Hej!

VI har precis blivit med hus, ett Smålandsvillan Mariannelund från 2003 där övervåningen inte är inredd (var ett äldre par som bodde här). Tydligen kostade det inte något extra att få 1 1/2 när de byggde så de använde övervåningen till att förvara gammalt skräp (såg inte roligt ut på visningen). Nu har vi flyttat in och ska inreda där. Vi har suttit och lekt med ett program och försökt rita något enligt våra krav. Vi har två barn åldrarna 5 och 11 och tanken är att de ska bo på övervåningen och vi har stora sovrummet på nedervåningen, och lilla sovrummet ska bli arbetsrum. Kraven på övervåningen är:

* två (större) sovrum med platsbyggd förvaring och minst 120-sängar.

* Balkong

* toalett med dusch

* mindre förråd

* allrum/tvrum

Huset är med 38 graders lutning pga detaljplan (tror jag) och det finns ingen takkupa eller gavelfönster. Tidigare ägarna brydde sig som sagt inte... :)

overvaning-v1.PNG

Det ska vara ett takfönster i badrummet där toastolen står. I båda sovrummen blir det skjutdörrsgarderober mot kattvinden nere i bilden. I högra sovrummet är det altandörr ut till balkongen (kvällssol). Vi kommer att bygga en takkupa med tre fönster i allrummet i mitten.

Jag har sett att det finns en hel del smålandsvillanbyggare som gjort samma resa redan, hoppas ni kan ge oss lite synpunkter på vad som funkar/inte funkar. Det är en utmaning med 38 grader i taket, speciellt i badrummet där vi får välja en ganska smal spegel och handfat, men i övrigt tror jag det ska bli bra. Vi vill ha en ganska enkel lösning gällande el och vvs, och jag tror inte att vi kan ha badrummet på något annat ställe då både avlopp och vatten kommer upp precis där badrummet är inritat.

Tack på förhand
Fru HLH
 
murak
Jag gillar planlösningen, enkel och bra! Att sätta fönster i gavlarna fixar man själv om man vill men en takkupa är inget man bara smäller dit, eller har ni tänkt att låta en hantverkare göra det? Dela gärna med er av pris i så fall, tror det är många andra som är intresserade.

Om ni vill ha tunnare isolering och ha kvar så mycket som möjligt av utrymmet där uppe så finns det t ex polyuretan-skivor att isolera med som jag ylat om i andra trådar på forumet. För min del blev det för dyrt så det blir lösull istället. Har ni funderat på isoleringstjocklek?
 
murak skrev:
Jag gillar planlösningen, enkel och bra! Att sätta fönster i gavlarna fixar man själv om man vill men en takkupa är inget man bara smäller dit, eller har ni tänkt att låta en hantverkare göra det? Dela gärna med er av pris i så fall, tror det är många andra som är intresserade.

Om ni vill ha tunnare isolering och ha kvar så mycket som möjligt av utrymmet där uppe så finns det t ex polyuretan-skivor att isolera med som jag ylat om i andra trådar på forumet. För min del blev det för dyrt så det blir lösull istället. Har ni funderat på isoleringstjocklek?
Tack för kommentarerna.

Vi kommer att överlämna byggandet till en snickarfirma då vi inte är insatta i det. Vi kan väl måla och tapetsera och min bror är elektriker och ska hjälpa till med den biten. Någon snickare har vi dock inte i umgängeskretsen, så det får hyras in.

Ja det är svårt att få en bra planlösning men denna verkar fungera bra för våra behov. Det känns omöjligt att få plats med fler än två sovrum där uppe när det är 38 graders taklutning. Rummen blir så smala så inga garderober får plats. Med ovan lösning är det enda vi har fått göra avkall på är ett badkar. FÅr väl bli en pool utomhus istället :) Barnen är stora och duschar endast.

Ja takkupan (eller det kanske blir en utbyggnad av vardagsrummet där nere och då tänkte vi göra ryggåstak så det blir öppet ner från övervåningen här) kommer snickarna att få bygga.

Det var supereffektivt att rita huset med sweet home 3d, då kan man gå in i husen och provmöblera för att få en idé om det blir tillräckligt rymligt.

/Fru HLH
 
Hur bred är övervåningen (jag menar alltså mått mellan stödbenen, längs med mellanbjälkarna)? Jag inredde övervåning med 38° taklutning, 5.40m mellan stödbenen, och fick till fyra sovrum - två i varje ända. De är ju ganska små, men det funkar bra hittils. Byggde garderobsnischer mellan sovrummen, så tar garderoberna inte lika mycket av rummets bredd (men över större väggyta, givetvis).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.