Hejsan Vi är ett ungt par som bygger vårt första egna hus, det är ett Varianthus
I morse kom lastbilen med huset, sjukt spännande.

Mvh Robert & Lina
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Det händer saker, alla takstolarna blev monterade idag :) 2014-02-05-1752_52f26c699606ee33661907ad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2014-02-05-1755_52f26d26ddf2b30e0fa0a30d.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hallå där! Så roligt att ni delar med er! Ser superfint ut!
 
  • Gilla
Robban8
  • Laddar…
Hur ser planlösningen ut?
 
Här kommer planlösningen. Kök och vardagsrum är öppet upp till nock. Loftet blir till en början bara ett stort rum, nästan 40 m2. Men ska så småning om bli två sovrum, litet badrum samt ett allrum. entre.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
loft.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sektion.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Kul med loft, men många kvm som försvinner till förmån för ryggåstaket. Jag saknar förvaringslösningar?

Blir det kanske skjutdörrsgarderober i stora sovrummet, mot badrum? Det skulle även dämpa ljud från badrum.

Vad blir det för uppvärmning? Jag tänker på ljud från VP in i sovrum.

Har ni funderat på hur ljud kommer spridas från köksmiljön till vardagsrum och även vidare upp till loftet?

Vi har också öppet mellan kök och vardagsrum och det är inte roligt att försöka höra tv när en elvisp går igång...
 
klädkammaren, garderober samt delar av loftet är förvaringslösningar.
Varken jag eller frun är några samlare, skänker bort allt som inte används så mer förvaring än så ska inte behövas.
Alla väggar är välisolerade men det blir även en garderobsvägg mot badrummet.
Golvvärme i hela huset.
Vi har länge bott inne i stan och är vana vid oljud :) jag är medveten om att ljudet kommer spridas mellan dom olika utrymmena, men jag tycker ändå att det är värt det för man får ett mycket öppnare och luftigare hus.
 
Fint hus, tycker att planlösningen ser mysig ut.
Vi kommer också att ha öppet mellan, kök, matplats och vardagsrum.
 
  • Gilla
Robban8
  • Laddar…
Kanon fin lösning. Kul o följa
 
  • Gilla
Robban8
  • Laddar…
Hur gör ni? Kör ni delad entreprenad där ni handlar upp vvs, el mm själva?
 
2014-02-08-1556_52f645b8ddf2b3385ec08b77.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tog en bild framför huset idag.
Vad roligt med positiva kommentarer :) Vi har delad entreprenad. Svärfar är säljare åt Varianthus. Han har sålt och byggt hus i över trettio år. Han har hjälpt oss massor. Han har även hjälpt till att komma i kontakt med olika hantverkare. Allt från grävmaskinist till rörmokare. Svärfar är även elektriker så han kommer att dra all el. Min frus moster och hennes man driver företaget Villasnickerier, det är dom som bygger huset. Jag själv har jobbat som målare i 10 år så målningen gör jag själv.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vad roligt, har du någon husblogg eller liknande?
 
Ok, det är alltid bra att ha goda kontakter nära tillhands, speciellt när man ska bygga nytt :)
Då vet man precis vilka som är inblandade och risken för klåpare minskar.
Jag har faktiskt varit på husmässan i Norsborg och sprungit ett gäng gånger.

Om frågan var till mig, så nej, ingen blogg. Men funderar på att skaffa någon för att lägga upp lite bilder.
Drar igång med markjobben nu i februari-mars, så då kan det vara kul att ha kanske.

När planerar ni inflyttning?
 
Vad roligt för dig. Har du bestämt vilken husleverantör du ska välja? Kommer du också ha delad entreprenad?
Ja men det är ju himla roligt att ha bilder igenom hela projektet, inte minst för sin egenskull
Om du skaffar en blogg så kan du väl skicka länken!
Våran inflyttning är planerad i slutet av Maj. Det är bara att hålla tummarna att allt går som det ska!
 
Hej, ja kör delas entreprenad, är själv byggnadsarbetare så jag gör mycket själv.
Säljer bort mark och el-jobben och viss vs och målerijobb.
Ni planerar att få huset klart på 4 månader? Ser inte alls någon omöjlighet med det.
Tar du ledigt från ditt ordinarie jobb då eller?

Själv ska vi bygga ett Villa varm-hus. 1-3/4-hus på 186kvm. Husresningen är planerad till mitten av april.
Och inflyttningen är inte alls spikad, men planerar den till december.
Kommer själv vara tjänstledig i 4 månader, samt 2 månaders sparad semester.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.