Hej.

Skulle vilja ha hjälp med en liten sak..
Det är så att mina grannar har kollat på ett hus och blev väldigt fästa vid detta,..
Det som framkom vid besiktning var att en takkupa var dåligt plåtad utifrån och háde ådragit sig lite fukt...
Inga problen ansåg grannen.
Vid inflyttning drog de ut kyl och frys för att skura och de tog bort vissa skåp för att bygga om, där upptäckte de svartmögel i hela ytterväggen ( ingen anslutning till fuktskadad takkupa ) när detta framkom ville de givetvis inte genomföra köpet då det hade krävt mycket jobb och pengar att fixa detta.
Kruxet är att de fick huset tidigare och bara hade skrivit på köpekontrakt, inga pengar var utbytta.
Frågan är nu då denna.
Finns det något sätt att häva ett köpekontrakt på dessa promisser?
Kan man få säljaren till att häva köpet? De får ju betala mäklarens arvode om huset inte blir sålt eller hur funkar det? Mäklaren vill inte ge någon information om hur kontraktet kan hävas eller inte eftersom huset varit svårsålt.
 
Mäklaren har skyldighet att klargöra läget. Mycket hänger på hur köpekontraktet är formulerat och vilka klausuler som finns och vad som är överenskommet. Om mäklaren inte sköter sig, kontakta dennes chef alternativt fastighetsmäklarnämnden.
 
Som jag tolkar inlägget så har de ett kontrakt utan besiktningsklausul eller med en besiktningsklausul som löpt ut, jag uppfattar det som att de fått tillträde för att renovera innan det oficiella tillträdesdatumet.

Det innebär att de är helt bundna av kontraktet, oavsett vilka fel de upptäcker. Det fel de nu upptäckt är antingen ett dolt fel, som de får processa om, eller så är det en miss från besiktningsmannen som de får försöka få ersättning för från besiktningsmannen.

Om de häver i nuläget så har de inga sakliga skäl (nu under förutsättning att det inte finns någon ännu gällande villkorsparagraf i avtalet). Om de häver nu så riskerar de att dels få betala säljaren mäklararvode, dels alla drifts och räntekostander till säljaren lyckas sälja huset, och även en ev. mellanskillnad mellan vad de gav för huset och vad säljaren senare lyckas sälja huset för.

Flera av de kostnader jag räknade upp är svåra att bevisa så i praktiken ligger man nog inte fullt så illa till som avbrytande köpare, men det kan bli oerhört dyrt att bryta ett ingånget avtal.

Jag tror att det första de borde göra är att utreda var möglet kommer ifrån, så ,man kan avgöra hur allvarlig reparation som behövs. När man vet det så blir det också lite enklare att avgöra om det är ett dolt fel som säljaren skall stå för, eller om dte är något som besiktningsmannen borde upptäckt.
 
henkeb79 skrev:
Kruxet är att de fick huset tidigare och bara hade skrivit på köpekontrakt, inga pengar var utbytta.
Om det verkligen är sant att inga pengar har bytt ägare så finns det troligtvis villkor i kontraktet som ännu ej är uppfyllda.

Normalt betalar man handpenningen till ett klientmedelskonto hos mäklaren, pengar som mäklaren sen släpper till säljaren när alla eventuella villkor (till exempel en besiktningsklausul eller finansieringsklausul) är uppfyllda. Om mäklaren verkligen har kvar handpenningen så är det möjligt att det finns villkor kvar vilket ger köparen möjlighet att backa affären. Men det beror helt på hur kontraktet är utformat.

Om...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.