Jag är extremt ljudkänslig och ska bygga ett fritidshus med platta på mark. Hur gör jag för att effektivast ljudisolera kåken, så man kan sitta i storstugan och se på tv utan att störa till angränsande sovrum? Isolerad dörr, Trippelgips/sida, stålreglar, mineralull och täta mellan vägg och tak/golv? Är detta bäst/allt?

Det är alltså ljudisoleringen till till sovrummet som ska vara av toppklass. Det finns en dörr innan till en liten hall och sen tre dörrar till de olika sovrummen. Två av dem har kontakt med storstugan (kök/vardagsrum).

Ps. Hoppas på svar från bl a mr Z som verkar grym på området.
 
du kan göra overkill modellen och göra dubbelregel vägg som totlat bygger 30 cm med 3 lager gips som dämpar i runda slängar 60 dB nånstans... Det betyder att näre man fluktar på tv och har säg samtalston eller något högre så får man en ljudnivå på run 20dB i sovrummet.... (Samtal är 70 dB, en viskning ligger runt 35dB) Dock så är den kritiska punkten dörren... Du kan teroetiskt beställa en dörr 55 dB men den kostar dig i faggorna 15000 spänn... Och blir en dubbeldörr... Försök här istället göra en vinkel så att du skärmar av ljudets infall mot dörren... För att få bort en del utan att tömma plånkan helt...

Det kommer alltid vara dörren som är den kritiska punkten hur du än bär dig åt, iofs fönster mot yttreljud finns ju också så där kan man behöva spendera en slant på lamell och isolerglas för att uppnå säg 45 dB eller nått...

Men skicka ut en skiss på planritning med placering av tv så är det lättare att se hur man kan möblera för att ta bort direkt ljud och eventuellt göra någon rumsakustisk historia..
 
Här kommer ritningen. Stora sovrummet till höger är kritiskt. Tänkte köra trippelgips och sen ljudisolerande dörr i sovrummet och hallen ut till storstugan. Flytande golv är också bra va?

Ska kanske tillägga att jag är extra känslig för dunkar, smällar och basljud. Bryr mig inte om fåglar, bilar och annat ljud utifrån.
 
Iom att köket ligger vägg i vägg med det kritiska sovrummet så kommer du hör behöva köra ett dubbel system vill jag påstå. Ett kök slamrar rätt rejält. Samma fenomen från WC. Flytandegolv tar bort en viss flanktransmission men är inte avgörande. Det är dörren... En 40dB dörr kan man hitta rätt enkelt men dem kostar. Lägg ner hyffsat krut på väggarna. Basljud är rätt trixiga att bli av med framförallt i trähus då trä är rätt kass och randomiserat i ljudhänsyn.
Sen vill jag nog påstå att du skapar en rätt perfekt klanglåda iom att dörrarna sitter som de gör i passagen utanför sovrum och wc. Här kan du dock sätta lite absorbenter. En annan klassiker är att hänga ett tungt draperi framför den kritiska sovrumsdörren...
 
Jag håller med Zankan. Kökets placering kommer skapa problem. Hur mycket är byggt och hur mycket går att ändra på? Är inget byggt så kan du fundera på att vrida köksdelen 90 grader så den går längst högra väggen. Alternativt inte skruva fast bänkskåpen i väggen utan låta dem stå en cm från och täta med något flexibelt mellan bänkskiva och vägg. Dubbelreglad vägg med tre limmade och tätade gipslager är jobbigt men nog ett måste om någon ska kunna nyttja köket det minsta utan att det hörs igenom till sovrummet.

Försök hitta någon gammal "industridörr" till sovrummet. De är tunga och dämpar nog bätttre för pengarna än vanliga dörrar. En riktig ljudisolerad dörr är förståss bäst men som Zankan säger så kostar de ju.

Ska du löpa linan ut så behöver du nog bygga ett rum-i-rummet för sovrummet. Flytande golv isolerat från plattan. På detta golv monteras innerväggarna, skillda från övriga väggar, och så ett innertak på dessa väggar. Dubbeldörrar behövs förståss då. Fast... nu börjar man prata så mycket jobb och pengar att det börjar bli svårt att motivera att inte bara bygga ett större hus så du kan placera sovrummet längre bort från kök/vardagsrum :)

Håll dörrarna till WC och det vänstra sovrummet öppna så vill ljudet hellre in dit och trassla in sig än ta sig genom den stängda dörren till högra sovrumemt.

Ventilation... tänk på att ljudet jättegärna hoppar in i ventilationskanaler och hoppar ut i nästa rum. Detta är jättejobbigt att dämpa bort utan att dra ner ventilationen för mycket.

Men som sagt, största problemet är hur rummen är planerade. Vad är byggt och vad är ändrat på? T.ex vore ju det bästa att ha klädkammaren mellan kök och det kritiska sovrummet.

/Ola
 
tjenare!kolla i gyprocks handbok.men plåtreglar o ljudreglar skulle nog funka.generellt är det gips som gäller i flera lager o fogning. dörrar som på sjukhus,med tät lister även tröskeln.skumma dörren .ljud kommer igenom minsta hål.
 
Här finns en liten primer i ämnet. Du kan ju skippa det som handlar om akustikbehandling av rum och läsa det som handlar om ljudisolering.

http://www.acoustics101.com/

/O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.