Hej!

Håller på att planera nästa års fasadrenovering :)

Huset är byggt 1907. Vi tänkte bygga vidare på originalfasaden som kommer fram efter det att jag river bort plåt och putsfasad (finns kvar under plåten på vissa partier). Ytterväggen består av följande innan själva renoveringen påbörjas räknat inifrån och ut:

Trätex/gips => 2 x 25mm liggande brädor => reglar 210mm x 70mm (med den långa sidan längs med väggen, mellanrum på cirka 50-80cm mellan reglarna, alltså någon form av regelkonstruktion och inte plankvägg...) => 2 x 25mm liggande brädor (varav den yttersta är liggande spontad enkelfasad panel). Mellan varje lager brädor har man varit väldigt noggrann med papp.

Tanken är att passa på att tilläggsisolera på utsidan med Vital 45mm isolering och skapa en väggkonstruktion som kan andas på rätt sätt inifrån och ut.

Eftersom vi har små takutsprång på delar av huset är min önskan att konstruktionen ska bygga ut minimalt.

Undrar ifall någon kan rekommendera en lämplig vindtät men diffisionsöppen väv eller motsvarande att använda istället för träfiberplattan? (Har varit i kontakt med Vitals support men dom vill inte rekommendera annat än dessa träfiberplattor men säger att det viktigaste är att det vindskydd man använder släpper igenom vattenånga och koldioxid.) Skulle ju spara nästan 25mm på detta.

Med befintlig papp mellan brädlagren + väven som monteras framför isoleringen, tror ni att det behövs något ytterligare för att få till en konstruktion med rätt "genomsläpplighet"? Några rekommenderade ändringar i konstruktionen? (Tjockare isolering är dock inte möjlig.)

Vitals rekommenderade konstruktion för yttervägg (delvis omgjord för att passa vår fasadrenovering):

1. Liggande enkelfasad panel
2. Lodrät spikläkt
3. Träfiberplatta 25 mm
4. Vital träfiberisoleringsplatta 45 mm och ram 45x45mm
---
5. Lufttätt papper
6. Inre täckplatta 13 mm

Stort tack på förhand!
/Klas
 
Jag har isolerat timmervägg med Vitalisolering och haft vindpapp utanpå, panelen spikade jag sedan i reglarna som isoleringen ligger i. Utan luftspalt, med diffusionsöppen färg som Falu rödfärg behövs ej luftspalt. Vilken färg ska du ha?
Hans
 
Jag har också haft vanlig svart vindpapp, även någon genomsläpplig fiberduk (Windy-någonting). Huvudsaken är att du har ett genomsläppligare material på utsidan än på insidan (har för mig ånggenomgångstalen skall vara minst 1:4). Googla på ångenomgångstal för olika vindtäta skikt.
Jag skulle inte skippat luftspalt, risk för röta även om du har snälla färger (som t.ex. falurött).
 
Tack för svaren så här långt!

Har inte riktigt beslutat oss om färg men även om det just nu lutar åt slamfärg kommer vi sannolikt köra med luftspalt "för säkerhets skull".

Någon som kan rekommendera en specifik fiberduk som är så genomsläpplig vad gäller vattenånga så att vi bör ha marginal men samtidigt inte släpper in luft utifrån? Vet ju inte riktigt hur tät konstruktionen på insidan är. Den med flera lager brädor med papp emellan.
 
Någon som kan tipsa om lämplig duk? Och förklara hur man ska tänka angående detta med ångtäthet när man har en innervägg som man inte riktigt vet hur ångtät den är?

Som en sammanfattning behöver jag alltså en lämplig vindduk att ha framför Vital-isolering istället för de träfiberskivor Vital rekommenderar för att minimera tjockleken på den nya fasaden. Kommer dock att köra med luftspalt. Befintlig vägg som ska reglas ut och isoleras består av flera lager brädor med pappa emellan.

MVH
Klas
 
Jag tror du kan i princip vilken duk som helst som sägs vara diffusionsöppen. Det finns tex en diffusionsöppen papp men som ändå fungerar ångbromsande. Svindyr förstås eftersom den räknas som lite mer ekologiskt alternativt. Ska också finnas en tunn väv med plast i som fungerar bromsande men inte stoppar fukten helt. I väggar tror jag inte du behöver lika tät väv som kanske är önskvärt i taket där fukttrycket rimligen är större.
 
Vi har ett plankhus som håller på att få tilläggsisolering på insidan och ny fasad på utsidan. Totalt kommer lagren se ut enligt nedan:

Från in till ut...
Gips
Plyfa
45mm Vital isolering med 45*45-regler
Tre-tums plank
Vindduk Windy
Spikläkt
Fasadbrädor

Väldans lite tilläggsisolering totalt men så gör vi :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.