Hej, Jag håller på att resa en stomme som kommer att användas som stall, verkstad, pannrum med kulvert till boningshuset samt tvättstuga. Taket är nu tätt och det sitter vindduk runtom alla väggar.
Jag börjar dock bli lite osäker på om jag har tänkt fel angående isoleringssystem.
Hade planerat att köra med konventionell mineralull och ångspärr, men efter att läst här ett tag verkar det som att ett system med cellulosaisolering och ångbroms kanske skulle fungera bättre.

Här är lite förutsättningar som jag har att utgå ifrån. Vad tror ni?

Delen som hästarna kommer att vistas i är murad i Leca och kommer att vara helt ouppvärmd och övriga ytor räknar vi att hålla uppvärmda till 10-12°c vintertid.
Väggarna består av stående panel 22mm med täckribb, 28x70 spikregel, stående remsor av byggplywood 12mm, vindduk Windy, stående regel 145x45, liggande regel 45x45.
Sedan är frågan vad som kommer härnäst, plast, ångbroms eller vindduk innan gles och skivor?
En av dessa ytterväggar kommer att vara mot delen där hästarna ska vistas. Kräver denna vägg något speciellt med avseende på fukt från djuren?

Eftersom jag på utsidan nu har den ganska flexibla Windy-duken samt öppna fack genom den liggande 45x45 på insidan kan jag inte blåsa lösull i väggarna. Tar gärna emot tips på fabrikat/försäljningsställen av cellulosaskivor, har bara hittat Hunton i rätt tjocklekar. Snedtaket samt vinden är jag dock inne på att få blåst.

Tack på förhand för svar
 
M
Jag är inte alls någon hejare på hur arbetet skall utföras eller i vilken ordning, men fördelen med att använda cellulosa-isolering är att det materialet kan suga upp fukt och sedan avge den vid lämpligt tillfälle. Vanlig isolering suger i princip inte upp en droppe fukt, vilket gör att man då kan få fuktansamlingar mot träkonstruktioner. Därför har man en ångspärr som då ser till att vattnet häller sig på rätt sida plasten utan att för den saken skull göra konstruktionen helt lufttät (luft kan ta sig igenom i viss mån).

När man använder cellulosa så skall man därför inte använda plast om jag förstått det rätt då cellulosan vill ha god ventilation för att kunna torka efter att den blivit fuktig.

Ångbroms har jag faktiskt aldrig hört talas om förresten.
 
Marcussjogren skrev:
Jag är inte alls någon hejare på hur arbetet skall utföras eller i vilken ordning, men fördelen med att använda cellulosa-isolering är att det materialet kan suga upp fukt och sedan avge den vid lämpligt tillfälle. Vanlig isolering suger i princip inte upp en droppe fukt, vilket gör att man då kan få fuktansamlingar mot träkonstruktioner. Därför har man en ångspärr som då ser till att vattnet häller sig på rätt sida plasten utan att för den saken skull göra konstruktionen helt lufttät (luft kan ta sig igenom i viss mån).

När man använder cellulosa så skall man därför inte använda plast om jag förstått det rätt då cellulosan vill ha god ventilation för att kunna torka efter att den blivit fuktig.

Ångbroms har jag faktiskt aldrig hört talas om förresten.
Ångbroms är ett diff.öppet skikt som används istället för ångspärr ihop med tex. vindpapp på utsidan,tillhör ett system så man får rätt förhållande ute och inne .
 
I ett ouppvärmt utrymme skulle jag inte använda plast,skulle ha tex. vindpapp både inne och ute, sen är cellulosa isolering perfekt till ett sånt utrymme,
 
Minst 15 grader året runt = plast, är det kallare ingen plast.

Om man intt väljer isolering som har hygroskopiska egenskaper såsom cellolusa.
 
M
Tack för förklaringen!
 
Tack för info. Känns som att jag inte behöver någon plast och att cellulosaskivor i väggarna blir den bästa lösningen, förutom för plånboken.
Någon som jobbat med Hunton-skivorna, hur är dom? Tycker dom ser lite spröda ut på bilder. Går det att böja dom så man kan lirka in en 140mm skiva bakom liggande 45x45regel?
 
S Saell skrev:
Tack för info. Känns som att jag inte behöver någon plast och att cellulosaskivor i väggarna blir den bästa lösningen, förutom för plånboken.
Någon som jobbat med Hunton-skivorna, hur är dom? Tycker dom ser lite spröda ut på bilder. Går det att böja dom så man kan lirka in en 140mm skiva bakom liggande 45x45regel?
hej är i samma situation som du var förr några år sedan undrar hur det gått vilket material blev det och vad har du fått för erfarenheter av det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.