för att man kopplar in fler byggnader i efterhand? Vi funderar på att vinterbona gästhuset och koppla på det. Tack.
 
  • Gilla
scanmar
  • Laddar…
Du kan inte räkna med att få ett nytt hus. Men du har ett starkt kort i att du inte har slutbetalat.
 
Tycker du att jag inte ska betala det som återstår? Det är 60 %. Det låter ju som ett ganska allvarligt fel som kan orsaka stora skador. Då kan dessa pengar behövas eftersom försäkringen inte täcker det.
 
Jonatan79, det är inte kommunalt va än, det kommer om några år. Jag har installerat eget system.
 
Sovjet skrev:
Tycker du att jag inte ska betala det som återstår? Det är 60 %. Det låter ju som ett ganska allvarligt fel som kan orsaka stora skador. Då kan dessa pengar behövas eftersom försäkringen inte täcker det.
Du får ju hålla inne betalning som motsvarar vad det kostar att låta ngn. annan färdigställa huset. Inte mer. För att fastställa vad som är fel bör du anlita en bes. man. OBS. Det är du som utser besiktningsman. Byggaren har ingen rätt att ha synpunkter på ditt val. Även om felen kan tyckas vara tydliga och självklara så kan du behöva ha dem dokumenterade av en sakkunnig, opartisk person.

Med protokollet som grund så kan du ta in kostnadsförslag på vad en åtgärd kostar. Bes. mannen kan ofta ange en summa som du kan hålla inne. OBS. om du via offerter kan visa att felet är värt mer än bes. mannen uppskattar så kan du hålla inne mer.

OM firman får betalt, så är det (mycket) vanligt att de lämnar ditt bygge ofärdigt, och du får i praktiken väldigt svårt att få ut någon ersättning för felent.
 
De färdigställer huset i den meningen att vattenskadan åtgärdas och ny ytterpanel där man sågat ut för att komma åt ledningarna. Jag vet inte om de tänker åtgärda innerpanelen som också sågats ut fast i mindre utsträckning. Men jag har inte hört att de tänker göra något åt att inbyggda skarvar på vattenledningarna som finns kvar. Går det? Om det inte går, har jag rätt att få ersättning för risken det innebär och att inget försäkringsbolag skulle ersätta en eventuell skada i framtiden på grund av det?
 
Jag kanske ska ta in en besiktningsman nu när det är öppet och det går att se att rören är skarvade. Deras representant som var här när vattenskadan inträffade sade också att det fanns skarvade vattenledningar. De fanns där alltså innan de spikade i ledningarna. Den lettiske rörmokaren som var här kunde inte svenska men gjorde gester som visade att de var skarvade.
 
Färdigställa innebär att huset är färdigt enligt de avtalade villkoren. Dvs. OM innerpanel ingick i avtalet, så skall det finnas innerpanel innan huset är färdigställt.
 
Va trodde du, ett lettiskt hus som skulle följa svenska byggregler... Kom igen använd huvudet...
 
Företaget som sålt till mig och med vilket jag har avtal är svenskt. De i sin tur anlitar ett lettiskt företag. Sålunda är det svenska byggregler som ska gälla.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
hempularen, innerpanel ingick i avtalet. Men det står inte uttryckligen att inbyggda vattenledningar inte får vara skarvade. Jag förmodar att jag också kan kräva att de skarvade vattenledningarna är åtgärdade innan huset anses färdigställt.
 
Du som konsument förväntas inte kunna alla lagar och normer, så det man kan kräva är att det är fackmannamässigt utfört - vilket också är vad försäkringsbolagen kräver och det som en en besiktningsman har att bedöma.
man skriver normalt inte in i avtal att sånt som inte är fackmannamässigt inte får förekomma, lika lite som man inte skriver att panelen ska sitta rakt och att runda hål för eldosor ska sågas samt att man inte ska spika i rör :)
 
Jag tror att de när de öppnade och åtgärdade de spikade vattenledningarna, gjorde en öppning i sovutrymmet som har samma vägg som våtutrymmet. Kan det vara en inspektionslucka och är det i så fall tillåtet? Jag tror att det är två dolda skarvade vattenledningar. Jag vill ju helst inte ha en panel som skurits ut en bit för att i så fall skapa en inspektionslucka i efterhand.
 
OM det finns skarvar så skall det finnas en inspektionslucka, och utrymmet där skarven finns skall vara vattensäkert med läckageindikation. Den ordnar man oftast genom att leda ut ett svallerör till ett utrymme som tål vatten. Så om det blir vatten på golvet i badrummet på oväntat ställe, så kan man öppna luckan och undersöka.

Dessa krav gäller tappvatten (kallt/varmt) ledningar för värme får skarvas i dolda utrymmen. Det beror bla. på att det då är en begränsad mängd vatten i värmesystemet.
 
Jag har mejlat till högste chefen/ägaren tre gånger och uttryckt min oro över skarvarna och frågat om de kommer att åtgärda dem. Han har fortfarande inte svarat och det gör mig inte lugnare. Om det var en tillåten installation tycker jag att han borde svara och säga det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.