D09
När jag sitter med datorn och ska gå in på forumet så upplever jag att sidan hoppar när reklamen laddas upp. Så när man väl ska klicka sig vidare så hoppar bilden till och man missar länken och träffar något helt annat..

en aningen irriterande när man hamnar på "medlemmar a-ö" varje gång =)
 
  • Gilla
Luntis och 13 till
  • Laddar…
Sjukt irriterande även från surfplattan.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Kan bara hålla med. Så otroligt irriterande.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Händer ofta för mig med!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det är en feature. Det finns en tråd om det.
 
Håller med ett jäkla skit. Jag brukar alltid klicka på senaste inlägg och pga av detta hamnar jag ibland på en annan sida. Borde vara en fast storlek på reklamrutan då det är reklamen högst upp på sidan som är orsaken.

Ur ett reklamperspektiv är det dessutom den sämsta tänkbara platsen att lägga reklam.
Den reklam som ligger överst på sidan bläddrar man ju direkt förbi ned till texten.
Däremot den man lagt till höger ligger ju kvar i blickfånget och finns med när man läser.
Reklamen överst har aldrig fångat min uppmärksamhet, mera än irritation av hoppande bild dvs negativ reaktion vilket spiller över på reklamen för den leverantören.
Men reklamen till höger som inte påverkar mig har faktiskt vid några tillfällen fått mig att klicka på den. Så något att fundera över och även för de företag som vill publicera sin reklam hur den ska exponeras.
 
Redigerat:
  • Gilla
Poxeman och 1 till
  • Laddar…
D09
Nyfniken skrev:
Det är en feature. Det finns en tråd om det.
Vad är en feature? =)
 
Ett välment råd till ägarna är att fixa detta innan medlemmarna gör det själva.
 
Håller med, vet inte hur många gånger man gjort ett felklick pga detta!
 
Ett annat irriterande hopp är på mobilsidan då den alltid hoppar till sista inlägget i en tråd när man går in i den. Och även om man "stoppar" hoppet med fingret så hoppar den direkt när man släpper fingret. I alla fall i min iPhone.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Vad är en feature? =)
"Feature" kallas de buggar som teknikerna som har hand om sidan inte kan fixa. Istället för att erkänna att det finns olösbara buggar kallar man de då för "feature" i ett försök att få pöbeln att tro att det ska vara så. Översätts närmast med "funktion". ;)

Jag misstänker att inom kort kommer buggen som gör att man måste backa flera steg för varje steg fram att kallas feature, en feature som dessutom är exklusiv för firefox.... :p


(Obs, inlägget är skrivet med en stor glimt i ögat. Jag har stor respekt för det arbete som forumteknikerna och moderatorerna utför. :))
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Den korta förklaringen är att det finns reklam i olika storlek. För att göra sajten snabb så laddar man forumet först och reklamen sen. När forumet laddas så reserveras under tiden plats för reklamen, men storleken på den rutan ändras sedan när reklamen kommer och man vet vad den har för storlek.

Nu är inte jag utvecklare eller knappt programmerare, men en lösning kan kanske vara att ha en lokal databas med metadata för reklamen där man lagrar formatet på den externa reklamen. På så sätt kanske man i 99% av fallen kan gissa rätt på storleken. Gissar man fel så uppdaterar man databasen.
 
perkaby skrev:
Ett annat irriterande hopp är på mobilsidan då den alltid hoppar till sista inlägget i en tråd när man går in i den. Och även om man "stoppar" hoppet med fingret så hoppar den direkt när man släpper fingret. I alla fall i min iPhone.
Ååh vad störande detta är! Tänk vilka problem man har i sin vardag :) Fast det ÄR störande.
 
  • Gilla
perkaby
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Den korta förklaringen är att det finns reklam i olika storlek. För att göra sajten snabb så laddar man forumet först och reklamen sen. När forumet laddas så reserveras under tiden plats för reklamen, men storleken på den rutan ändras sedan när reklamen kommer och man vet vad den har för storlek.

Nu är inte jag utvecklare eller knappt programmerare, men en lösning kan kanske vara att ha en lokal databas med metadata för reklamen där man lagrar formatet på den externa reklamen. På så sätt kanske man i 99% av fallen kan gissa rätt på storleken. Gissar man fel så uppdaterar man databasen.
Jag tror dessvärre att problemet i det är fallet är att man får sin reklam från en extern part och man vet inte vilken reklambanner man får innan man har laddad den. Därför kan man inte heller veta vilken storlek den kommande bannern har.
 
Redigerat:
perkaby skrev:
Jag tror dessvärre att problemet i det är fallet är att man får sin reklam från en extern part och man vet inte vilken reklambanner man får innan man har laddad den. Därför kan man inte heller veta vilken storlek den kommande bannern har.
Så är det säkert. Men varför kan man då inte "reservera" plats överst som tillåter den största bannern och om bannern blir mindre så blir det ett tomt fält under?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.