Snöplogen har vält en gränsmarkering. Ett järnrör ingjutet i en konisk betongklump. "Spetsen" ligger kvar på rätt plats, resten är vinklat ca 45 grader. Får jag räta upp den själv?
 
Varför skulle du inte få det?
 
Kanske en kopp kaffe hos grannen innan ni rätar upp stolpen tillsammans?
/ATW
 
Swetrot skrev:
Varför skulle du inte få det?
Nu var liksom frågan: Får jag räta upp den själv?
 
Om det inte är ett aprilskämt!?

Så res bara upp den... Ingen skada skedd.

MVH
 
Nej, inget aprilskämt. Jag tror nämligen att man inte får röra flyttad gränsmarkering. Vad man tycker spontant har ju ingen relevans när väl juridiken sätter fart... På lantmäteriets sidor finns ingen information vad jag kan se. Finns någon lagkunnig här?
 
Vet bara att detta var ett kärt ämne i 1800-talets traditionella folksägen...

"Skälvrängare" kallades de företagsamma hemmansägare, som utvidgade sin egendom genom att flytta gränsstenar när (helst) ingen tittade på. Enligt traditionen straffade synden sig själv, på så vis att syndaren efter sitt dödsfall icke fick någon ro i sin grav. Ruggiga höstnätter kan man därför se de döda skälvrängarna olycksaligt irra runt som skuggor i sin egen skog. Alltid bärandes sina tunga gränsstenar som en evig börda.

Så ... utmana inte ödet, monro! Tillkalla en riktig lantmätare, så du får ett nytt, fint rör och lugn i graven. :)
 
Skulle det inte hjälpa att strö vitlök runt innan man reser den... Jag menar, gå och släpa på en gränssten i eviga tider blir ju inte kul!
 
Ja, du får räta upp den själv eftersom den i sig inte har något juridiskt värde. Det är tomtens gränser som är det gällande, oavsett var stolpen står. I princip är lantmätarens utsatta stolpar inte att lita på så snart denne vänt ryggen till.
 
Finns det någon lagtext/prejudikat du känner till?
 
Gå in på lantmäteriets hemsida, där finns "Fråga Lantmätaren" en gratistjänst , har själv goda erfarenheter av denna. Har frågat vid ett par tillfällen och fått svar samma dag!
Prova det!!
 
Ska göra. Återkommer med vad de säger. Tack.
 
Ja, mina vänner. Så här är det:

Hej!
Här kommer ett kort svar.

Din fråga rör en inte helt ovanlig fråga men är ändå litet problematisk.

Det är bättre att det är tydligt att ett gränsrör är rubbat för eventuella framtida
arbeten. Lantmäteriet kan ändå få stöd i sitt arbete men är det tillbakasatt på fel
sätt kan detta istället skapa allvarliga problem och fördyra en framtida
förrättning.

Du bör inte själv rubba gränsrör - se straffrelger i 14 kap 8 § brottsbalken.

Det är i och för sig möjligt för Lantmäteriet att ordna en teknisk åtgärd som kallas
återställande av rubbade gränsrör. Tyvärr får en sådan markering ingen rättsverkan.
Det är troligt att åtgärden genom lagstiftning - kanske redan hösten 2009 - görs om
till att bli en fastighetsbildingsåtgärd med rättsverkan.

I första hand rekommenderas en gränsutvisning om detta skulle behövas och om gränsen
är otydlig kan en fastighetsbestämning göras. Den senare åtgärden är en
fastighetsbildningsåtgärd då nytt gränsrör kan sättas ut med rättsverkan.

Mitt råd är att låta röret stå kvar i det skick det är idag - täck över det som går.

Ändras reglerna (kanske efter sommaren)känns det mer motiverat att driva frågan. Om
du tänker på förrättningskostnader kan det eventuellt vara bra att kontakta
snöröjningsentreprenören redan nu för att efterhöra deras intställning.

För Lantmäteriet
 
Och Brottsbalken kap 14, 8§ förutsätter att man har ett ont uppsåt med sin handling och att det dessutom innebär fara i bevishänseende.
 
Sätt en ny pinne där du tror att gränsmarkeringen stod. Kan ge bra ledtråd om nu någon skulle få för sig att kalla på lantmätaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.