Skall hyra ut lillstugan som ligger direkt i anslutning till vårt hus (3 m).
Som jag förstår kan man avtala bort besittningsrätten utan hyresnämndens godkännande om det gäller under en period på max fyra år. Skriver jag då ett tidsbegränsat hyresavtal på 4 år med 3 månaders uppsägning? Kan jag därefter teckna ett nytt identiskt avtal utan besittningsrätt om hyresgästen vill bo kvar?

Någon som har tips om bra avtalsmall?

Anledningen är att jag vill ha möjlighet att nyttja huset själv om behov uppstår alternativ om huset skulle säljas.

Tacksam för svar!
 
O
det finns att köpa i bokaffärer å säkert på många ställen på nätet... jag vet att man kan avtala bort besittningsskyddet vid 2år men 4 vet ja inte...
 
Nej, du kan nog inte - utan hyresnämndens godkännande - skriva ett nytt hyresavtal med samma hyresgäst och avtala bort besittningsskyddet. Det är HYRESFÖRHÅLLANDET som räknas, dvs hur länge lägenheten varit i hyresgästens kontinuerliga besittning.

Tänk också på att det inte är fråga om någon andrahandsuthyrning. Du är hyresvärd och hyresgästen är förstahandshyresgäst.
 
Något tips om hur man går till väga om man tänker ha en hyresgäst i mer än 4 år och inte vill ha besittningsrätt? Enligt vad jag kan utläsa på hyresnämndens sida så spelar det ingen roll om man ansöker om godkännande för att avtala bort besittningsrätten då dom ytterst sällan beviljar för mer än 4 år... Måste man då säga upp sin hyresgäst efter fyra år för att vara på säkra sidan? Verkar vansinnigt...
 
Jag tycker du skall kontakta hyresnämnden och fråga !!!

Besittningsrätten är ju främt för att folk inte skall godtyckligt slängas ut från sina lägenheter, och i detta fall skall du hyra ut en stuga på din tomt, så de kanske kan medge dig att förhandla bort besittningsskyddet ?? Jag tycker att det är absolut värt att fråga.
 
Tror inte besittningsrätten gäller för småhus.
Kolla med Jordabalken, står nog ngt om detta där.
 
79:an skrev:
Sitter i precis samma situation med en snart tom lillstuga att hyra ut.
[länk]
[länk]
[länk]
I det andra dokumentet i länk ovan står det rätt klart hur man kan bryta besittningsrätten. Jag citerar:
"BESITTNINGSBRYTANDE GRUNDER
Om inget av dessa fyra fall är för handen har hyresgästen som huvudregel rätt till förlängning av hyresavtalet. Men besittningsskyddet kan brytas i vissa i hyreslagen uppräknade fall. I samtliga dessa fall måste hyresvärden redovisa ett sakligt skäl till varför han/hon anser att besittningsskyddet ska brytas. Därefter görs en intresseavvägning mellan hyresvärdens och hyresgästens intressen av att få disponera över lägenheten.
Den viktigaste besittningsbrytande grunden vid uthyrning av lägenhet i en- och tvåfamiljsfastighet är att hyresvärden - under förutsättning att upplåtelsen inte ingår i en affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet - har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta. Detta kan vara fallet när hyresvärden själv avser att bosätta sig i villan eller när huset ska säljas. Hyresgästen måste dock ges skäligt rådrum för att skaffa annan bostad."
(min kursivering o fetstil på slutet!)
 
Voortrekker skrev:
Något tips om hur man går till väga om man tänker ha en hyresgäst i mer än 4 år och inte vill ha besittningsrätt?
Det är i princip omöjligt och det är avsikten med lagen.
Det är på många sätt ofördelaktigt att vara liten privat hyresvärd, (jag skulle här kunna göra en lång utläggning i detta ämne och resultatet av decenniers sossestyre men jag avstår) det är alltså av största vikt att välja rätt hyresgäster, referenser och kreditupplysning är ett tips. Även skötsamt folk kan vara besvärliga som hyresgäster, skulle det tex komma klagomål på något ni gör är ni ofta automatiskt i underläge som hyresvärd trots att det är er fastighet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.