Det finns många inlägg här om saltade räkningar och kunder som försöker komma tillrätta med detta. Många funderar till och med på att anlita en advokat. Men då säger jag: passa er - ni kan hoppa ur askan i elden!
Jag anlitade en advokatbyrå - Centrumadvokaterna AB - för att få hjälp med att skriva ihop ett testamente. Vi kom överens om ett pris på mellan 1500 och 2000 kronor. I fredags kom slutfakturan - 5000!
Jag kommer naturligtvis att bestrida fakturan, men det känns förvisso inte kul att behöva gå i kamp med advokater på deras hemma-arena, så att säga. Så är det nån som har nåt tips om hur man ska gå till väga, så tar jag tacksamt emot det.
 
  • Gilla
Thomas876
  • Laddar…
Gavs någon motivering till den ökade kosntnaden?

Var det ett offererat cirkpris, eller fastpris avtal?

Vad jag förstått (vwet ej om de täven gäller här) så får ett uppskattat cirkaprids diffa med ett par procent upp och ner.....
 
Du bör väl skicka ett brev och bestrida fakturan och begära en med korrekt summa som du kan beala. Ange fakturanummer och överenskommen summa och begär en motivering utifall du skall betala mer.
 
Åsa76 skrev:
Vad jag förstått (vwet ej om de täven gäller här) så får ett uppskattat cirkaprids diffa med ett par procent upp och ner.....
Max. 15 % enl. § 36 Konsumenttjänstlagen. Antagligen känner advokaten inte till denna lag. Jag tycker Andersmc ska hänvisa till den, när han bestrider fakturan. :D
 
Jag skulle nog kontakta advokatfirman och sansat be dem förklara sig innan. Det är alltid trevligare om man kan få en faktura krediterad utan att vara för formell i första steget, men detta kanske du redan försökt med?
 
Jodå, jag har pratat med dem, men det hjälpte inte. De menar bara att det är så mycket det ska kosta.
Konsumenttjänstlagen gäller tydligen inte för den här typen av tjänster (enligt kommunens konsumentvägledare). I stället får man falla tillbaka på Avtalslagen, men den är väl egentligen ännu mer förmånlig för kunden. Där finns inte ens några 15%.
Det som jag tycker är det obehagligaste är att de så uppenbart försöker lura till sig pengar. Om jag köpt en flaska hembränd sprit bakom en lagerbyggnad halv ett en lördagskväll, och det sedan visat sig vara vatten jag köpt, så hade jag accepterat att jag blivit lurad.
Men Centrumadvokaterna AB är en "fin" firma, med kontor mitt i byn, och de anställda går i kostym och slips på jobbet. Men deras beteende är, i mitt tycke, inte ett dugg bättre än hos vilken småfifflare som helst.
 
En faktura på 5.000 Skr är så liten att tingsrätten kommer att hantera den som småmål. Det innebär att parterna själva betalar sina kostnader i processen, oavsett utgången. Advokatsamfundet har tidigare prövat advokaträkningar i ett internt skiljeförfarande. Detta gäller tyvärr inte tvister som uppstått efter år 2001.

Däremot kan man fortfarande pröva om advokaten har levt upp till god advokatsed. Då anmäler du fallet till Advokatsamfundets disciplinnämnd -

http://www.advokatsamfundet.se/Documents/Advokatsamfundet_sv/Advokatetik/VRGA_2009.pdf

Enligt god advokatsed ska arvodet vara skäligt. Och i all fortsatt diskussion om detta är det för sakligheten nyttigt att veta inte bara slutsumman utan också hur advokaten faktiskt har använt sin tid. Om du inte redan fått fakturan specificerad ska du börja med att begära det. Då kan du ställa de rimliga följdfrågorna om (och isåfall när) advokatens ursprungliga tidsplan ändrats utan att han upplyste sin klient om saken.

En prövning av advokatetiken ersätter förstås inte ditt vanliga bestridande av räkningen. Den är bara ett komplement, helt oberoende av tvisten i tingsrätten.
 
Redigerat:
Eftersom jag själv är jurist (dock ej advokat på byrå) får du lite synpunkter från denna sida.

Efter att ha läst igenom ditt problem är det två saker som slår mig. Nu vet jag inte om det var speciellt komplicerat att sätta ihop just ditt testamente, men annars är det ett jobb som en hyggligt erfaren jurist klarar av på en max två timmar. Rättshjälpstaxan (vilket är den taxan som i normalfallet ligger till grund för småbyråer) ligger år 2008 på 1380 kr ink moms. Alltså låter det som om byrån beräkande att Ditt ärende var ett normalt standard ärende (ca 1,5 timmars jobb).

Att Du således fått en räkning på 5000 skulle alltså innebära att de antingen debiterar 2500 kr per timme, vilket alltså är i nivå med vad man tar i affärsjuridiska ärenden för en advokat på hyggligt god affärsbyrå i Stockholm - och med förlov sagt - det tror jag man har rätt svårt att debitera på en liten allmän byrå i lilla Olofström. Dessutom såg jag att byrån endast har en advokat, de övriga är jur kand, och ett så högt timpris är direkt oskäligt att ta av en jur kand. (Det högsta timarvodet för en jur kand utan advokattitel som jag själv vet om är 2400 och det är på en av de mest prestigefyllda byråerna i Sthlm. Och nej jag tänker inte uppge vilken.) Det andra alternativet är att de jobbat nästan fyra timmar med ditt testamente och så komplicerat är det verkligen inte att sätta ihop ett normalt testamente.

Så visst skall Du fråga varför det i så fall tog så lång tid att sätta ihop Ditt testamente.

För mig låter det som om Du nämligen betalt för mycket.
 
Tack för din kommentar!
Nej, jag kan inte påstå att det är särskilt komplicerat. Två vuxna människor och två barn, ingen särskild förmögenhet. Det måste varit i princip ett standardformulär där de bara fyllt i våra namn. Sen var det några detaljer som var lite luddigt formulerade och på något ställe hade de skrivit fel så betydelsen blev tvärt emot den avsedda. Detta fick de ändra.
Och ja, det var en jur. kand. som gjorde själva jobbet, inte advokaten.
De har satt upp 4 timmar och debiterat 1250 kronor/timman.
 
Hoppsan, tjenare säger jag bara!

En halv arbetsdag för att sätta ihop ett standardtestamente och dessutom med fel som de behövde rätta...
Den byrån skulle jag inte anlita igen!

(Även om jag själv är jurist skriver jag av princip inte mina egna rättshandlingar, typ äkenskapsförod, utan har lagt ut dem annat kompetent folk. Och jag har själv aldrig betalat för mer än en timme.)

Krasst sett - Du har definitivt blivt överdebiterad! Nu vet jag inte hur advokatsamfundet ser på det hela... men fyra timmar för ett standardtestamente - nej det låter orimligt!

Krasst sett - Du har definitivt blivit överdebiterad!

Lycka till i fortsättningen
 
Det stämmer precis. Jag kommer inte att anlita dem igen.
 
Den här historien fortsätter...

Jag började med att bestrida fakturan, och hänvisade då till att vi hade ett avtal och det fanns ingenting som motiverade en 150% höjning, och även om det hade funnits så vad det i vilket fall ingenting jag hade gått med på.

Jag fick då ett svar, där Centrumadvokaterna erbjöd sig att bara lura mig på 1500 kronor den här gången, mot att jag fortsatte ha mina affärer hos dem, så de kunde fortsätta att lura mig lite efterhand i stället. Ja, inte med exakt de orden, men jag kan inte tolka brevet på något annat sätt.

Jag svarade igen, där jag vänligt men bestämt avböjde deras "erbjudande" och bestred för andra gången fakturan.

Sen var det tyst. Väldigt länge. Nästan i fyra månader. Men första veckan i juli dimper det ner ett inkassokrav. Förmodligen hoppades advokaterna att jag skulle vara bortrest på semester, så inkassokravet skulle bli liggande oöppnat i min brevlåda tills överklagandetiden gått ut.

Så blev det nu inte, utan jag bestred fakturan för tredje gången. Själva hade de tydligen stängt för semester, eftersom det tog 14 dar innan de kvitterade ut reket. Jag trodde att inkassokravet var det absolut sista man gjorde innan man lämnade över ärendet för indrivning, men nu har jag återigen fått ett "erbjudande" om att bara bli blåst på 1500:-. Så "betala in 1500 ANNARS blir det rättsliga åtgärder".

Tja, jag får väl se om de vågar ta det till domstol.
 
Bestred du inkassokravet till advokaten eller till inkassofirman?
 
I det här fallet är de två en och samma.
 
Det är ju lite intersant, för iom. att du bestridit kravet så får de inte skicka det till inkasso, eller rättare sagt en inkassobyrå som följer branchens etiska regler får inte driva fallet om det redan finns ett bestridande.

Anmäl advokatfirman till advokatsamfundet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.