Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej på er alla, bygger nytt start i april, och funderar nu på om vi ska ha 200mm el, 300mm i bottenplattan, vi bygger ett sutteräng på 200kvm med golvvärme. Energiverket rekommenderar ju minst 250mm, vad tycker ni?
 
Man kan ju se det på olika sätt..
huset kommer att stå där i 100år kanske.? Ni kommer att bo där i 30-40 år kanske..? Iallfall så är det planen utgår jag i från.
Det kommer att löna sig i längden.
Det är en engångs kostnad.

Energipriset kommer att stiga hur man änn gör. Visst det kommer tillfällen då det säkert kommer vara billigt.. (som typ när Elen kostade 13 öre) Men det kommer alltid att kosta.

att lägga ner 300mm i dag kan komma att vara i underkant om 15 år. Det är iallfall så utvecklingen verkar att gå.

I vilket fall som helst så är det ruggit svårt att få dit mera isolering i efterhand, så det är nu eller aldrig.

Ja jag lägger min röst på 300mm :)
 
Ja, det gör definitivt jag också. Och det är inte en vansinnigt mycket större kostnad med 100 millimeter till i plattan.
 
Vi lade 400 mm "just in case" Det är ju billigt att dra på medan man ändå kan. Det är värre när plattan är gjuten och energin kostar 10 kr/kWh........
 
Golvvärme blir en energitjuv om det inte isoleras rejält nedåt.
Glöm bara inte att även isolera ordentligt utåt mot plattans kanter.

KOB.
 
KOB skrev:
Golvvärme blir en energitjuv om det inte isoleras rejält nedåt.
Glöm bara inte att även isolera ordentligt utåt mot plattans kanter.

KOB.
Är det inte kantförstyvad armerad betong i ytterkant, det bli väl svårt att isolera helt ut i kant då?

merkostnaden för extra isolering ligger på ca 17000 för hela plattan jag tror att vi kör på detta, tack för alla svar!
 
Användes Sundolit eller Tjällden grundelement ligger armeringsjärnen (kantförstyvningen) innanför kantisoleringen.
 
Det är inte frågan om hur täta husen är utan hur mycket av golvvärmen som försvinner ner i marken vid dålig isolering.
Om det inte har någon betydelse skulle man ju inte behöva att isolera alls!
Din kompis är nog ute på lie tunn is? Eller?
 
Mikael_L
Canuto skrev:
Det är inte frågan om hur täta husen är utan hur mycket av golvvärmen som försvinner ner i marken vid dålig isolering.
Om det inte har någon betydelse skulle man ju inte behöva att isolera alls!
Din kompis är nog ute på lie tunn is? Eller?
Vem har snackat om täthet??? :confused:

Isoleringstjockleken måste även ses i relation till var i landet det ligger, uppe i Norrbotten känns ju 400 mm rätt motiverat och i skåne kan 200 vara ett tänkbart val.
Egentligen röstar jag också för 300 (iaf med golvärme i platta), det tror jag återbetalar sig hyfsat snabbt.
 
Mikael_L
Men jag håller också med KOB, när man börjar ha rejäl tjocklek neråt så blir förlusterna i kanterna allt mer av den totala energiförlusten. Det kan vara intressant att kolla in de alternativa teknikerna, t.ex. U-min-grund.
 
Mikael_L skrev:
Vem har snackat om täthet??? :confused:

Det fanns ett inlägg här i förrgår (?) om att det inte hade så stor betydelse hur tjockt man isolerade mot mark eftersom husen idag är så täta.
Därav mitt svar.
Detta inlägg har emellertid försvunnit.
Kan man radera inlägg??
 
Yes Canuto. Även jag hann se det försvunna inlägget.

I och för sig ingen förlust att det nattmössesnacket försvann.

Bara lite synd att ditt motinlägg blev lite svårförståerligt för de som inte hann med att se vad du replikerade mot.

Jo, skribenter kan ta bort sina inlägg. Men inte (om jag förstått rätt) om någon hunnit replikera mot det innan. Är dock inte helt säker. Tänker mej att en sådan funktion knappast kan göras automatisk.Gissar att ingen maskin kan säkert urskilja vilka repliker som går mot vilka inlägg.

Kanske sådant måste skötas manuellt av moderator. Vem vet, kanske inlägget meckas tillbaka för hand av ansvarig moderator.

KOB.
 
Mikael_L
Aha, aj då.
Ja det är verkligen upplagt för missförstånd då, när författare suddar bort sina inlägg...

Det är kanske bäst att alltid använda citera-knappen då man svarar mot(/med) någon, då blir väl det man citerar iaf kvar i det egna inlägget.

jaja
 
Snackade med en mycket duktig och "bygg-kunnig" säljare på Myresjöhus om just frågan 200 eller 300. Han sa att man sparade ca 400 SEK per år med 300 istället för 200. Hans resonemang var att det tar lång tid att spara igen pengarna med dagens elpris (12000-17000/400=25-42,5 år). Däremot kan det vara bra den dagen man skall sälja huset - elpriset har väl då troligtvis gått upp mer? Frågan är hur länge man planerar bo kvar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.